رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

واکنش وزارت بهداشت به احتمال بیوتروریسم بودن حمله ملخ‌های مهاجر/ ایران ۱۹ سال است که فلج‌اطفال ندارد/ پرداخت جزء فنی اعمال پیوند اعضا از ابتدای سال

12:55 - 11 ارديبهشت 1398
کد خبر: ۵۱۴۲۷۳
واکنش وزارت بهداشت به احتمال بیوتروریسم بودن حمله ملخ‌های مهاجر، ایران ۱۹ سال است که فلج‌اطفال ندارد، پرداخت جزء فنی اعمال پیوند اعضا از ابتدای امسال، ۹۸ دیپلماسی سلامت برای ایران، سیگار‌های الکترونیکی حاوی مواد سمی عامل ابتلا به آسم و... گزیده‌ای از اخبار درج شده در بسته سلامت امروز است

واکنش وزارت بهداشت به احتمال بیوتروریسم بودن حمله ملخ‌های مهاجر/ ایران ۱۹ سال است که فلج‌اطفال ندارد/ پرداخت جزء فنی اعمال پیوند اعضا از ابتدای سالبه گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، واکنش وزارت بهداشت به احتمال بیوتروریسم بودن حمله ملخ‌های مهاجر، ایران ۱۹ سال است که فلج‌اطفال ندارد، پرداخت جزء فنی اعمال پیوند اعضا از ابتدای امسال، ۹۸ دیپلماسی سلامت برای ایران، سیگار‌های الکترونیکی حاوی مواد سمی عامل ابتلا به آسم و... گزیده‌ای از اخبار درج شده در بسته سلامت امروز است که در ادامه گزیده‌ای از آن را می‌خوانید.

 

• واکنش وزارت بهداشت به احتمال بیوتروریسم بودن حمله ملخ‌های مهاجر
معاون بهداشت وزارت بهداشت در واکنش به احتمال بیوتروریسم بودن حمله ملخ‌ها در مناطق جنوبی کشور گفت: راجع این موضوع نمی‌توانم اظهارنظر کنم، اما با توجه به تجربیات موجود، فکر نمی‌کنم که بیوتروریسم باشد و فکر می‌کنم کشور همواره توانایی مقابله با این مورد را مانند دیگر پدیده‌ها دارد. علیرضا رئیسی در خصوص مشکل آب آلوده در استان خوزستان افزود: ما هر ساله در حوزه آبی در خوزستان به طور طبیعی مشکل داریم، سیستم فاضلاب این استان واقعا مشکل دارد، حتی این موضوع تحت کنترل هم نیست و حتما عزم ملی برای اصلاح سیستم فاضلاب نیاز است. به گزارش ایلنا، وی بیان کرد: سیستم شبکه توزیع آب نیز فرسوده شده است. در حال حاضر با وجود سیل و آب‌های سطحی در آینده با وصل شدن آ‌ب‌های شبکه و فشار منفی که ایجاد می‌کند، میکروب‌ها، آلودگی‌ها و انگل‌ها وارد سیستم می‌شود و ممکن است مشکل ایجاد کند.

 

• ایران ۱۹ سال است که فلج‌اطفال ندارد
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ضمن بیان اینکه ۱۹ سال است، هیچ موردی از فلج اطفال در کشور مشاهده نشده، در عین حال از اقدامات انجام شده در جهت دریافت سند بین‌المللی حذف ویروس سرخک از کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، سید محسن زهرایی ضمن بیان اینکه به تایید سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی، "واکسن" موثرترین مداخله بهداشتی در طول تاریخ پزشکی شناخته می‌شود، افزود: در مقام مقایسه واکسن با آنتی بیوتیک‌ها باید گفت: علی‌رغم تمام اهمیتی که آنتی‌بیوتیک‌ها در سلامت مردم دارند، واکسن‌ها عامل مهم‌تری شناخته می‌شوند، لذا نباید از نقش آن‌ها غافل بود.

پرداخت جزء فنی اعمال پیوند اعضا از ابتدای سال ۹۸
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: هزینه‌های جزء فنی اعمال پیوند اعضا با هدف جلوگیری از ضرر و زیان مراکز درمانی و تا زمان اجرای دستورالعمل‌های ارسالی به بیمه‌ها به صورت علی الحساب توسط معاونت درمان وزارت بهداشت به این مراکز پرداخت می‌شود. به گزارش ایلنا، مهدی شادنوش با بیان اینکه پیوند اعضا در کشور ایران از شرایط مناسبی برخوردار است، افزود: یکی از مشکلات موجود در مسیر پیوند اعضا عدم حمایت‌های کافی از این حوزه بوده است، به رغم اینکه در بسیاری از موارد، پیوند یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی برای ادامه حیات بیمار است و یا در مواردی مانند بیماری‌های کلیه که فرد از دیالیز استفاده می‌کند زندگی سختی را می‌گذراند در حالی که با یک پیوند کلیه می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد.

• ۹۸ دیپلماسی سلامت برای ایران
معاون کل وزارت بهداشت گفت: در زمانی که آمریکا و ترامپ به صورت منفردانه اقدام به تحریم ایران می‌کنند، برای ما امسال، سال دیپلماسی سلامت است و سالی است که نشان می‌دهیم ایران در حوزه علم و سلامت پیشگام است. به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی افزود: در شرایطی که دشمنان ما سعی کردند ما را تحریم کنند، دو اتفاق مهم در کشور برنامه‌ریزی کردیم که اولی، رویداد برگزاری مجمع جهانی سلامت بود. این رویداد به مدت دو روز در جزیره کیش و با حضور مهمانانی از ۴۳ کشور دنیا و در سطح وزیر و معاونان وزیر برگزار شد. آن‌ها به ایران آمدند و دیدند که ایران می‌تواند در روز خلیج فارس نقش خود را در سلامت جهانی ایفا کند.

• سیگار‌های الکترونیکی حاوی مواد سمی عامل ابتلا به آسم
طبق هشدار محققان، سیگار‌های الکترونیکی حاوی مواد سمی میکروبی مرتبط با مشکلات بیشمار سلامت نظیر بیماری آسم، کاهش عملکرد ریه‌ها و التهاب هستند. در این مطالعه محققان دانشگاه هاروارد ۷۵ محصول معروف سیگار الکترونیک را که در آمریکا به فروش می‌رسند مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد ۲۷ درصد این محصولات حاوی اثراتی از اندوتوکسین (ماده میکروبی یافت شده در باکتری گرم منفی) و ۸۱ درصد حاوی نشانه‌های از گلوکان (که در دیواره‌های سلولی اکثر قارچ‌ها یافت می‌شوند) بودند. «دیوید کریستیانی»، پژوهشگر ارشد مطالعه، در این باره می‌گوید: «مشخص شده است که اندوتوکسین باکتریایی و گلوکان‌های قارچی موجب بروز تأثیرات مزمن و حاد و تنفسی در محیط‌های کاری و محیط زیست می‌شوند.» به گزارش مهر، وی می‌افزاید: «وجود این مواد سمی در محصولات سیگار‌های الکترونیکی نگرانی‌ها و دغدغه‌های مرتبط با تأثیرات تنفسی را در مصرف کنندگان آن افزایش می‌دهد.»
• شناسایی دارو‌های امیدبخش در پیشگیری از سکته و زوال عقل
محققان دریافتند دارو‌های مورد استفاده در درمان بیماری قلبی و آنژین می‌توانند از زوال عقل و سکته پیشگیری کنند. محققان دانشگاه ادینبرگ بریتانیا دریافتند دو داروی cilostazol و isosorbide mononitrate که برای درمان بیماری قلبی و آنژین مصرف می‌شوند، در آزمایش اولیه پیشگیری از سکته و زوال عقل ناشی از آسیب به عروق ریز خونی مغز امیدوارکننده بودند. این دارو‌ها بر روی گروهی از بیماران در بریتانیا آزمایش شد. «جوآنا واردلا»، پژوهشگر ارشد، در این باره می‌گوید: «نتایج این آزمایش برای درمان علت مشترک سکته و شایع‌ترین علت زوال عقلی عروقی امیدبخش است چراکه در حال حاضر هیچ درمان مؤثری برای این بیماری‌ها وجود ندارد.»
• به جای ساخت مریض‌خانه به دنبال پیشگیری باشیم
وزیر اسبق بهداشت گفت: در شرایط امروز اقتصاد بهداشت از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید عمده سرمایه‌گذاری‌مان روی پیشگیری و نه ساخت مریض‌خانه باشد. علیرضا مرندی با بیان اینکه امروز تمام امور تجاری بر مبنای مبادلات ارزی صورت می‌گیرد، افزود: در شرایطی که بانک‌ها اجازه مبادلات ارزی ندارند، در حوزه سلامت نیز به مشکل خواهیم خورد. به گزارش فارس، وی تصریح کرد: بر این اساس همان‌طور که واردات سایر اقلام با مشکل روبه‌رو است یقیناً واردات دارو و تجهیزات پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود.

• طولانی شدن روند ترخیص ۴۰۰ آمبولانس اورژانس از گمرک
قائم مقام اورژانس کشور گفت: تقریبا بیش از یکسال طول کشید تعدادی از آمبولانس‌های اورژانس از گمرک ترخیص شود و اکنون از ۴۰۰ دستگاه آمبولانس، ۱۲۰ دستگاه را ترخیص کردیم. به گزارش تسنیم، سیف با انتقاد از عدم وجود نور کافی و استراحت در ۳۰ کیلومتری برخی شهر‌های کشور، اظهار کرد: متاسفانه بحث آمبولانس‌ها در کشور معضل شده است.

• حذف مالاریا تحت تاثیر تردد‌های غیرمجاز مرزی
بیماری مالاریا از جمله بیماری‌هایی است که تحت تاثیر تردد‌های غیرمجاز مرزی، سلامت ساکنان را تحت تاثیر قرار داده، اما به دنبال اقدامات صورت گرفته این بیماری در کشور در مرحله حذف قرار دارد، به گزارش ایرنا، محمد نعیم امینی فرد، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و نماینده مردم ایرانشهر در مجلس به بیماری مالاریا به عنوان بیماری که در طول قرن‌ها بر مردمان فلات ایران سایه افکنده اشاره کرد و گفت:: مالاریا بویژه در مناطقی نظیر چابهار، استان‌های هرمزگان، بوشهر، قسمت‌هایی از کرمان و فارس بیشترین درگیری را به لحاظ ابتلا و عوارض ناشی از آن دارد. هرچند در طول چهار دهه گذشته به لطف ایجاد ساختار نظامند ارایه خدمات بهداشتی درمانی تحت عنوان سیستم شبکه و همچنین ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای توانستیم این بیماری را کنترل کرده و اکنون در مرحله حذف آن قرار داریم.

• ۱۰ تا ۱۵ درصد خانم‌ها مشکل ناباروری دارند
معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: ١٠ تا ١۵ درصد خانم‌ها مشکل ناباروری دارند که با مشاوره درمانی ١۴ درصد آن‌ها می‌توانند باردار شوند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم جان‌بابایی درباره میزان موفقیت درمان ناباروری در کشور اظهار کرد: میزان موفقیت هر بار درمان ناباروری در مراکز دولتی کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده یعنی حداکثر موفقیت در هر بار درمان ناباروری ۴۰ درصد است، اما اغلب مراکز ما ۳۰ درصد موفقیت را در درمان دارند.
• محدودیت زمانی در خوردن برای گلوکز خون مفید است
طبق نتایج یک مطالعه جدید، محدود کردن زمان خوردن می‌تواند موجب افزایش کنترل گلوکز خون شود. تیم تحقیق در این مطالعه به ارزیابی تاثیرات "صرف غذا در زمان محدود" (TRE) در مورد ۱۵ مرد در مدت یک هفته پرداخت. «لئونی هیلبورن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مردانی که در معرض ریسک بالا ابتلاء به دیابت نوع۲ بودند، مدت زمان مصرف غذایشان به ۹ ساعت در روز محدود شد.» واکنش گلوکز خون به یک وعده غذایی استاندارد در هر روز ارزیابی می‌شد. محققان دریافتند TRE موجب بهبود کنترل گلوکز شد. به گزارش مهر، در حالی که این نتایج اولیه برای کنترل گلوکز خون امیدبخش بودند، اما محققان بر انجام مطالعه‌ای بزرگ‌تر در مدتی طولانی‌تر به منظور ارزیابی کارآمدی این الگوی غذایی تاکید دارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *