تحلیل اندیشکده آمریکایی از خروج واشنگتن از توافق هسته‎ای؛ شکستی برای کاخ سفید

7:30 - 23 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۱۶۸
تحلیل اندیشکده آمریکایی از خروج واشنگتن از توافق هسته‎ای؛ شکستی برای کاخ سفید
یک اندیشکده آمریکایی خروج این کشور را از توافق هسته‎ای شکستی برای کاخ سفید توصیف کرد.

خبرگزاری میزان - اندیشکده ریسپانسیبل استیت کرفت در تحلیلی ضمن اشاره به ششمین سالگرد خروج آمریکا از برجام، نوشت: یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های دونالد ترامپ خارج کردن آمریکا از توافق هسته‎ای بود.

نگارنده با اشاره به اینکه اکنون باید در نظر بگیریم که چگونه وضعیت رو به افول امنیتی در خاورمیانه، خطر را به میزان قابل توجهی افزایش داده است، معتقد است که ترامپ وعده «توافق بهتر» را داد، اما آمریکا در عوض، اشتباه پرهزینه‌تری دریافت کرد که شاید رفع آن غیرممکن باشد.

تحلیل‎گر این اندیشکده، می‎نویسد: برای درک کامل تصمیم ترامپ برای خروج از توافق با ایران، این موضوع را در نظر بگیرید؛ زمانی که ایران و آمریکا به این توافق پایبند بودند، برآورد می‌شد که حدود یک سال طول می‌کشد تا ایران مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت سلاح تولید کند اما ترامپ در آن زمان به طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و آن را «توافق یک‌طرفه وحشتناکی که هرگز و هرگز نباید انجام می‌شد»، عنوان کرد.

به نوشته ریسپانسیبل استیت‎کرفت، روابط بین آمریکا و ایران به دلیل خروج ترامپ به قدری آسیب دیده که به نظر نمی‌رسد این توافق دوباره احیا شود. هرگونه تلاش برای تثبیت روابط آمریکا و ایران به شدت پیچیده شده است. همان‌طور که ما بیش از هر زمان دیگری به یک رویکرد غیرنظامی نیاز داریم، چشم‌انداز راه حل دیپلماتیک دور به نظر می‌رسد.

نگارنده با اشاره به اینکه یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته‎ای، ایران شروع به مقابله به مثل این اقدام با کاهش تدریجی تعهدات کرد، اضافه کرد که تهران سقف ذخایر اورانیوم خود را برداشت، غنی‌سازی را فراتر از حد مجاز ۳.۶۷ درصد در برجام افزایش داد و فعالیت در تاسیسات هسته‌ای را از سر گرفت و توسعه داد. همچنین بسیاری از پیشرفت‌های ایران در واکنش به اقدام‌های تحریک‌آمیز آمریکا و اسرائیل صورت گرفت.

پایگاه این اندیشکده در بخشی دیگر نوشت: ایران غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را در اوایل سال ۲۰۲۱ در فردو و سپس به ۶۰ درصد در نطنز چند ماه بعد پس از یک اقدام خرابکارانه که به نطنز آسیب رساند، آغاز کرد. از آن زمان، ایران به‌طور پیوسته میزان تولید اورانیوم غنی‌شده را افزایش داده است و ایران به‌طور پیوسته در حال پیشبرد برنامه هسته‌ای خود است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *