اخبار انتخابات|

۱۳ روز تا انتخابات؛ از ادامه واکنش‌ها به بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی تا آخرین گمانه‌زنی‌ها از ائتلاف‌ها و لیست‌های انتخاباتی

12:50 - 28 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۲۴۴
۱۳ روز تا انتخابات؛ از ادامه واکنش‌ها به بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی تا آخرین گمانه‌زنی‌ها از ائتلاف‌ها و لیست‌های انتخاباتی
۱۱ اسفند سال جاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در سراسر کشور برگزار خواهد شد، در این گزارش اخبار مربوط به این ۲ رویداد را بررسی خواهیم کرد.

خبرگزاری میزان - انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز ۱۱ اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در روز‌های اخیر اعلام کرد که با پایان مهلت یک ماهه رسیدگی به اعتراضات داوطلبان تایید صلاحیت‌نشده انتخابات مجلس، در مجموع صلاحیت حدود ۱۵ هزار نفر در شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت که به معنای تایید بیش از ۷۳ درصد داوطلبان و رقابت بیش از ۵۱ نامزد برای صندلی نمایندگی مجلس است.

با اطلاع داوطلبان از نتایج بررسی صلاحیت‌ها تنور انتخابات در حال گرم شدن است و نماینده‌های برخی از جریان‌ها و احزاب سیاسی با اظهار نظر‌های مختلف و شرکت در مناظره‌های دانشگاهی و رسانه‌ای به‌دنبال مطرح کردن برنامه‌های انتخاباتی خود هستند.

ما نیز در این خبر روزانه به مرور برخی از اظهارات مسئولین برگزاری انتخابات و شخصیت‌های مطرح سیاسی فعال در احزاب مختلف که در رسانه‌ها منتشر شده است خواهیم پرداخت.

لاریجانی از لیست علی مطهری حمایت می‌کند؟
۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ۱۵:۵۵

منصور حقیقت پور،نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی: لاریجانی نه لیستی برای انتخابات می‌دهد و نه از لیستی چه لیست مطهری و چه سایر لیست‌های که تحت عنوان اعتدالیون منشتر شود حمایت می‌کند.

مطهری لیست می‌دهد
۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ۱۴:۴۶

سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان: علی مطهری با احزاب و فعالت سیاسی مشورت داشته و به زودی لیست خود را معرفی خواهد کرد.

حزب ندای ایرانیان، کارگزاران، اعتماد ملی و اعتدال و توسعه از این لیست حمایت خواهند کرد.

۶۸ درصد از ثبت نام کنندگان در استان تهران تایید صلاحیت شدند
۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ۱۳:۰۶

معاون سیاسی، اجتماعی استانداری تهران: پیش ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران در این دوره سه برابر شد و ۶۸ درصد از ثبت نام کنندگان تایید صلاحیت شدند که بی‌سابقه بود.

حضور ۲۱۷ هزار رای اولی در استان تهران
۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ۱۲:۴۷

علیرضا فخاری استاندار تهران: ۳ هزار و ۸۹۸ نفر برای انتخابات مجلس در تهران رقابت می‌کنند،

 ۲۶ نامزد خبرگان رهبری  نیز ۱۴ کرسی این مجلس را تصاحب خواهند کرد.

حدود ۲۱۷ هزار نفر رای اولی در استان تهران داریم.

آمادگی ۱۰۳ حزب و ۲۰ ائتلاف برای شر‌کت در انتخابات
۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ۱۲:۴۴

احمد وحیدی، وزیر کشور: ۱۰۳ حزب و ۲۰ ائتلاف برای شر‌کت در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، البته تعداد دیگری از ائتلاف‌ها هم در همین مسیر هستند.

مرزبندی اصلاح‌طلبان با تحریم‌طلبان پررنگ‌تر شد
۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ۱۲:۳۸

روزنامه جوان نوشت: اصلاح‌طلبان نهادی یا مشارکت‌جو اگرچه طیف وسیعی از جریان اصلاحات را دربرمی‌گیرد، اما همواره زیر سیطره و نگاه پدرخوانده‌های اصلاح‌طلبان ساختاری، صدای آن‌ها کمتر شنیده شده است.

عقبه این طیف را می‌توان در حزب کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی، ندای ایرانیان، حزب اسلامی کار و دیگر احزاب شناسنامه‌دار اصلاحات جست‌وجو کرد؛ احزابی که اگرچه نقد‌هایی به حاکمیت وارد می‌کنند، اما راه پیگیری مطالبات و هرگونه اصلاح (به زعم آنها) را در دنبال‌کردن روش‌های قانونی می‌دانند. همان‌ها که چندی پیش با صدور بیانیه‌ای که به «بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب» معروف است، تأکید کردند: «کاهش مشارکت انتخاباتی از جمله به تشدید تهدید‌ها علیه ایران و تحریم‌ها علیه ایرانیان می‌انجامد.»

بسیاری از صاحبنظران سیاسی این بیانیه را مرزبندی صریح و روشنی با راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات (بخوانید اصلاح‌طلبان ساختاری) تفسیر و تعبیر کردند که عملاً معنایی جز تحریم انتخابات نداشت.

انتشار بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب که در آن بر مشارکت در انتخابات تأکید شده است، بار دیگر شکاف میان افراطیون و طیف‌های معتدل اصلاحات را آشکار کرد.

اکنون و در حالی که تا برگزاری انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی دو هفته بیشتر باقی نمانده است، باید دید کنش انتخاباتی اصلاح‌طلبان در این آوردگاه مردم‌سالارانه چگونه خواهد بود. آنچه روشن است اینکه اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه در ائتلاف با جریان اعتدال به توافق رسیده‌اند و بنا دارند، حضور پررنگی در انتخابات داشته باشند. باید دید سرنوشت افراطیون اصلاح‌طلب که رسالتی جز ساختارشکنی و هجمه به نهاد‌های قانونی برای خود تعریف نکرده‌اند، پس از این مرزبندی‌ها چه خواهد شد؟

رابطه‌ رفتار خواص با میزان مشارکت چیست؟
۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ۱۲:۳۳

روزنامه جوان نوشت: برخی مدعی شده‌اند که بدون اصلاحات پیشاانتخاباتی، هر نوع موضع‌گیری درباره انتخابات، اتلاف وقت است! این گروه نیز که در دسته اصلاح‌طلبان جا دارند، همچنان چشم خود را به روی واقعیت بسته‌اند و مردم را نمی‌بینند. مردم با همین سازوکار‌های انتخاباتی و بدون اصلاحات پیشاانتخاباتی موردنظر ایشان، در سال‌های گذشته در انتخاباتی بالای ۵۰ و ۶۰ و ۷۰ و ۸۵ درصد مشارکت داشته‌اند. توهم اصلاحات پیشاانتخاباتی زائیده فکر کسانی است که به‌جای مردم می‌نشینند و فکر می‌کنند.

مردم باید احساس کنند که می‌توانند در هر انتخاباتی تغییر ایجاد کنند. بخشی از این برعهده شورای نگهبان و مجریان و ناظران است تا چیزی خلاف آن را القا نکنند. بخشی بر عهده مدیران اجرایی است که بزرگ‌ترین دغدغه مردم یعنی تورم را کاهشی کنند؛ و بخش قابل‌توجه دیگر برعهده خواص است. نباید اجازه داد که مردم احساس کنند تراز مسئولان و مدیران اجرایی و قانونگذار از عالمان و اندیشمندان و خواص متعهد و ساده‌زیست و عدالت‌پیشه به سمت افرادی سقوط کرده است که پرونده آن‌ها با تخیلات پریشان پر شده است. 

هیچ گناه و خطایی متوجه مردم نیست. خواص باید ببینند چه می‌کنند و چه کرده‌اند. اگر مشارکت در انتخابات، به رقم قابل‌قبولی رسید، این منت مردم بر سر نوکران و خدمتگزاران خود است، و اگر مشارکت پایین بود، این نتیجه خطای مسئولان و مدیران است. همین حالا مردم ایران به کسی مثل بهشتی و رجایی که نامزد نمایندگی آنان شوند، با عشق رأی می‌دهند و فهم این واقعیت، می‌تواند به مسئولان بفهماند که راه کدام است و چاه کدام.

بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی واکنشی منطقی به فضایی بود که به خطرات و تهدید‌های نظام سلطه جهانی توجه ندارد
۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ۱۲:۲۵

بیژن عبدالکریمی: بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی را می‌توان واکنشی منطقی به لمپنیسم، فضای بی‌پرنسیب و پوپولیستی به شدت حاکم‌شده بر فضاهای مجازی و اجتماعی کشور دانست که در تحلیل ها و مواضع خود به هیچ وجه به خطرات و تهدیدهای نظام سلطه جهانی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل توجه ندارند.

بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی با لحاظ کردن خیر جمعی شکل گرفته است
۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ۱۲:۲۰

علی ربیعی، سیاستمدار: بیانیه ۱۱۰ نفر از فعالان سیاسی و اعتقاد به مشارکت انتخاباتی در این دوره، فارغ از درستی یا نادرستی تحلیل‌ها، دیدگاهی با لحاظ کردن خیر جمعی و مبتنی بر طبیعت تحول‌خواهی است.

 

 

این خبر در حال تکمیل است...


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *