برگزاری مراسم جشن میلاد ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) / رئیس جمهور قانون حمایت از احیای بافت‌های فرهنگی را ابلاغ کرد

12:18 - 22 تير 1398
کد خبر: ۵۳۲۷۷۷
برگزاری مراسم جشن میلاد ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، رئیس جمهور قانون حمایت از احیای بافت‌های فرهنگی را ابلاغ کرد و ... گزیده‌ای از اخبار بسته فرهنگی امروز است.

برگزاری مراسم جشن میلاد ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) / رئیس جمهوری قانون حمایت از احیای بافت‌های فرهنگی را ابلاغ کردبه گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، برگزاری مراسم جشن میلاد ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، رئیس جمهور قانون حمایت از احیای بافت‌های فرهنگی را ابلاغ کرد، ساماندهی بازار ترجمه کتاب نیازمند حمایت وزارت فرهنگ است، تاکید دوباره بر هموارسازی جاده گردشگری پس از مرگ فعال بوم گردی، حمایت از نمایش ملی نسبت به دعوت از گروه‌های خارجی متوسط اولویت دارد و ... گزیده‌ای از اخبار بسته فرهنگی امروز است که در ادامه می‌خوانید.

• برگزاری مراسم جشن میلاد ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع)
مراسم ولادت با سعادت حضرت امام رضا (ع) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) و هیات مذهبی همزمان با شام ولادت حضرت امام رضا (ع) برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا، مراسم جشن ولادت با سعادت حضرت امام رضا (ع)، شنبه (۲۲ تیر) بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین معین شیرازی و مدیحه سرایی ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام احمد شربیانی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود. در این مراسم به قید قرعه به ۱۰ نفر از حضار، ۱۰ هزینه سفر به مشهد مقدس اهدا خواهد شد. همچنین در روز ولادت آن حضرت مصادف با یکشنبه (۲۳ تیر ماه) بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام مرتضی خلیلی به مدیحه سرایی خواهد پرداخت. همچنین جشن میلاد با سعادت امام رضا (ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین علی پناه و مداحی محمود کریمی شنبه ۲۲ تیر ماه از اذان مغرب در آستان مقدس امامزاده علی اکبر چیذر (ع) برگزار می‌شود. جشن میلاد امام رضا (ع) نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی و مداحی مجید بنی فاطمه امروز شنبه (۲۲ تیر ماه) از نماز مغرب و عشاء در حسینیه ریحانه الحسین (ع) برگزار می‌شود. همچنین مراسم جشن شب ولادت امام رضا (ع) نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین کاظمی و مداحی محمدرضا طاهری همزمان با اذان مغرب در خیابان پادگان ولیعصر حسینیه فاطمه الزهرا (س) نیز برگزار می‌شود. از دیگر مراسم برگزاری جشن ولادت امام رضا (ع) مهدیه تهران است که این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام و الملسمین حاج شیخ مصطفی کرمی و مداحی مداحان اهل بیت (ع) از ساعت ۲۱ برگزار می‌شود. در مسجد جامع تجریش نیز جشن میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) همزمان با نماز مغرزب و عشاء با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اعتمادیان و مداحی مداحان اهل بیت (ع) برگزار می‌شود.

• رئیس جمهور قانون حمایت از احیای بافت‌های فرهنگی را ابلاغ کرد
رئیس جمهوری قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی را پس از تصویب مجلس برای اجرا به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، با ابلاغ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی از سوی حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب مکلف هستند با همکاری سازمان شهرداری‌ها در مدت پنج‌سال پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه، تصویب و اجرای طرح‌های ویژه حفاظت و احیای محدوده بافت‌های تاریخی- فرهنگی حسب مورد از طریق شورای عالی شهرسازی و معماری یا کمیسیون‌های ماده (۵) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب ۲۲ اسفند ۱۳۵۱ اقدام کنند. این قانون در جلسه دوم تیر ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و ۱۲ تیرماه جاری به تایید شورای نگهبان رسید.

• ساماندهی بازار ترجمه کتاب نیازمند حمایت وزارت فرهنگ است
رئیس کانون کشوری انجمن‌های صنفی مترجمان، در مورد بازترجمه آثار کلاسیک، دلایل و درستی یا نادرستی این امر توسط ناشران و مترجمان گفت: اصلی در ترجمه وجود دارد مبنی بر اینکه ترجمه پایان ناپذیر است. به گزارش ایرنا، محمدرضا اربابی افزود:، اما باور این است که ترجمه جدید باید بر ترجمه قبلی بیافزاید؛ یعنی اگر ترجمه یا ترجمه‌های قبلی از نظر زبانی متعلق به نسل قبل است، ترجمه جدیدی با زبان روز عرضه شود یا اگر مترجم قبلی اشتباهی کرده که وزن آن در ترجمه بالاست و بر فهم اثر تأثیر منفی دارد، در ترجمه جدید باید اشکالات رفع شود.

• تاکید دوباره بر هموارسازی جاده گردشگری پس از مرگ فعال بوم گردی
یکی از بنیانگذاران بوم گردی در جاده گردشگری جندق _مصر درحالی جان خود را از دست داد که بار‌ها بر لزوم هموارسازی این جاده به مسئولان مربوطه تاکید کرده بود. به گزارش مهر، سید هاشم طباطبایی یکی از بنیانگذاران خانه‌های بوم گردی در روستای فرحزاد شهر جندق در استان اصفهان بر اثر تصادف در یک جاده گردشگری ۱۳ تیر ماه جان باخت. جاده‌ای که خودروی بنیان گذار خانه بوم گردی بارانداز در آن چپ کرد مسیر مصر را به جندق می‌رساند. این مسیر ۱۲ سالی است که مسئولان مربوطه قول هموار سازی و آسفالت آن را داده بودند، اما همچنان نیمه تمام مانده بود در طول این سال‌ها جاده ناهموار مصر _ جندق قربانی‌های متعددی گرفته است که آخرین آن هم سید هاشم طباطبایی بود. او به عنوان یکی از بنیانگذاران جامعه حرفه‌ای بوم گردی ایران، بار‌ها گفته بود که «سالانه ۷ هزار گردشگر داخلی و خارجی از این منطقه بازدید می‌کنند درحالی که جاده دسترسی به این منطقه در شأن بازدیدکنندگان نیست و بزرگترین معضل گردشگری منطقه همین موضوع است.» در مراسمی که روز گذشته برای یادبود او در مسجد نور تهران با حضور فعالان گردشگری و بوم گردی کشور برگزار شد، رسیدگی به این جاده در قالب نامه‌ای از سوی خانواده وی درخواست شد در بخشی از این یادداشت آمده است:. شواهد متقنی موید این امر است که اکثر حوادث پیش آمده در این مسیر، ناشی از زیرساخت نامناسب این جاده است. کمتر از یک دهه قبل خدایار نبی (یکی از اهالی جندق) جانش را در این جاده از دست داد؛ حدود ۸ سال پیش عباس نبی در این جاده دچار حادثه شد و هنوز در کما به سر می‌برد. این جاده حتی چهار سال پیش نوروز را به کام یک گروه از گردشگران، سیاه کرد؛ همان زمان که کودک ۷ساله خود را در این مسیر براثر تصادف از دست دادند. حوادث دیگری نیز در این جاده جان مهمانان کویر را تهدید کرده است.

• حمایت از نمایش ملی نسبت به دعوت از گروه‌های خارجی متوسط اولویت دارد
دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی - سنتی، مهمترین اولویت نگاه حمایتی در حوزه تئاتر را مربوط به نمایش‌های آیینی - سنتی به عنوان بن‌مایه تئاتر ملی کشور دانست و تصریح کرد: حمایت از تئاتر ملی نسبت به دعوت از گروه‌های متوسط و درجه دو خارجی برای حضور در این رخداد اولویت دارد. به گزارش ایرنا، داود فتحعلی‌بیگی اشکال و شیوه‌های نمایش آیینی - سنتی و خرده‌روایت‌های نمایشی را مهمترین زمینه برای بناکردن ساختمان تئاتر ملی ایران دانست و یادآور شد: در تمام کشور‌های صاحب تئاتر وقتی درباره هویت تئاتر ملی صحبت می‌شود؛ تنها نقطه تمرکز کارشناسان، منتقدان، هنرمندان و حتی مخاطبان بر گونه نمایش‌های ملی (آیینی- سنتی) است. وی درباره بخش بین المللی جشنواره نمایش‌های آیینی - سنتی در گام نوزدهم گفت: اعتبار یک جشنواره به کیفیت آثار حاضر در آن است. نباید اعتبار و شخصیت جشنواره نمایش‌های آیینی - سنتی را که بازتاب هویت تئاتر ملی کشور است، صرفاً برای داشتن عنوان بین‌المللی فدای دعوت از گروه‌های متوسط و درجه دو خارجی کنیم.

• مطبوعات همچنان کاغذ ندارند
مدیر مسئول روزنامه همشهری از ناهماهنگی برخی دستگاه‌ها برای اجرایی شدن عرضه کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومان به مطبوعات خبر می‌دهد. او همچنین تاکید می‌کند که مشکل تامین کاغذ اتفاقاً برای رسانه‌های دولتی دشوارتر از رسانه‌های خصوصی است. به گزارش ایسنا، مهران کرمی درباره وضعیت این روز‌های کاغذ و شرایط مطبوعات گفت: مشکلی که وجود دارد این است که هماهنگی بین نهاد‌های دولت برای اینکه تصمیمات و مصوباتی که در حوزه تخصیص ارز دولتی به کاغذ گرفته شده، عملی شود، به وجود نیامده است؛ بر این اساس در حال حاضر وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی یک سیاست دارد، بانک مرکزی که اجراکننده تصمیمات است تاکنون ارزی تخصیص نداده است یا بسیار ناچیز بوده است. وی ادامه داد: دستوراتی که آقای جهانگیری در حوزه ریاست جمهوری دادند، هیچ‌کدام عملی نشد؛ یعنی مساله‌ای که داریم این است که یکسری کاغذ در بازار موجود است یا واردکنندگان کاغذ در گذشته به شکل‌های مختلف آن را وارد کردند و مطبوعات هم با این کاغذ‌ها اداره می‌شود. در حقیقت چیزی وجود ندارد که روزنامه‌هایی مثل همشهری یا مؤسسه‌های کوچک و بزرگ بتوانند کاغذ مورد نیاز خود را تهیه کنند. اینگونه نیست که ما اگر روزنامه دولتی هستیم کاغذ یا ارز دولتی در اختیارمان است و اتفاقاً مسئله این است که در سیاستی که توزیع کاغذ توسط معاونت مطبوعاتی انجام شود، حجم کاغذی که در اختیارشان است آنقدر نیست که مؤسسات بزرگی مثل همشهری را تأمین کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *