برنامه ریزی جامع و مستمر گام مهم در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی

8:54 - 14 آبان 1398
کد خبر: ۵۶۴۶۳۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دهشیری گفت: با برنامه ریزی جامع و مستمر باید کاهش ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی صورت گیرد و به یک جریان فراگیر تبدیل شود، زیرا از تأکیدات ریاست قوه قضاییه کاهش ورودی پرونده‌ها است.

مهمترین اقدامات دستگاه قضا طی سال‌های گذشته ابلاغ الکترونیک است/برنامه ریزی جامع و مستمر گام مهم در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضاییبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد در جمع کارکنان اداری و قضائی دادگستری شهرستان مهریز گفت: با برنامه ریزی جامع و مستمر باید کاهش ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی صورت گیرد و به یک جریان فراگیر تبدیل شود، زیرا از تأکیدات ریاست قوه قضاییه کاهش ورودی پرونده‌ها است.

وی بیان داشت: امروز دستگاه قضا چشم امید مردم است و اگر آحاد جامعه از نهاد و یا دستگاهی ناامید شوند به دستگاه قضایی به عنوان ملجأ و پناهگاه خود مراجعه می‌کنند چرا که مردم به دستگاه قضایی امیدوارند.

رئیس کل دادگستری استان یزد اظهار داشت: دستگاه قضا در این جنگ اقتصادی به عنوان شاخص‌ترین اعتبار نظام اسلامی بوده و ایجاد اعتماد، آرامش و تحول در این قوه با معیار تکریم ارباب رجوع، مورد تأکید است.

دهشیری مبارزه با فساد با رویکرد پیشگیرانه را خواستار شد و ابراز داشت: باید بستر‌ها و زمینه‌های فساد چه در درون و چه در برون سازمان شناسایی شود و مبارزه با فساد و مفسد به صورت عمقی و ریشه‌ای انجام گیرد.

رئیس کل دادگستری استان یزد افزود: تشخیص حق، تناسب بین موضوع و حکم، صدور حکم به نحوی که انسان از خود نیز نفوذ نپذیرد، کار سختی است و تقوای الهی می‌خواهد.

وی اضافه کرد: خداوند متعال این لطف و امکان را در اختیار ما گذاشته که حکم ما و امضای ما و عمل ما امروز تاثیرگذارِ در جامعه باشد که بهترین تاثیر آن می‌تواند در اجرای عدالت، آرامش و گره کشایی در کار مردم باشد.

دهشیری گفت: از جمله مهمترین اقدامات دستگاه قضا در چند سال گذشته ابلاغ الکترونیک بوده که این آمار در حوزه قضایی مهریز در سال گذشته 70.5 درصد و در شش ماهه نخست امسال به 87.4 درصد افزایش یافته است، اما تا میانگین 89.5 که میانگین استانی است، فاصله دارد.

رئیس کل دادگستری استان یزد در خصوص تعداد پرونده‌های مُسن در دادسرای شهرستان مهریز افزود: عدم وصول پرونده‌های استنادی، استعلامات و نیابت‌ها از دیگر حوزه‌های قضائی دلایلی هستند که باعث گردیده پرونده‌ها دچار اطاله دادرسی گردند که در این مسئله هم نیاز به چاره اندیشی احساس می‌شود.

وی از جایگاه سوم دادسرای مهریز در استان یزد در زمینه مختومه کردن پرونده‌ها خبر داد و یادآور شد: مختومه‌ها در دادسرا در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۲ درصد افزایش داشته، اما در نیمه نخست سال جاری، آمار مختومه‌ها قریب به پنجاه درصد افزایش داشته که قابل تقدیر و تشکر است.

دهشیری از وضعیت مطلوب شورا‌های حل اختلاف این شهرستان خبر داد و گفت: در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل ۲/۲۳ درصد کاهش ورودی در پرونده‌ها وجود داشته که مطلوب بوده است، ولی در خصوص افزایش مختومه‌ها باید تلاش جدی تری صورت گیرد.

بیشتر بخوانید.

بانک‌ها نسبت به فعال کردن رمز یکبار مصرف اقدام کنند

وی با اشاره به جایگاه خوب اجرا‌های احکام در حوزه قضایی مهریز بیان داشت: در خصوص اجرای کیفری سال جاری نسبت به سال گذشته ۶/۲۱ درصد افزایش وارده و ۷/۲۲ درصد افزایش مختومه داشته و در اجرای حقوقی ۵۰ درصد افزایش مختومه و ۴/۱۷ درصد کاهش مانده وجود داشته که جای تشکر دارد.

این مقام قضائی در پایان در خصوص نقض و تایید آراء در شش ماه امسال گفت: در محاکم دادگستری مهریز، در شعبه حقوقی ۷۱ درصد، در شعبه کیفری ۷۵ درصد و در شعبه انقلاب ۹۷ درصد آراء تایید می‌شود که نشان دهنده تلاش و پشتکار، بنیه علمی و دقت نظر این مجموعه دارد.

لازم به ذکر است که یکی از برنامه سفر به شهرستان‌ها ملاقات عمومی با مراجعان است که در بازدید از حوزه قضایی مهریز، رئیس کل دادگستری و قائم مقام رئیس کل حدود یک ساعت از وقت خود را در اختیار مراجعین به دادگستری قرار دادند و با قریب به ۳۰ نفر از مراجعان ملاقات کرده و دستورات مساعد قانونی را صادر کردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *