پای صحبت والدین دانشآموزان المپیادی؛ از وجود نابرابری بین نخبگان تهرانی و شهرستانی تا هزینه بالای کلاسهای آمادگی المپیاد
مرحله دوم دوازدهمین دوره علمی المپیاد جهانی هندسه ایران روز جمعه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۴ برگزار شد. مرحله اول این المپیاد با حضور نزدیک به هزار هزاردانشآموز از سراسر کشور برگزار شده بود و برگزیدگانش به مرحله دوم این آزمون راه یافتند.
نکته مثبت این دوره، حضور همزمان شرکتکنندگانی از ۵۲ کشور دیگر بود که به صورت همزمان و با نظارت نمایندگان هر کشور در این آزمون شرکت کردند. هر کشور مسئولیت برگزاری آزمون در حوزه خود را بر عهده دارد. سپس برگههای برترینها برای بررسی نهایی به ایران ارسال میشود تا صحت نتایج تضمین شود.
ما در درس هندسه در جهان شناختهشده و سرآمد هستیم و دانشآموزان ما همواره در میان ۵ کشور برتر جهان قرار دارند و چین، روسیه، هند و قزاقستان از رقبای سرسخت ایران در این عرصه هستند.
دانشآموزان شرکت کننده در این آزمون که از نخبگان کشور هستند و میتوانند نقش بسزایی در آینده کشورمان داشته باشند و همچنین خانوادههایشان با دغدغهها و چالشهایی مواجه هستند که در این گزارش پای صحبت والدین این دانشآموزان نشستیم تا به بررسی چالشها و دغدغههایشان بپردازیم.
مادر یک دانشآموز المپیادی که در پایه دهم تحصیل میکند ضمن اشاره به اینکه تاریخ برگزاری این آزمون به ما دیر و حدود چند روز پیش اعلام شد، بیان کرد: پس از اعلام نتایج مرحله اول هر چه تلاش کردم نتوانستم وارد سایت شوم و سایت اختلال داشت؛ سپس با باشگاه المپیاد مبتکران تماس گرفتم و گفتند که اگر قبول شده باشید با شما تماس میگیریم و از آنجایی که کسی تماس نگرفت گمان کردیم دخترم قبول نشده است تا اینکه ۳ روز پیش پیامکی برام آمد که اعلام کرده بود شما برای مرحله بعدی آزمون باید در تاریخ ۲۵ مهر آزمون دهید. این آزمون بینالمللی است چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟ ۵ ماه بین مرحله اول و دوم آزمون فاصله بوده است و اگر زودتر میدانستیم دخترم آمادگی بیشتری برای این آزمون داشت اما اختلال در سایت سبب بروز این مسئله شد.
تمرکز کلاسهای آمادگی المپیاد در تهران و وجود نابرابری بین نخبگان تهرانی و شهرستانی
مادر یک دانشآموز المپیادی دیگر نیز گفت: کاش این امکان فراهم شود که کلاسهایی که برای المپیاد در مدارس خاص تهران برگزار میشود برای شهرستانها نیز به صورت وبینار نمایش داه شود.
مادر یک دانشآموز المپیادی ساکن شهرستان دیگر نیز با مطرح کردن این سوال که آیا تمام استعدادهای ایران در تهران زندگی میکنند؟ افزود: دانشآموزان تهرانی نتایج بهتری کسب میکنند و کاش امکان برگزاری یک کلاس، ایجاد جو رقابتی و حتی یک تشویق برای المپیاد در مدارس شهرستانها فراهم شود و مدارس شهرستانها نیز برای این دانشآموزان المپیادی برنامهریزی داشته باشند.
مادر یک دانشآموز دیگر که ساکن یکی از شهرستانهای استان خراسان رضوی است نیز بیان کرد: در شهرستان ما دانشآموز المپیادی دیگری به جز دخترم نیست و از این رو نه معلم و نه کلاس خاصی برای المپیاد در آنجا در اختیار داریم و از این نظر بین تهران و شهرستانها بسیار تفاوت وجود دارد. در شرایطی که محیط رقابتی نیست و دانشآموز یک معلم هم برای پاسخگویی به سوالاتش ندارد به تدریج انگیزهاش را از دست میدهد. تعدادی از خانوادهها برای المپیاد فرزندشان به شهرهای بزرگتر میروند و بیشتر قبولیها از شهرهای بزرگ هستند. همچنین همه هزینهها به عهده والدین است، مدرسه دخترم با وجود اینکه سمپاد است هیچ کلاسی برای دخترم نگذاشته است و اصلا برایشان صرف نمیکند که معلمی را حتی از مرکز استان بیاورند.
هزینه بالای کلاسهای آمادگی المپیاد
پدر یک دانشآموز پایه هشتم نیز گفت: هزینه کلاسها بسیار بالا است و دهکهای پایین از پس هزینههای این کلاسها بر نمیآیند.
در پاسخ به برخی از این دغدغهها مهدی اعتصامی فرد، دبیر کمیته علمی این المپیاد در گفتوگو با میزان در رابطه با برخی چالشهای اطلاعرسانی در این دوره گفت: امسال برای اولین بار مرحله اول را برگزار کردیم و ممکن است نقصهایی در اطلاعرسانی وجود داشته باشد، اما برای سال آینده این فرآیند بهبود خواهد یافت.
وی همچنین درباره دورههای آمادهسازی نیز توضیح داد: یک کمپ آموزشی در دانشگاه صنعتی شریف برای آمادگی دانشآموزان برگزار شد که هزینه آن حدود ۴ میلیون تومان برای ۱۲ جلسه بود.
دبیر کمیته علمی این المپیاد درباره طراحی سوالات نیز گفت: کمیته علمی بینالمللی المپیاد، حدود ۴ ماه قبل از مسابقه، اقدام به جمعآوری ۱۵۰ تا ۲۰۰ سوال از ۵۲ کشور شرکتکننده میکند. سپس دانشآموزان المپیادی ایران در مدت دو تا سه ماه، این سوالات را به ۱۵ سوال نهایی برای سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته تبدیل میکنند.
گفتنی است که نتایج این آزمون در تاریخ ۱۶ آبان ماه اعلام میشود.
انتهای پیام/

