نشست خبری وزیران امور خارجه ایران و ارمنستان|

ایران بر تمامیت ارضی ارمنستان تاکید دارد/ هشدار به آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی جنگ غزه

16:05 - 06 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۵۵۲
ایران بر تمامیت ارضی ارمنستان تاکید دارد/ هشدار به آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی جنگ غزه
وزیران امور خارجه ایران و ارمنستان پس از دیدار دوجانبه در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری میزان،وزیران امور خارجه ایران و ارمنستان در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.

آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان در ابتدای این نشست، گفت: ما درباره رابطه دوجانبه در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کردیم.

گفت‎وگوی ارمنستان و ایران درباره توسعه روابط تجاری

میرزویان با اشاره به اینکه دو طرف درباره افزایش حجم مبادلات میان ارمنستان و ایران گفت‌وگو کردند، اظهار کرد: ما درباره رابطه دوجانبه در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کردیم؛ همچنین درباره افزایش حجم مبادلات میان ارمنستان و ایران گفت‌وگو شد.

وی با بیان اینکه تمدید تهاتر گاز و برق از محورهای گفت‌وگوهای ما بود، اضافه کرد: نشست اقتصادی دو کشور حائز اهمیت است؛ ما همچنین درباره پروژه های زیرساختی گفت‌وگو کردیم.

به گفته میرزویان، وزیران امور خارجه دو کشور همچنین بر کریدور شمال و جنوب تاکید کردند.

وزیر خارجه ارمنستان با بیان اینکه مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‎های ارمنستان نیز مورد بحث قرار گرفت، عنوان کرد: اهمیت این پروژه فقط در چارچوب روابط دوجانبه نیست.

ابتکار چهارراه صلح

وی افزود که دوطرف همچنین درباره ابتکار چهارراه صلح صحبت کردیم که هدفش مسیر مواصلاتی است.

 

 

آرارات میرزویان با تاکید بر اینکه این پروژه‌ها باید در چارچوب حاکمیت دو کشور اجرا شوند، ادامه داد: موضع دو کشور در زمینه ترانزیت هماهنگ است. همچنین اهمیت و تاکید ایران بر تمامیت ارضی ایران برای ما بسیار مهم است.

وی در بخشی دیگر درباره روابط کشورش و جمهوری آذربایجان، گفت: ما درباره روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قفقاز گفت‌وگو کردیم؛ ما به تلاش‌های ارمنستان برای کمک به ساکنان مردم قره‌باغ و کوچ آن‌ها گفت‌وگو کردیم؛ آخرین جلسه در این رابطه نشست ۳+۳ در تهران بود.

همکاری‎های ایروان و تهران

میرزویان با اشاره به اینکه نشست بعدی در این رابطه در ایروان برگزار خواهد شد، تاکید کرد: همکاری‌های ایروان و تهران به روابط دوجانبه محدود نمی‌شود.

وزیر خارجه ارمنستان، افزود: ما آمادگی خود را برای برقراری مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان اعلام کردیم. اخیرا پیشنهاد‌های ادواری جمهوری آذربایجان را دریافت کردیم آن‌ها را به صورت شایسته بررسی و به آن پاسخ می‌دهیم.

وی با بیان اینکه من موافقت خود را برای صلح با جمهوری آذربایجان اعلام می‌کنم، عنوان کرد: امیدواریم جمهوری آذربایجان موضع سازنده داشته باشد.

وزیر خارجه ارمنستان در ادامه درباره موضوع کوچ ساکنان قره‌باغ، گفت: ما شاهد کوچ اجباری ارامنه قره‌باغ بودیم؛ ما از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم تا صلح به نتیجه برسد؛ فرصت برای صلح وجود دارد، اما این فرصت نه فقط به ارمنستان بلکه به جمهوری آذربایجان هم بستگی دارد.

 

 

وی تصریح کرد: بسیاری از توافق‌ها به نتایج ملموس منجر نمی‌شوند، زیرا جمهوری آذربایجان رویکرد سازنده ندارد؛ اما من می‌خواهم خوش‎بین و امیدوار باشم که روند به درستی پیش برود تا براساس معاهده‌های موجود به صلح برسیم.

وزیر خارجه ارمنستان، گفت: سند نهایی برای صلح هنوز وجود ندارد، اما تدوین این سند برای تعیین حدود و مرزبندی در حال انجام است.

ما بر تمامیت ارضی ارمنستان تاکید داریم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز در این نشست خبری با اعلام اینکه بر سر افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در شهر تبریز توافق شد، گفت: امیدواریم در هفته های آغازین سال جدید میلادی با حضور همتای ارمنستانی خود شاهد گشایش آن باشیم.

 

 

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران آمادگی دارد رویکرد مسیر ترانزیتی را بیش از پیش پیگیری کند، اظهار کرد: صلح و ثبات ارمنستان همان چیزی است که ایران می خواهد؛ موضوع قفقاز جنوبی بدون دخالت خارجی می‌تواند منافع سرشار از همه طرف‌ها داشته باشد.

امیرعبداللهیان، بیان کرد: شب گذشته مذاکراتی تلفنی با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان داشتم؛ اظهارات وی ناظر بر تداوم تلاش‌ها برای رسیدن به صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بود.

وی با بیان اینکه با وزیر خارجه روسیه هم در این رابطه گفت‌وگو کردم، تاکید کرد: رسیدن به یک صلح پایدار دست‌یافتنی است و ما خوش‌بین هستیم.

نقش ایران، روسیه و ترکیه در تضمین صلح

رئیس دستگاه سیاست خارجی، اضافه کرد: با رویکرد مثبتی که وجود دارد و با ضمانت منطقه‌ای که ایران، روسیه و ترکیه می‌توانند ایفا کنند، می‌توانیم با نگاهی واقع‌بینانه به تحقق صلح پایدار امیدوار باشیم.

 

 

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ما از صلح پایدار در قفقاز جنوبی و تقویت مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و از ابتکار چهارراه صلح حمایت می‌کنیم، افزود: صلح و ثبات و امنیت ارمنستان همان چیزی است که ایران می‌خواهد.

وی همچنین در موضوع روابط تهران-ایروان، گفت: توافقات مهمی در راستای منافع ۲ ملت انجام دادیم؛ ما در وزارت امور خارجه و بخش‌های خصوصی متعهد هستیم که همکاری‌ها را با سرعت و به‌خوبی عملیاتی کنیم به‌طوری ‌که آثار آن را مردم ۲ کشور بتوانند در سطوح مختلف ببینند.

 

 

امیرعبداللهیان، ادامه داد: در گفت‌وگوها با نخست‌وزیر ارمنستان ابعاد مختلف همکاری‌های تهران و ایروان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نسبت به تحقق صلح و ثبات پایدار در قفقاز جنوبی و نقشی که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کنشگر فعال داشته باشد گفت‌وگو کردیم.

هشدار به آمریکا و رژیم صهیونیستی

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر به جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و حمایت آمریکا از این رژیم اشاره کرد و تاکید کرد: اگر به‌دنبال خروج آبرومندانه از نسل‌کشی در غزه هستید دست از حمایت نظامی گسترده از رژیم صهیونیستی بردارید.

 

 

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تردید نکنند پیروزی برای رژیم صهیونیستی در غزه نخواهد بود، اظهار کرد: ۸۰ روز نسل‌کشی تکرار همان شکست ۷ اکتبر رژیم اشغالگر اسرائیل بود.

وزیر امور خارجه در پایان گفت: با صدای بلند می‌گویم که تجربه شکست را ادامه ندهید و به خانه بازگردید و بگذارید مردم فلسطین برای خود تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *