گفت‌وگو|

۸ هزار و ۳۹۶ زندانی جرایم غیرعمد در سال ۱۴۰۲ به همت ستاد دیه از زندان آزاد شدند/ بیش از ۱۲ هزار محکوم مالی در بند چشم انتظار کمک خیران هستند

11:11 - 03 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۴۸۵۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۸ هزار و ۳۹۶ زندانی جرایم غیرعمد در سال ۱۴۰۲ به همت ستاد دیه از زندان آزاد شدند/ بیش از ۱۲ هزار محکوم مالی در بند چشم انتظار کمک خیران هستند
رئیس هیئت امنای ستاد دیه از آزادی ۸ هزار و ۳۹۶ زندانی جرایم غیرعمد در سال ۱۴۰۲ به همت ستاد دیه خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۲ هزار و ۵۶۵ زندانی جرایم غیرعمد در کشور داریم.

خبرگزاری میزان_ در وقوع تصادف و محکومیت‌های مالی، شخص محکوم با بی‌مبالاتی، بی‌احتیاطی، عدم رعایت نظامات دولتی، عدم مهارت و یا عدم رعایت قوانین مقصّر است و می‌توانست با رعایت قوانین و یا اقدامی سنجیده وعاقلانه مانع از بروز یک حادثه و اتفاقات پس از آن شود، اما بر کسی پوشیده نیست که گاهی انسان در شرایطی قرار می‌گیرد که اتخاذ یک تصمیم درست و یا یک عکس‌العمل عاقلانه برای او سخت می‌شود و یا حتی بدترین تصمیم را می‌گیرد.

اینجاست که این اقدام و تصمیم غلط ممکن است نه تنها خود شخص بلکه خانواده و جامعه را دچار چالش کند.

دین مبین اسلام، اما در کنار این نگاه عقلایی همواره بر دستگیری از نیازمندان و کمک به افراد آسیب‌پذیر اجتماع تاکید دارد. افرادی که شاید بدون کوچک‌ترین سابقه محکومیت کیفری به دلیل همین تصمیمات اشتباه، قصور و یا سهل‌انگاری مجبور شده‌اند دورانی از زندگی خود را در حبس سپری کنند.

بر همین مبنا، ستاد دیه کشور به عنوان یک نهاد مردم‌پایه و غیردولتی به منظور کمک به آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد تاسیس شد و تاکنون توانسته است هزاران نفر از محکومان مالی و زندانیان جرایم غیرعمد را از زندان آزاد کند.

برای آشنایی با فعالیت‌های این ستاد در کشور مصاحبه‌ای را با سید اسداله جولایی رئیس هیئت امنای ستاد دیه ترتیب دادیم که حاصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

رئیس هیئت امنای ستاد دیه:

میزان: ستاد دیه کشور در چه سالی و با چه هدفی تشکیل شد؟

جولایی: ستاد دیه کشور در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد. اوایل ماه مبارک رمضان یا اواخر شعبان المعظم بود که در محضر شهید لاجوردی که آن زمان رئیس سازمان زندان‌ها بودند در محوطه زندان اوین به کار‌ها می‌رسیدیم که آشهید لاجوردی گفت: افرادی در این زندان هستند که به دلیل مشکلات مالی گرفتار زندان شده‌اند. جرمی که قابل بخشش نباشد ندارند و بیشترشان تصادف کردند و، چون ندار هستند و نمی‌توانند دیه را پرداخت کنند الان در زندان هستند. همین گفت‌وگوی کوتاه زمینه تشکیل ستاد دیه شد و در همان روز بنا شد با جمع‌آوری کمک‌های مردمی این زندانیان آزاد شوند.

اولین مراسم گلریزان ستاد دیه 

میزان: اولین گلریزان این ستاد چه زمانی برگزار و چه میزان کمک مردمی جمع‌آوری شد؟

جولایی: در آن زمان با مبلغ ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان یک دیه را رضایت می‌گرفتیم. اوایل ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۹ بود که اولین جشن گلریزان به میزبانی اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و مردم حدود ۵۵ میلیون تومان کمک کردند که آن مبلغ در آن موقع رقم خوبی بود. رئیس جمهور وقت نیز مبلغ ۵۵ میلیون تومان کمک کردند یعنی ما با ۱۱۰ میلیون تومان کار را شروع کردیم.

میزان: آیا در همه استان‌ها نمایندگی ستاد دیه دایر شده است؟

جولایی: از همان زمان (سال ۱۳۶۹) به مرور شعب ستاددیه در استان‌ها تشکیل شد و در اساسنامه این ستاد تصویب شد هر نمایندگی ۳ عضو اصلی و ثابت داشته باشد. رئیس کل دادگستری، مدیر کل زندان‌ها و مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۴ نفر از افراد معتمد و خیر استان نیز که در مجموع ۷ نفراعضای هیئت امنای نمایندگی ستاد دیه هر استان می‌شوند.

کمک ۲ میلیارد تومانی رهبر معظم انقلاب به ستاد دیه

میزان: چه افرادی کمک‌های ویژه به این ستاد دارند؟

جولایی: مقام معظم رهبری هر ساله به ستاد دیه کمک می‌کنند و امسال نیز مبلغ ۲ میلیارد تومان به ستاد دیه کمک فرمودند که مبلغ اهدایی مقام معظم رهبری برکت این ستاد مردم نهاد است و مردم هم وقتی می‌بینند مقام معظم رهبری به ستاد دیه کمک می‌کنند برای مشارکت در سنت حسنه کمک به آزادی زندانیان غیرعمد، ترغیب و تشویق می‌شوند. همچنین رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به مناسب جشن گلریزان ستاددیه مبالغی را کمک کردند. در جلسه‌ای که اخیرا از طریق ارتباط مستقیم صوتی و تصویری با مدیران نمایندگی‌های استان‌ها داشتیم خبر‌های خوبی از گلریزان‌های سراسری در راه است و با کمک‌های مردم نیکوکار و شریف ایران اسلامی که درطول ماه مبارک رمضان به ستاد‌های دیه ان شاءالله تعداد زیادی از زندانیان جرایم غیرعمد به زودی آزاد می‌شوند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه:

آزادی بیش از ۱۶۰ هزار نفر از زندانیان غیرعمد با کمک ستاد دیه

میزان: از آغاز فعالیت این ستاد تا کنون چند نفر از زندان آزاد شدند؟

جولایی: از شروع فعالیت ستاد دیه در رمضان ۱۳۶۹ تا الان بیش از ۱۶۰ هزار نفر از زندانیان غیرعمد با همیاری خیرین و نیکوکاران و همراهی مسئولین ادوار مختلف از زندان‌ها آزاد شده‌اند.

میزان: در سال ۱۴۰۲ چند نفر را توانستید آزاد کنید؟

جولایی: در این سال به لطف الهی و کمک خیران تعداد ۸ هزار و ۳۹۶ زندانی جرایم غیرعمد از بند رهایی یافتند که از این تعداد ۳۹۵ نفر محکومان خانم و ۸ هزار و یک نفر محکومان غیرعمد مرد بودند. از مجموع این افراد آزاد شده ۲۰ نفر مربوط به حوادث رانندگی، ۵۳ نفر حوادث کارگاهی، ۷۸ نفر محکومیت‌های شبه عمد، ۵ هزار و ۳۹۵ نفر محکومان مالی، ۲ هزار و ۱۷۸ نفر بدهکاران مهریه و ۷۰۸ نفربدهکاران نفقه هستند.

شاکیان در خط مقدم حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد هستند

میزان: مبلغ بدهی این افراد چقدر بوده است؟

جولایی: مبلغ بدهی این زندانیان در مجموع ۱۲ هزار و ۸۹ میلیارد ریال بود که ۲۵ درصد از مبلغ کلی بدهی این افراد از سوی شکات و اولیای‌دم گذشت شده و به همین دلیل می‌توان گفت شاکیان پرونده‌ها همواره در خط مقدم حمایت از دربندان غیرعمد حضور دارند.

۱۲ هزار و ۵۶۵ زندانی جرایم غیرعمد در کشور داریم 

میزان: در حال حاضر چه تعداد زندانی جرایم غیر عمد در زندان‌های کشور وجود دارند؟ و مجموع بدهی این افراد چقدر است؟

جولایی: هم اکنون ۱۲ هزار و ۵۶۵ زندانی جرایم غیرعمد در کشور داریم که از این جمع تعداد ۵۵۷ نفر زن و ۱۲ هزار و ۸ نفر مرد هستند. از این تعداد ۱۱۵ نفر بدهکار دیه، ده هزار و ۱۷۰ نفر محکومیت‌های مالی، هزار و ۸۵۶ نفر بدهکاران مهریه، ۴۲۴ نفر بدهکار نفقه هستند. مجموع بدهی این افراد حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است که پس از طی جدول فرآیند ستاد دیه شامل گذشت شاکی، آورده محکوم، اعسار و ...، این مبلغ تعدیل شده و در نهایت با پرداخت مانده بدهی از سوی ستاددیه، این قبیل زندانیان واجد شرایط از زندان‌ها آزاد می‌شوند.

میزان: نمایندگی ستاد دیه در کدام استان‌ها فعال‌تر است؟

جولایی: در سال ۱۴۰۲ به ترتیب نمایندگی ستاد‌هایی که بیشترین آزادی را داشتند اول استان اصفهان با ۶۸۴ نفر، آذربایجان شرقی با ۶۴۹ نفر، استان تهران با ۵۴۵ نفر، استان فارس با ۴۹۳ نفر، خراسان رضوی با ۴۶۳ نفر و آذربایجان غربی با ۴۱۸ نفر زندانی آزاد شده در سال ۱۴۰۲ فعال‌ترین استان‌های کشور را تشکیل می‌دهند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه:

اولین زندانی آزاد شده با کمک ستاد دیه

میزان: اولین نفری که توسط ستاد دیه آزاد شد چقدر بدهی داشت؟

جولایی: اولین نفر در حدود ۵۰۰ هزار تومان بدهکار بود که با کمک ستاد و گذشت شاکی از بخشی از طلب خود با پرداخت ۲۵۰ هزار تومان از زندان آزاد شد.

کمک به تصویب قانون بیمه شخص ثالث و قانون صدور چک 

میزان: آیا ستاد دیه غیر از کمک مالی کمک دیگری به زندانیان دارد؟

جولایی: زمانی حوادث رانندگی ما به جایی رسید که در روز بین ۵۷ تا ۶۰ نفر راننده بر اثر حوادث رانندگی وارد زندان‌ها می‌شدند که این عدد واقعا عدد بزرگی بود. در آن زمان ما تلاش کردیم با تصویب بیمه شخص ثالث خسارت افراد را در تصادفات به حداقل برسانیم. قانون بیمه شخص ثالث به عنوان آزمایشی و به مدت ۵ سال در کشور اجرا شد و در پی اجرای آن ورود روزانه بین ۵۷ الی ۶۰ نفر به زندان بر اثر حوادث رانندگی به روزانه ۲ یا ۳ نفر رسید. برای اجرای آزمایشی این قانون بنده ۶۰ جلسه به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رفتم. برای دائمی شدن آن نیز بین ۳۰ تا ۴۰ جلسه به این کمیسیون رفتم. یعنی برای اجرای این قانون در حدود ۱۰۰ جلسه شرکت کردم. خدا را شاکرم که این قانون تصویب شد اگر این کار مهم انجام نمی‌شد امروز شاهد حضور تعداد زیادی از محکومین دیه ناشی از تصادفات رانندگی در زندان‌ها بودیم. اصلاح قانون صدور چک نیز در ۱۳ آبان ۱۳۹۷ پس از تایید شورای محترم نگهبان به وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ابلاغ شد که این هم یکی از برکت‌هایی بود که با پیگیری ستاددیه به عامه مردم کمک کرد.

اقلیت‌های دینی نیز از کمک ستاد دیه بهره‌مند می‌شوند

میزان: آیا ستاد دیه به اقلیت‌های مذهبی نیز کمک می‌کند؟

جولایی: خدمات این ستاد مردم نهاد شامل همه زندانیان غیرعمد مسلمان، مسیحی، زرشتی کلیمی و همه پیروان ادیان الهی است. اقلیت‌هایی که تحت این پرچم جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند حق دارند که از خدمات ستاد دیه استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) خدمت به مردم و نیازمندان جامعه است. از دیدگاه مکتب حیات بخش اهل بیت (ع) خدمتگزاری به افراد جامعه حد و مرزی ندارد و یک دین‌باور حقیقی در تمام صحنه‌های زندگی با الهام از رهبران آسمانی خود می‌کوشد تا باری را از دوش دیگران بردارد و خدمتی را به بشر ارائه کند گرچه فرد مخدوم هم کیش او نباشد.

کمک ۱۰ میلیاردی هوادران یک هنرمند به ستاد دیه

میزان: آیا خیری وجود دارد که به واسطه نوع کمکش نظر شما را جلب کرده باشد؟

جولایی: کمک همه خیرین چه با رقم‌های بالا، چه با مبالغ اندک برای ما ارزشمند است و همین کمک‌های خرد و کلان زمینه‌ساز آزادی زندانیان غیرعمد می‌شود. خیرین ستاد دیه از هر قشر و طبقه‌ای هستند و با نیت پاکی که دارند در این مسیر قدم بر می‌دارند و ضمن جلب رضایت خالق منّان، رضایت مخلوق را نیز همراه دارند. ورزشکاران، هنرمندان، فرهنگیان و فرهیختگان و عموم مردم جامعه همراه این ستاد مردم نهاد هستند. به عنوان مثال یکی از هنرمندان محبوب کشور همواره از طریق فراخوان در صفحه مجازی و مشارکت هوادارن و دنبال کنندگان صفحه شخصی خودش به ستاد دیه کمک می‌کند و در پویش‌های مختلف همراه ماست که تا کنون بیش از ۱۰ میلیارد تومان از همین طریق به ستاد اهدا کرده و موجبات آزادی تعداد زیادی از زندانیان غیرعمد را نیز فراهم کرده است.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه:

میزان: از یک دیه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی، ستاد دیه چه مبلغی را برای کمک به زندانیان پرداخت می‌کند؟

جولایی: از یک میلیارد و ۲۰۰ میلون تومان مبلغ دیه کامل، اول سراغ شاکی پرونده می‌رویم و تا جایی که امکان داشته باشد از شاکی رضایت می‌گیریم بعد به دادگاه در خواست اعسار می‌دهند. سپس آورده محکوم را جمع‌آوری می‌کنیم تا ببینیم خود زندانی چقدر می‌تواند پرداخت کند. سپس فرد را برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌کنیم. سپس بر اساس جدول تعیین شده مبلغی را نیز بر عهده ستاد دیه می‌گذارند تا به این ترتیب زمینه آزادی یک زندانی محکوم به پرداخت دیه کامل فراهم شود. بیشتر زندانیانی که با حمایت ستاد دیه جواز آزادی می‌گیرند با تجمیع کمک‌های مردمی صورت می‌گیرد؛ نیکوکاران هر مبلغی که به امر آزادی زندانیان غیرعمد اختصاص دهند در فاصله کوتاه زمانی اگر این وجوه اهدایی کفاف بدهی یک مددجو را داد فبها، اما اگر کسری داشت طی چند ساعت مبلغ واریزی با سایر مبالغ ُخرد خیرین و حتى برخى صدقات جاریه و نذورات ماهانه که به این امر تخصیص داده‌اند تجمیع شده و بالافاصله مقدمات رهایی یک دربند دردمند فراهم می‌شود.

اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به زندانیان نیازمند مالی

میزان: آیا وقتی که زندانی و یا محکوم مالی وارد زندان می‌شود به صورت خودکار در چرخه کمک شما قرار می‌گیرد یا باید خودش درخواست بدهد؟

جولایی: دستور این است که بلافاصله وقتی که  یک مددجو وارد زندان می‌شود یک مددکار باید پرونده وی را بررسی کند و اگرشرایط کمک از طریق ستاد دیه را طبق اساس نامه داشته باشد برای وی پرونده تشکیل و به چرخه اقدامات ستاد دیه افزوده می‌شود. در حال حاضر نزدیک به ۱۳ هزار زندانی غیرعمد در زندان‌های کشور تحمل حبس می‌کنند که حمایت از آن‌ها در روز‌های باقی مانده از سال که با افزایش نرخ دیه و دیون در سال بعد مواجه هستیم می‌تواند آزادی تعداد بیشتری و زندانیان را رقم بزند، چون مبلغ دیه در سال آینده اضافه می‌شود و همین افراد با مبلغ بیشتری باید از زندان آزاد شوند. با تلاش‌هایی که انجام دادیم امسال حدود ۵ هزار میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به زندانیان نیازمند مالی اختصاص پیدا کرد.

اولویت‌های ستاد دیه برای کمک به زندانیان نیازمند

میزان: در کمک‌های ستاد دیه اولویت با چه کسانی است؟

جولایی: معمولا اولویت با آن دسته از افرادی است که زمان بیشتری از محکومیتشان در زندان سپری شده باشد. زنان سالمندان و افرادی که دارای بیماری یا معلولیت هستند نیز همواره جزء اولویت‌های ما در آزادی زندانیان بوده‌اند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه:

راه‌های مشارکت مردم در سنت حسنه آزادی زندانیان 

میزان: مردم معمولا از چه راه‌هایی و چگونه به این ستاد کمک می‌کنند؟

جولایی: مشارکت‌های مردمی سرمایه اصلی ستاد دیه در آزادی‌ها است و استقبال مردمی از جشن‌های گلریزان شایسته تقدیر است. کمک و مشارکت مردم نیکوکار ایران از هر قشر در سنت حسنه آزادی زندانیان غیرعمد امری قابل ستایش است. دانش‌آموزان و آینده‌سازان کشور در طرح‌ها و گلریزان‌های آزادی زندانیان غیرعمد مشارکت خوبی دارند. هنرمندان و ورزشکاران کشور نیز همیشه در حوزه آزادی زندانیان جرایم غیر عمد پیش گام بوده‌اند. اما برخی از مردم با اختصاص هزینه ترحیم درگذشتگان اعم از مراسم خاکسپاری، سوم، هفتم، چهلم و سالگرد به زندانیان، اهدا فیش حج تمتع و عمره به ستاد دیه و فروش آن به منظور کمک به آزادی محبوسان نیازمند، اختصاص عیدی سال نو از سوی برخی کودکان، وصیت برخی خیرین در جهت آزادی زندانیان و اختصاص فطریه و زکات و سایر وجوهات شرعی به موضوع آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در این سنت نیک شرکت دارند. اخیرا یکی از خیران با اهدا ۲۵ میلیارد ریال موجبات آزادی ۹۳۴ نفر زندانی غیرعمد را فراهم کرد.

میزان: مردم از چه طریقی می‌توانند به ستاد دیه کمک کنند؟

جولایی: هموطنان برای آزادی زندانیان غیرعمد می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی ستاد دیه کشور به نشانی www.ipro.ir در این اقدام حسنه مشارکت کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *