پشتیبانی از زنجیره تولید رادیودارو‌ها با هدف قطع وابستگی به خارج

10:23 - 16 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۳۱۸
پشتیبانی از زنجیره تولید رادیودارو‌ها با هدف قطع وابستگی به خارج
همزمان با سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به اصفهان مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پروژه واحد نیمه‌صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در سایت UCF راه‌اندازی شد.

خبرگزاری میزان - با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، برخی از معاونان وی و نیز جمعی از مدیران صنعت هسته‌ای، پروژه واحد نیمه‌صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در سایت هسته‌ای اصفهان راه‌اندازی و افتتاح شد.

هگزا فلوراید تلوریم (TeF۶) به‌عنوان ماده اولیه رادیوایزوتوپ‌های پایدار برای استفاده در مصارف پزشکی، تشخیص و درمان بیماری‌ها کاربرد دارد.

پودر تلوریم به‌طور طبیعی دارای ۸ ایزوتوپ است که هر کدام از آن‌ها قابلیت غنی‌شدن و جداسازی را دارند؛ با تبدیل پودر تلوریم به گاز هگزا فلوراید تلوریم طبیعی، امکان غنی‌سازی گاز TeF۶ وجود دارد که در مراحل بعدی با تبدیل شدن به اکسید یا فلز و پرتودهی در راکتور، رادیودار‌هایی نظیر ید ۱۲۴ تولید می‌شود که دارای کاربرد در تشخیص و درمان برخی بیماری‌ها و سرطان‌ها است.

در دنیا فقط چند کشور محدود دارای تکنولوژی تولید این ماده ارزشمند هستند که به توجه به ممکن نبودن امکان تامین و یا انتقال دانش فنی و تکنولوژی از دیگر کشورها، ایجاد زیرساخت برای تولید این مواد در کشور امری ضروری محسوب می‌شود.

به‌منظور تامین خوراک مورد نیاز زنجیره‌های جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار اقدام‌هایی مانند تدوین دانش فنی و تولید هگزا فلوراید تلوریم در مقیاس پایلوت، تامین تجهیزات، تدوین روش و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی برای آنالیز کیفی و کمی محصول و نیز طراحی، ساخت، تست و راه‌اندازی واحد نیمه‌صنعتی و تولید هگزا فلوراید تلوریم در شرکت سوخت راکتور‌های هسته‌ای اصفهان برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

با توجه به برنامه سازمان انرژی اتمی و نگاه ویژه رئیس این سازمان به مقوله مهم تولید و توسعه رادیوداروها، تکمیل چرخه تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار با تولید مواداولیه مورد نیاز و ایجاد زیرساخت زنجیره‌های جداسازی در شرکت‌های زیر مجموعه این سازمان آغاز شده که در آینده نزدیک شاهد رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های سازمان در زمینه تولید رادیودارو‌های ایرانی خواهیم بود.

تقویت و پشتیبانی از زنجیره تولید رادیودارو‌ها

اسلامی در آیین افتتاح و راه‌اندازی پروژه واحد نیمه صنعتی تولید هگزا فلوراید تلوریم (TeF۶) در اصفهان، اظهار کرد: امروز با این افتتاح شاهد یک اتفاق بزرگ در صنعت هسته‌ای کشور هستیم؛ اقدامی که در دولت سیزدهم آغاز شده است؛ سرمایه‌گذاری برای توسعه جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار اقدامی است که با همین فرآیند در صنعت اورانیوم نیز انجام می‌گیرد و متناسب با استاندارد‌های آن می‌توانیم ایزوتوپ‌ها را تولید کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی، با اشاره به اینکه این عرصه بسیار گسترده بوده و به معنای واقعی کلمه عرصه اقتصادی و دانش‌بنیان محسوب شده و موجب تولید زنجیره ارزشمندی می‌شود، تصریح کرد: به‌طوری‌که هر گرم از موادی که در این فرایند تولید می‌شود، ده‌ها هزار دلار قیمت دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اولویت امروز ما تقویت و پشتیبانی از زنجیره تولید رادیودارو‌ها است، گفت: با تقویت و پشتیبانی از زنجیره تولید رادیودارو‌ها به دنبال قطع وابستگی به خارج از کشور هستیم و متعهد شده‌ایم تا به میزان نیاز کشور ظرفیت لازم را ایجاد کنیم.

اسلامی تاکید کرد: نکته مهم در مسیر این فرایند، تولید گاز هگزافلوراید برای هر پایه‌ای از ایزتوپ‌ها است و امروز شاهد افتتاح مسیر تولید تلوریوم بودیم که این واحد نیمه‌صنعتی نیاز کشور را تامین خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: به‌واسطه اینکه طراحی و ساخت این واحد به دست مهندسان و همکاران صنعت هسته‌ای در شرکت‌های زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی انجام شده، این واحد قابل گسترش است و می‌توان به راحتی آن را در سایر بازار‌ها پشتیبانی کنیم؛ نکته مهم این است که احداث و بهره‌برداری از واحد نیمه‌صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» اصفهان حداکثر در مدت زمان یک‌سال انجام شد و همکاران ما توانستند بر پایه یک تحقیق نتیجه‌گرا به این هدف برسند و خوشبختانه همزمان با ایام جشن چهل و پنجمین سالگرد انقلاب، این واحد آماده افتتاح شد.

اسلامی گفت: امروز بهره‌برداری از این واحد نیمه‌صنعتی را می‌توان به مصداق آغاز یک ریل‌گذاری دانست که می‌تواند موجبات پیشرفت تصاعدی دیگر حوزه‌ها را فراهم کند.

وی در پایان یادآوری کرد: تولید این محصول دارای تکنولوژی بسیار بالایی است و ما اکنون آن را در اختیار داریم، این محصول برای تولید رادیوداروی ید ۱۳۱ در درمان و تشخیص بیماری سرطان تیروئید کاربرد دارد و مردم ما به برکت ظرفیت ایجاد و تولید شده می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

قیمت این محصول پس از جداسازی ده‌ها برابر افزایش می‌یابد

علی نوروزی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت فناوری‌های پیشرفته ایران در آیین افتتاح و راه‌اندازی پروژه واحد نیمه‌صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در اصفهان اظهار کرد: هنگام صحبت در مورد رادیودارو‌ها فقط بخش استفاده بیماران از این دارو‌ها در بیمارستان تصور می‌شود؛ در‌ حالی‌ که فرایند تولید رادیودارو‌ها بسیار پیچیده و سخت است.

مدیرعامل شرکت فناوری‌های پیشرفته ایران، توضیح داد: فرایند تولید رادیودارو‌ها ابتدا از معدن، سنگ و خاک آغاز می‌شود، به‌طوری‌که فلز مورد نیاز از خاک به‌دست می‌آید و درفرایند شیمیایی تبدیل به موادی می‌شود که ایزوتوپ‌های آن قابل جداسازی باشد؛ سپس جداسازی ایزوتوپ‌ها با طی کردن فرایند‌های پیچیده فیزیکی ادامه می‌یابد و ایزوتوپ‌ها پس از جداسازی وارد راکتور‌ها شده و در آنجا تبدیل به رادیودارو می‌شوند.

وی تصریح کرد: سامانه و تجهیزی که امروز از آن رونمایی شد، بخش مهمی از فرایند و زنجیره جداسازی ایزوتوپ‌ها را شامل می‌شود و قسمتی است که توسط آن مواد را برای جداسازی ایزوتوپ‌ها آماده می‌کنیم؛ با بهره‌برداری از این واحد می‌توان گفت ما زنجیره کامل جداسازی ایزتوپ‌های تلوریم که در حقیقت ماده اصلی تولید رادیوایزوتوپ‌ها ید ۱۳۱ را که برای درمان سرطان تیروئید است، در اختیار خواهیم داشت و با تولید این ماده نیاز داخلی را برآورده می‌سازیم.

نوروزی گفت: این ماده بسیار ارزشمند است و قیمت این محصول پس از جداسازی ده‌ها برابر افزایش می‌یابد؛ در حقیقت ما به فناوری مربوط به تولید این ماده ارزشمند دست یافته‌ایم و مسیر بسیار بزرگی در زمینه استفاده از فلزاتی نظیر مولیبدن، تنگستن و ... که دارای کاربرد‌های فراوانی در حوزه پزشکی و تولید رادیودارو‌ها و نیز صنعت هستند، پیش‌روی ما باز شده است.

از جداسازی این ایزوتوپ‌ها می‌توان در حوزه درمان و تولید رادیودارو‌ها استفاده کرد

سیدجواد احمدی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای در آیین افتتاح و راه‌اندازی پروژه واحد نیمه‌صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در اصفهان، گفت: امروز شاهد راه‌اندازی پروژه واحد نیمه‌صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» هستیم که این واحد قادر به تولید سالانه ۱۵ کیلوگرم از این محصول و رفع نیاز کشور است.

مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای (تماس) افزود: این ترکیب دارای ایزوتوپ‌های متعددی است که از جداسازی این ایزوتوپ‌ها می‌توان در حوزه درمان و تولید رادیودارو‌ها استفاده کرد؛ این ترکیب می‌تواند اثر شگرفی در حوزه تولید رادیودارو‌ها داشته باشد و این محصول هم در تشخیص و هم درمان بیماری‌های متعددی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

احمدی تصریح کرد: واحد نیمه‌صنعتی با توجه به نیاز داخلی کشور قادر است سالانه حدود ۱۵ کیلوگرم «هگزا فلوراید تلوریم» تولید کند که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و توانمندی متخصصان داخلی می‌توان ظرفیت تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در این واحد را تا چند برابر افزایش داد.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: با افزایش تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در این واحد نیمه‌صنعتی علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌توان نسبت به صادرات محصول تولید شده اقدام کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *