نظریه‌های مشورتی ایجاد وحدت رویه عملی در دادسرا‌ها و دادگاه‌های کشور را در پی دارد

16:24 - 19 بهمن 1398
کد خبر: ۵۹۴۶۱۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: نظریه‌های مشورتی در بسیاری موارد مورد استناد قضات محاکم در سراسر کشور قرار می‌گیرد و همین امر به نوعی ایجاد وحدت رویه عملی در دادسرا‌ها و دادگاه‌های کشور را در پی دارد.

به واسطه اقدامات تحولی اخیر در قوه قضاییه تکالیف ما سنگین‌تر شده است/تداوم رضایت جامعه از دستگاه قضایی نیازمند عملکرد جهادی استبه گزارش گروه حقوق و قضایی ، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق که صبح امروز شنبه ۱۹ بهمن، در مراسم تودیع مدیر کل پیشین و معارفه سرپرست اداره کل حقوقی قوه قضاییه سخن می‌گفت ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با بیان اینکه تحولات قضایی اخیر سطح انتظارات جامعه را از دستگاه قضایی افزایش داده است افزود: جای بسی خشنودی است که در همه سفر‌های استانی در معیت ریاست قوه قضاییه، شاهد ابراز رضایت عموم مردم از اقدامات و پیشرفت‌های اخیر دستگاه قضایی هستیم.

معاون حقوقی دستگاه قضایی با یادآوری این‌که همین امر مسئولیت ما را در مقابل جامعه دو چندان می‌سازد، تأکید کرد: برای تضمین تداوم این رضایت و ارتقاء آن، انجام امور و وظایف به صورت جهادی در بخش‌های مختلف قوه قضاییه از جمله معاونت ها، الزامی است.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق در ادامه با اشاره به نوع تکالیف معاونت حقوقی خاطرنشان کرد: این معاونت در زمره معاونت‌های اجرایی نیست و به همین دلیل نمی‌توان تمامی تلاش‌ها و مساعی انجام شده در این معاونت را در قالب گزارش ارائه کرد؛ هرچند بنا به تکالیف عمده و برجسته‌ای نظیر تدوین لوایح و مقررات قضایی و صدور نظریه‌های مشورتی، این معاونت را از اثربخش‌ترین معاونت‌ها و بخش‌های دستگاه قضایی می‌توان به شمار آورد.

این مقام قضایی خطاب به مدیران، قضات، اعضای کارگروه‌های مشورتی و کارکنان اداره کل حقوقی گفت: در بازه زمانی کمتر از یک سال، عملکرد شایسته و کارنامه قابل قبولی ارائه کرده‌اید که این امر مایه خرسندی است.

وی صدور نظریه‌های مشورتی را توسط اداره کل حقوقی، تکلیفی برجسته برشمرد و اظهار کرد: یکی از کارکرد‌های اصلی این نظریه‌ها رهنمون ساختن جامعه علمی و قضایی کشور به برداشت صواب و درست از قانون است؛ لذا هر چند نظریه‌های یادشده لازم‌الاتباع نیست، اما در بسیاری موارد مورد استناد قضات محاکم در سراسر کشور قرار می‌گیرد و همین امر به نوعی ایجاد وحدت رویه عملی در دادسرا‌ها و دادگاه‌های کشور را در پی دارد.

حجت الاسلام والسلمین مصدق کثرت استعلام‌ها و سوالات در حوزه صدور نظریه‌های مشورتی را یکی از آسیب‌های عمده این بخش برشمرد و گفت: همین موضوع موجب طولانی شدن زمان پاسخگویی بود که با توجه به اقدامات جهادی معاونت حقوقی، بحمدالله شاهد تسریع در این فرایند طی ماه‌های اخیر بوده‌ایم، به نحوی که می‌توان گفت تا پایان سال، انشاالله در همه کمیسیون‌های مشورتی این زمان و فرایند به‌روز خواهد شد.

وی مدیریت مثال‌زدنی و تلاش و مساعی دکتر شاه حیدری‌پور و همکاران وی را در دستیابی به این دستاورد بسیار موثر توصیف کرد و گفت: این حوزه طی یک سال گذشته از دستاورد‌های متنابهی برخوردار بوده است که رونمایی از «سایت برخط نظریات مشورتی» در هفته گذشته و هم‌زمان با آغاز دهه فجر از آن جمله است.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با اعلام اینکه هم اکنون حدود ۶ هزار نظریه مشورتی در این سایت بارگذاری شده و در دسترس کاربران است گفت: یکی از برنامه‌ها و اهداف ما در این بخش فراهم ساختن بستر‌های لازم برای بررسی، مطالعه و طرح نظریات فوق در کلاس‌های درس مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

حجت الاسلام والسلمین مصدق ضمن قدردانی از خدمات دکتر شاه حیدری پور وی را واجد دو ویژگی، ممحض بودن در انجام وظایف و دقت نظر بسیار در خروجی نظریات مشورتی دانست و تصریح کرد: بنا به برخورداری وی از شایستگی‌های اخلاقی، توانمندی‌های علمی و تجارب عملی، اقتضا دارد که ضمن ادامه فعالیت در دیوان عالی کشور، همچنان در کارگروه‌های مشورتی این معاونت حضور فعال داشته باشند.

معاون حقوقی قوه قضاییه در ادامه با اعلام عهده‌دار شدن سرپرستی اداره کل حقوقی توسط آقای احمد رفیعی وی را برخوردار از صفات ارزنده‌ای نظیر توانمندی‌های علمی و عملی و همچنین سخت‌کوشی در انجام وظایف دانست و برای وی در انجام تکالیف در سمت جدید، آرزوی توفیق کرد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین مصدق در پایان با اهدای لوح تقدیر، بیش از یک دهه خدمت خالصانه دکتر محمدعلی شاه حیدری پور را در معاونت حقوقی قوه قضاییه ارج نهاد.

در پایان این آیین شاه حیدری‌پور نیز ضمن اشاره به پاره‌ای اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در اداره کل حقوقی طی زمان تصدی خود، از همکاران قضایی و اداری در این اداره کل تقدیر و تشکر کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *