ارتباط سالم در فضای مجازی تضمین کننده حفظ حریم خصوصی کاربران

8:58 - 20 دی 1397
کد خبر: ۴۸۳۸۸۴
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه حفظ حریم خصوصی کاربران در گرو ارتباط سالم در فضای مجازی است، بیان داشت: فعالیت سالم در فضای مجازی نیازمند رعایت برخی نکات به ظاهر کوچک، اما بسیار مهم می‌باشد.

به پگزارش گروه جامعه ، سرهنگ مهدی شکیب رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی که این روز‌ها وارد بازار شده است و مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته در کنار تمامی مزیت‌ها، دارای تهدیداتی هستند که در نگاه اول به چشم نیامده و یا کم اهمیت می‌باشند، اظهار کرد: ولیکن با مراجعه به دادسرا و مرور پرونده‌های پلیسی و گفتگو با قربانیان می‌توان به عمق و گستردگی آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی پی برد، قربانیان متعددی که فریب خورده و بدون آشنایی کامل از این فضا و عدم دریافت آموزش‌های لازم اقدام به انتشار اطلاعات خصوصی و تصاویر خود کرده اند.

وی افزود: بسیاری از کاربران در فضای مجازی قبل از اینکه از آسیب‌ها و مخاطرات فضای مجازی آگاهی داشته باشند اقدام به انتشار اطلاعات محرمانه و خصوصی خود نموده و زمینه را برای نقض حریم خصوصی خود، فراهم می‌آورند.

سرهنگ شکیب با اشاره به اینکه یکی از تکنولوژی‌های رایج و مورد استفاده کاربران، عضویت در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزار‌های پیام‌رسان تلفن همراه می‌باشد، اظهار داشت:در حال حاضر اکثر شهروندان در یکی از این شبکه‌های اجتماعی عضو بوده و با تشکیل گروه‌ها و کانال‌های مختلف، اطلاعات زیادی را با یکدیگر رد و بدل می‌کنند، اطلاعاتی که اغلب مهم، حساس، شخصی و گاهی اوقات محرمانه بوده و اگر در اختیار فرد غریبه‌ای قرار بگیرد امکان سوءاستفاده از آن‌ها وجود داشته و می‌تواند بر علیه کاربر به کار رفته و مشکلات زیادی را برای آن‌ها فراهم کند.

وی ادامه داد: افزایش پرونده‌های هتک حیثیت در محاکم قضایی نشان دهنده این موضوع می‌باشد، پرونده‌هایی که در پی غفلت کاربر و عدم توجه به توصیه‌ها و اعتماد نابجا به افراد غریبه آنلاین در فضای مجازی به وجود آمده است و به راحتی نه تنها آبروی کاربر که آبروی خانواده او به حراج گذاشته شده و چه بسیار زندگی‌هایی که در این خصوص متزلزل شده و جدایی سرانجام آن بوده است.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: متاسفانه برخی از کاربران فضای مجازی با انتشار تصاویر خصوصی و شخصی، آلبوم خانوادگی خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و قطعاً از عواقب این کار خبر ندارند.

سرهنگ شکیب ادامه داد: شاید این افراد هنوز باور ندارند که فضای مجازی به مانند فضای واقعی بوده و تمامی اتفاقاتی که در فضای واقعی رخ می‌دهد به نوعی در فضای مجازی نیز بوقوع می‌پیوندد و قبول ندارند که ورود افراد غریبه به این حریم همان تبعات ورود در فضای حقیقی را دارد.

سرهنگ شکیب مهمترین عامل در افزایش امنیت سایبری شهروندان را هوشیاری و آگاهی خود مردم دانست و گفت: اگر کاربران فضای مجازی نسبت به نحوه فعالیت در این فضا کمی دقت داشته باشند و در انتخاب دوستان مجازی با حساسیت بیشتری برخورد نمایند قطعاً شاهد امنیت بالایی در فضای مجازی خواهیم بود.

این مقام انتظامی با اشاره به رویکرد پیشگیرانه پلیس فتا گفت: پلیس فتا در راستای ماموریت‌های محوله به صورت مستمر اقدام به اطلاع رسانی و آموزش‌های سایبری نموده و در حوزه پیشگیری وضعی سعی در حذف یکی از اضلاع مثلث جرم دارد، اما قطعا این پلیس به تنهایی توان انجام این کار را ندارد و دستگاه‌های دیگر باید در این خصوص با پلیس فتا همکاری کنند؛ که در این میان همکاری رسانه‌ها و خود کاربران از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که اگر کاربران نخواهند قطعا هیچ‌کدام از برنامه‌ها و طرح‌های پیشگیرانه پلیس فتا محقق نخواهد بود.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با دعوت از هموطنان گرامی جهت بازدید مطالب آموزشی سایت پلیس فتا گفت: هموطنان گرامی در صورت مواجهه با هر‌گونه مورد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس https:‎//www.cyberpolice.ir با ما در میان گذاشته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *