پست‌های ترامپ جنجال‌ساز شد

11:28 - 26 آبان 1398
کد خبر: ۵۶۸۵۴۱
ترامپ در حساب توییتری خود نوشت: "هرجا که پای ماری یووانویچ (سفیر سابق خود در اوکراین)رسیده، وضع خراب شده، کارش را با سومالی شروع کرد. وضعیت آنجا چطور است؟ "

توئیت‌های ترامپ باز هم جنجال ساز شدبه گزارش گروه فضای مجازی ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در جریان تحقیقات استیضاح، سفیر سابق خود در اوکراین را که شاهد این جلسه بود، به باد انتقاد گرفت.

ترامپ در حساب توییتری خود نوشت: "هرجا که پای ماری یووانویچ رسیده، وضع خراب شده، کارش را با سومالی شروع کرد. وضعیت آنجا چطور است؟ "

 

ماری یووانویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین در واکنش به این توییت‌ها گفت این رفتار بسیار "مرعوب کننده است".

ترامپ کمی بعد دوباره در توییتر نوشت: حرف‌هایش به هیچ‌وجه مرعوب کننده نیست.

رئیس جمهور آمریکا گفت: بخش‌هایی از جلسه شهادت در جریان تحقیقات برای استیضاح را تماشا کرده و آن را مایه ننگ خواند.

آدام شیف، رئیس جلسه تحقیقات برای استیضاح و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، سفیر سابق آمریکا را از توییت‌های رییس جمهوری مطلع کرد.

یووانویچ، در پاسخ به توییت ترامپ که او را در ناآرامی‌های سومالی مقصر خوانده بود، گفت: "فکر نمی‌کنم من چنان قدرتی داشته باشم، نه در موگادیشو و سومالی، و نه در مناطق دیگر. "

جواب یووانویچ زنده در این جلسه تحقیقات از برنامه‌های تلویزیونی در آمریکا پخش شد.

آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات در این جلسه گفت توییت‌های ترامپ باید به نوعی "ارعاب شاهد" محسوب بشود.

به گزارش بی بی سی، یووانویچ، در یک جلسه غیرعلنی گفت قربانی کارزاری برای بی‌اعتبار کردن وجهه‌اش شده که به دست رودی جولیانی، وکیل شخصی رییس جمهوری شده است.


به گفته او، جولیانی تلاش کرده همزمان با بی‌اعتبار کردن او، اوکراین را به انجام تحقیقات علیه جو بایدن متقاعد کند.

 

سفیر سابق آمریکا در اوکراین در عین حال وزارت خارجه آمریکا را متهم کرد که در برابر بهر‌ه‌برداری‌های خارجی و فاسد مقاومت نکرده و "سیاست خارجی آمریکا در قبال اوکراین را مصادره کرده است. "

 

کن استار که دادستان ویژه استیضاح بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا بوده به شبکه خبری فاکس گفت "اظهارات آقای ترامپ نشان‌دهنده داوری نادرست رئیس جمهوری است. "

 

ترامپ متهم شده که مانع انتقال به موقع یک کمک امنیتی مصوب آمریکا به اوکراین شده تا با تحت فشار قرار دادن اوکراین، دولت این کشور را به تحقیق درباره جو بایدن و پسرش وادارد.

 

اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا این اقدام را سوءاستفاده از قدرت برای پیشبرد منافع شخصی و مبارزات سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ارزیابی می‌کنند.

 

به نوشته دویچه وله، تهدید و ارعاب شاهدان تحقیقات استیضاح می‌تواند موقعیت دونالد ترامپ را، گرچه همچنان از حمایت اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا برخوردار است، بیش از پیش به خطر اندازد.

 

در شرایط فعلی استیضاح به معنای وارد کردن اتهاماتی از سوی کنگره آمریکا است که می‌تواند مقدمه‌ای برای محاکمه رئیس جمهور باشد.

 

قانون آمریکا پیش بینی کرده که رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و مقامات کشوری ایالات متحده را می‌توان پس از استیضاح به خاطر خیانت به کشور، رشوه خواری و سایر جرایم و محکومیت به خاطر این جرایم از سمت هایشان برکنار کرد.

 

روند استیضاح باید از مجلس نمایندگان شروع شود و به جریان افتادن آن به رای اکثریت نمایندگان (نصف به علاوه یک) نیاز دارد. در صورت کسب این رای، محاکمه در سنا برگزار خواهد شد.

 

در این مرحله رای دوسوم نمایندگان سنا برای برکناری رئیس جمهور آمریکا لازم است.

 

در تاریخ ایالات متحده آمریکا هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است.

منبع: جام نیوز

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسان‌های منتشر میشود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *