رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تعامل و گفت‌وگوی ارباب رعیتی را هرگز نمی‌پذیریم

10:01 - 10 بهمن 1397
کد خبر: ۴۸۹۸۷۶
تولیت آستان قدس رضویگفت: الگوی تعامل و گفت‌و‌گوی ادیان با شرط عدالت انصاف و اخلاق می‌تواند گفت‌وگوی خوبی باشد. اما تعامل و گفت‌وگوی ارباب رعیتی را هرگز نمی‌پذیریم. همه ما در پرتو ربوبیت حق هستیم.

عدالت می‌تواند زندگی بشر را گلستان کندگروه سیاسی ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در نخستین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان، عنوان کرد: امام رضا (ع) بنیان گذار گفت‌وگوی بین ادیان هستند و امیدواریم بتوانیم در این نشست و کمیسیون‌های موضوعی، بحث گفت‌وگوی بین ادیان با موضوعات پیش بینی شده را به نحو احسن برگزار کنیم.

وی با تقدیر و تشکر از تمام دست اندرکاران، شرکت کنندگان و علمای اهل سنت و شیعه که در این همایش حضور یافتند، ابراز کرد: این همایش قطعا منبع خیر و برکات فراوانی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: گفت‌وگوی بین ادیان حقیقت و نورانیت حقیقت را برای همه آشکار می‌کند و تفکرات و اندیشه‌های نادرست و ناصحیح در خصوص ادیان را از بین می‌برد، همچنین ادیان توحیدی و ابراهیمی را تقویت می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: ما با مسیحیت و یهودیت اشتراکاتی داریم، اما باصهیونیست‌ها و با تمام کسانی که داعیه دین مداری دارند و به ادیان مختلف ضربه وارد می‎کنند، هیچ اشتراکی نداریم.

وی بیان کرد: گفت‌وگوی ادیان می‌تواند در مقابل کسانی که ادامه زندگی خود را با انحراف عقلانیت و عدالت می‌دانند، ایستادگی کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود:در مغرب زمین، بیش از ۳۰۰ سال پس از رنسانس با معنویت مبارزه می‌شود و نتیجه اش جنگ جهانی اول و دوم، ظلم به مردم فلسطین و کلاهک‌های هسته‌ای است و این نتیجه دوری معنویت از سیاست است.

وی اظهار کرد: در حقیقت با بر افراشته شدن پرچم ایران با تدبیر و رهبری امام خمینی (ره)، پرچم کرامت انسان و پیوند بین سیاست و معنویت و دین مداری در تمام شئون برافراشته شد و این مهم با باور و ایمان به خداوند متعال و زندگی توام با اخلاق، عدالت و محبت و عقلانیت حاصل شده است.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: گفت و گوی با ادیان ابراهیمی در بارگاه منور رضوی می‌تواند جلوه‌ای از مبارزه با خشونت‌ها و انواع انحرافات باشد.

وی خاطر نشان کرد:گفت و‌گوی با ادیان دارای شروطی است. اولین شرط وحدت در مبدأ است. ادیان ابراهیمی ارزش‌های مشترکی با هم دارند که خداپرستی و اعتقاد به معاد و پیامبر خدا، عدالت، محبت و دلدادگی به خدا و دگر خواهی در پرتو خداخواهی و... از جمله این اشتراکات است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان کرد: وحدت در مقصد شرط دوم گفت و‌گوی با ادیان است. مقصد اصلی، نجات و تکامل انسان است. جایگاه انبیا الهی جایگاه برتر است ما را به تعالی و رشد فرا می‌خوانند. کرامت امروز انسان معاصر وحدت در مقصد است.

وی ابراز کرد:کرامت اکتسابی در پرتو آموخته‌هایی است که ائمه اطهار (ع) به انسان منتقل کردند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: الگوی تعامل و گفت و گوی ادیان با شرط عدالت انصاف و اخلاق می‌تواند گفت و گوی خوبی باشد. اما تعامل و گفت و گوی ارباب رعیتی را هرگز نمی‌پذیریم. همه ما در پرتو ربوبیت حق هستیم.

وی شرط دیگر گفت و گوی ادیان را اهتمام و جهد و کوشش جدی دانست و گفت: این کنفرانس‌ها ارزشمند است، اما باید جهد و کوشش جدی داشته باشیم. بستر این شروط در پرتو عالم آل محمد (ص) و در پرتو انسان کامل محقق می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برخی از مضامین زیارتنامه امام رضا (ع) گفت: در این زیارتنامه آمده است: «شما وارث آدم، ابراهیم خلیل، عیسی، موسی و حضرت محمد (ص) هستید ما دودمان شما را می‌شناسیم».

وی همچنین خاطر نشان کرد:امام رضا (ع) رمز وحدت است؛ و ما به تاسی و در پرتو نورانیت این امام همام می‌توانیم از این ائتلاف و رمز وحدت در مقابل تکفیر و الحاد و در برابر هر ظلم ستمی استفاده کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *