پیامدهای جنگ اوکراین و غزه برای کارزار انتخاباتی بایدن

7:45 - 07 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۲۰۱
پیامدهای جنگ اوکراین و غزه برای کارزار انتخاباتی بایدن
سیاست‌های کاخ سفید در قبال اوکراین و رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، چالش‌هایی را برای دولت آمریکا به همراه دارد.

خبرگزاری میزان - اوکراین و رژیم صهیونیستی هر دو درگیر جنگ هستند؛ هر کدام دارای مجموعه‌ای متمایز از چالش‌های راهبردی تاریخی، سیاسی و نظامی منحصربه‌فرد خود هستند و با این حال، هر یک به طور همزمان یک نگرانی مهم برای سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌روند.

پایگاه نشنال اینترست در گزارشی به سیاست آمریکا در قبال اوکراین و رژیم صهیونیستی پرداخته و می‌نویسد: اسرائیل و اوکراین، هر دو به حمایت آمریکا وابسته و مهم‌تر از همه، هر کدام با یک دشمن آمریکایی مواجه هستند.

نبود تقارن در سیاست خارجی آمریکا

از نقطه‌نظر منافع ملی آمریکا، اوکراین و غزه دو جبهه یک جنگ واحد هستند و در هفته‌های اخیر، نبود تقارن در سیاست آمریکا در مورد این دو جبهه رخنه کرده است.

تاکنون دولت آمریکا تلاش کرده که اوکراین را از برداشتن گام‌های تشدیدکننده‌ای که ممکن است روسیه را تحریک کند، بازدارد و از این طریق خطوط قرمز مسکو را با کمال میل پذیرفته است؛ با این حال، زمانی که در سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به کی‌یف، او پیشنهاد کرد که اوکراین باید اجازه داشته باشد از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به داخل روسیه استفاده کند تا خطوط تدارکاتی را کاهش دهد، یک تغییر شکل گرفت.

این افزایش بالقوه حمایت آمریکا از اوکراین (که تاکنون تنها یک بالون آزمایشی به نظر می‌رسد) به دنبال حرکت مشابهی از سوی انگلیس و لحن فزاینده جنگ‌طلبانه فرانسه است؛ برخی از اروپایی‌ها در نهایت پیامد‌های پیروزی روسیه در جنگ را برای غرب تشخیص می‌دهند.

حمایت آمریکا از اوکراین، پس از تأخیر بسیار، ممکن است به موقع برسد؛ صرف‌نظر از این، دولت آمریکا باید برای بدترین سناریو آماده شود، که ممکن است شامل صحنه‌هایی در فرودگاه کی‌یف باشد که یادآور آنچه در کابل در جریان خروج آمریکا از این کشور رخ داد، است.

این نتیجه برای اوکراین یک تراژدی خواهد بود و همچنین به امید‌های بایدن برای انتخاب مجدد پایان می‌دهد؛ این چشم‌انداز ممکن است تغییر به سمت یک سیاست تهاجمی‌تر را توضیح دهد که باعث می‌شود آنتونی بلینکن اظهارنظر کند که «در نهایت اوکراین باید خود تصمیم بگیرد که چگونه این جنگ را انجام دهد».

دولت بایدن و مدیریت جنگ رژیم صهیونیستی در غزه

در حالی که به نظر می‌رسد دولت بایدن در حال سست‌کردن کنترل خود بر راهبرد اوکراین است، اما تلاش‌های خود را برای مدیریت جزئی رفتار رژیم صهیونیستی در جنگ غزه افزایش داده است.

بیانیه بلینکن به کی‌یف دقیقا مخالف پیام او به رژیم صهیونیستی است؛ بایدن و پس از آن وزیر دفاع آمریکا و سخنگوی کاخ سفید، اشاره کردند که اگر این رژیم عملیاتی را در رفح آغاز کند، از ارائه تسلیحات برای این رژیم خودداری خواهد کرد.

در پی انتقاد شدید کنگره در رابطه با قطع احتمالی تسلیحات به یک متحد در جنگ، صدا‌های دولتی آمریکا تلاش کردند تا این تهدید را اصلاح کنند؛ با وجود این، هسته پیام دولت بایدن بدون تغییر باقی می‌ماند.

آیا ممکن است دولت آمریکا به حماس ضمانت امنیتی ارائه دهد؟ نگرانی‌های انتخاباتی در اینجا مطرح است، زیرا برای جلب نظر رای‌دهندگان عرب-آمریکایی و حفظ آرای الکترال انتخاباتی میشیگان، دولت آمریکا می‌خواهد اینگونه به نظر برسد که رژیم صهیونیستی را مهار می‌کند.

با این حال، این محاسبه‌های سیاسی داخلی به سختی برای توضیح کافی است، زیرا بایدن با این سیاست بدون شک سایر رأی‌‎دهندگان حامی رژیم صهیونیستی را از خود دور می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *