هشدار سازمان ملل درباره وضعیت یمن؛ احتمال قطع آبرسانی و توقف خدمات بهداشتی

15:20 - 29 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۸۴۵۸
سازمان ملل در گزارشی در مورد پیامدهای مرگبار کاهش کمک های بشردوستانه به یمن هشدار داد و می‎گوید احتمال توقف خدمات بهداشتی و آبرسانی در این کشور طی روزهای آینده وجود دارد.

هشدار سازمان ملل درباره وضعیت یمن؛ احتمال قطع آبرسانی و توقف خدمات بهداشتی

سازمان ملل در مورد خاتمه عملیات بشردوستانه در یمن هشدار داد.
 
براساس گزارش پایگاه «دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل»، نیمی از برنامه‌های اصلی سازمان ملل در یمن تحت تاثیر نبود بودجه قرار گرفته اند.
 
در حال حاضر از مجموع ۳۸ برنامه اصلی سازمان ملل ۱۲ برنامه تعطیل شده یا کاهش یافته اند.
 
پیش بینی می‌شود در بین ماه‌های آگوست تا سپتامبر ۲۰ برنامه دیگر نیز کاهش یافته یا تعطیل شوند.
 
«لیز گراند»، هماهنگ کننده امور بشروستانه سازمان ملل در یمن، در این مورد به جهان هشدار داد و گفت «میلیون‌ها یمنی به دلیل ناتوانی ما در تامین بودجه رنج می‌برند و جان خود را از دست خواهند داد؛ کمک‌های انسان دوستانه مانع از قحطی در مقیاس بزرگ شده اند.»
 
تاثیر کمبود بودجه بر کمک‌های بشردوستانه به یمن کاملا چشمگیر است؛ در ماه آوریل جیره غذایی بیش از ۸ میلیون نفر در شمال یمن به نصف کاهش یافت؛ خدمات بهداشت باروری در ۱۴۰ مرکز قطع شد، خدمات درمانی در ۲۷۵ مرکز تخصصی قطع شده یا کاهش یافت؛ کمک هزینه نزدیک به ۱۰ هزار پرسنل بهداشت قطع و منابع مورد نیاز برای معالجه بیماران تروما که به درمان فوری نیاز دارند، متوقف شد.
پیش بینی می‌شود در صورت عدم تامین فوری بودجه در هفته‌های آینده، ۵۰ درصد خدمات آب و فاضلاب، دسترسی ۱۸۹ بیمارستان و ۲ هزار و ۵۰۰ کلینیک مراقبت‌های بهداشتی اولیه به دارو‌ها و لوازم ضروری قطع شود، مرگ هزاران کودک مبتلا به سوءتغذیه رقم بخورد، درمان ۲۵۰ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه حاد متوقف شود.
 
همچنین دستکم ۷۰ درصد مدارس در سال تحصیلی جدید بازگشایی نخواهند شد و ده‌ها هزار آواره در شرایط غیرانسانی زندگی خواهند کرد.
 
«رامش راجاسینگهام»، هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن، می‌گوید «ناامید کننده است که فقط نیمی از کمک‌های ۱.۳۵ میلیارد دلاری بشردوستانه وعده داده شده در ماه ژوئن پرداخت شده است.»
 
وی در ادامه گفت «قطع کمک‌ها می‌تواند سبب بسته شدن مراکز درمانی شود که به ۱.۸ میلیون نفر خدمات ارائه می‌دادند؛ ضمن اینکه ۸ میلیون نفر را نیز به دام قحطی می‌اندازد.»
 
این مقام سازمان ملل هشدار داد «وضعیت در هفته‌های بعد وخیم‌تر می‌شود؛ ما ناچاریم برنامه‌های آب و فاضلاب ۱۵ شهر را به نصف کاهش دهیم؛ در ماه سپتامبر ۴۰۰ مرکز درمانی فعالیتشان متوقف می‌شود و خدمات پزشکی به ۹ میلیون نفر قطع خواهد شد؛ ادامه این روند می‌تواند به عدم درمان چهار میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیه حاد منجر شود.»
 
یمن همچنان بدترین بحران بشردوستانه جهان است که ۸۰ درصد جمعیتش یعنی ۲۴ میلیون نفر به نوعی کمک و حمایت بشردوستانه نیاز دارند.
 
این کشور در حال حرکت در مسیر قحطی ناشی از شیوع کرونا و فروپاشی اقتصادی است.
 
جنگ ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان که از سال ۲۰۱۵ آغاز شد، تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر و آوارگی داخلی ۳ میلیون نفر شد.
 

برچسب ها: یمن ائتلاف سعودی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *