دیدارهای وزیر امور خارجه در سریلانکا|

امیرعبداللهیان: اولویت اصلی توقف جنگ و جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه است

23:15 - 30 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۶۵۷
امیرعبداللهیان: اولویت اصلی توقف جنگ و جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه است
وزیر امور خارجه در سفر به سریلانکا با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار و رایزنی کرد.

خبرگزاری میزان - حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه که به دعوت رسمی وزیر خارجه سریلانکا به این کشور سفر کرده است، وارد کلمبو شد و مورد استقبال تاراکا بالاسوریا، وزیر مشاور در امور خارجه سریلانکا قرار گرفت. 

وزیر امور خارجه در طول  حضور در سریلانکا در پرتو مناسبات دوستانه دو کشور، با مقام‌های ارشد این کشور درباره گسترش مناسبات فی‌مابین در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی علمی، فنی و مبادلات فناوری بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه سریلانکا

علی صبری، وزیر خارجه سریلانکا از وزیر امور خارجه در محل وزارت خارجه سریلانکا استقبال کرد؛ وزیران امور خارجه ایران و سریلانکا به رایزنی در موضوع‌های مورد علاقه طرفین پرداختند.

 


وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به روابط خوب و دوستانه دو کشور و رایزنی‌های مستمر فی‌مابین پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، ابراز امیدواری کرد که با انجام این سفر، مناسبات دو کشور در همه زمینه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی، تجاری و گردشگری گسترش یابد.

وی همچنین موضوع‌های علمی و فناوری را از حوزه‌هایی دانست که دو کشور برای همکاری به آن توجه دارند.

امیرعبداللهیان از دعوت رئیس‌جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی برای سفر به این کشور قدردانی و اظهار کرد: امیدواریم این سفر در زمان مناسب در دستور کار قرار گیرد.

وزیر امور خارجه همچنین از مواضع سریلانکا در حمایت از مردم فلسطین و غزه در مجامع بین‌المللی از جمله در سازمان ملل قدردانی کرد.

وزیر خارجه سریلانکا نیز در این دیدار با خوش‌آمدگویی صمیمانه به وزیر امور خارجه، سفر تابستان گذشته خود به کشورمان را خاطره‌انگیز توصیف و تصریح کرد: من در سفر به ایران شاهد روحیه بالای مردم ایران در عرصه اجتماع، تولید و زندگی بودم.

وی در ادامه تاکید کرد: دو کشور دارای روابط خوب با زمینه‌های مشترک و ارزش‌های مشترک هستند.

علی صبری با اشاره به گذر سریلانکا از شرایط اقتصادی قبلی و رشد و شکوفایی اقتصادی در این کشور، ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید مناسبات دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

وزیر خارجه سریلانکا با اشاره به توانایی‌های صنعتی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، بر آمادگی کشورش برای اجرای پروژه‌های اقتصادی از سوی کشورمان در سریلانکا تاکید کرد.

موضوع توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه گردشگری از دیگر موضوع‌های مورد مذاکرات وزیران امور خارجه دو کشور بود و طرفین ابراز امیدواری کردند که گردشگران ایرانی و سریلانکایی دو کشور را به‌صورت متقابل بیش از پیش به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب کند؛ در این رابطه طرفین بر ضرورت برقراری پرواز‌های مستقیم بین دو کشور تاکید کردند.

وزیران امور خارجه ایران و سریلانکا پس از دیدار در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند.

دیدار و رایزنی امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر سریلانکا

وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود در پی سفر به سریلانکا با دنیش گوناواردانه، نخست‌وزیر این کشور دیدار و رایزنی کرد.

 

دیدار و رایزنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه و نخست‌وزیر سریلانکا

امیرعبداللهیان، در این دیدار تاکید کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه روابط همه‌جانبه با سریلانکا است و ما در این رابطه هیچ‌گونه محدودیتی نداریم.

وی اولویت نگاه به آسیا و همکاری با کشور‌های آسیایی را یکی از اصول سیاست خارجی دولت سیزدهم دانست و مناسبات با سریلانکا را در این چارچوب ارزیابی کرد.

امیرعبداللهیان همچنین دعوت معاون اول رئیس‌جمهور از نخست‌وزیر سریلانکا برای سفر به جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد.

نخست‌وزیر سریلانکا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر وزیر امور خارجه به این کشور، پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی، علمی و فناوری را قابل توجه خواند و بر علاقمندی کشورش برای استفاده بیشتر از توان خدمات فنی -مهندسی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

وی استفاده از تجارب جمهوری اسلامی ایران در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر را مهم ارزیابی کرد.

در این نشست همچنین مجتبی اکبری، رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیرو گزارشی از پیشرفت‌ها و دستاورد‌های ایران در مورد برق، آب و انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر ارائه کرد.

دیدار امیرعبداللهیان با رئیس‌جمهور سریلانکا

 

دیدار و رایزنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه و نخست‌وزیر سریلانکا

وزیر امور خارجه همچنین با رانیل ویکر مسینگه، رئیس‌جمهور سریلانکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به توافق جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، حمایت رئیس‌جمهور سریلانکا برای اجرایی شدن توافق‌های انجام شده در این کمیسیون را موثر خواند.

وی همچنین تصریح کرد، بخش‌های اقتصادی و صنعتی کشورمان از جمله وزارت نیرو برای توسعه همکاری‌ها با سریلانکا آماده هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با قدردانی از مواضع سریلانکا درباره مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری تاکید کرد: اولویت اصلی توقف جنگ و جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین است.

امیرعبداللهیان اهتمام جمهوری اسلامی ایران بر امنیت دریانوردی در آب‌های بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس‌جمهور سریلانکا نیز در این دیدار، با اشاره به پیشرفت‌های ایران، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران توانسته به دستاورد‌های بزرگی دست پیدا کند.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران، کشورمان را دریچه ورد به آسیای میانه دانست و بر افزایش تعاملات اقتصادی با ایران تاکید کرد.

رئیس‌جمهور سریلانکا در مورد تحولات غزه تاکید کرد: سریلانکا موافق تغییر ترکیب جمعیتی در کرانه باختری و غزه نیست.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *