جزئیات لایحه جلوگیری از هتک حرمت قرآن در دانمارک

12:25 - 20 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۷۹۵
جزئیات لایحه جلوگیری از هتک حرمت قرآن در دانمارک
دانمارک ادعا می‌کند که لایحه جدید تصویب شده در پارلمان این کشور جریمه و مجازات‌هایی را برای عاملان هتک حرمت به قرآن در نظر گرفته است.

خبرگزاری میزان - هتک حرمت به مقدسات مسلمانان در کشورهایی مانند دانمارک و سوئد به‌طور ویژه در ماه‌های اخیر منجر به اعتراضات گسترده شده است.

پارلمان دانمارک پس از اعتراضات کشور‌های مسلمان به هتک حرمت قرآن کریم، لایحه‌ای را تصویب کرد که سوزاندن قرآن در اماکن عمومی را غیرقانونی می‌داند.

از لایحه جدید چه می‌دانیم؟

این لایحه که «رفتار نامناسب با نوشته‌های دارای اهمیت مذهبی قابل توجه برای یک جامعه مذهبی شناخته شده» را ممنوع می‌کند، با ۹۴ رای موافق در مقابل ۷۷ رای مخالف در پارلمان ۱۷۹ عضوی به تصویب رسید. 

از نظر عملی، سوزاندن، پاره کردن یا آلوده کردن متون مقدس به‌صورت عمومی یا انتشار ویدیو‌هایی از این اقدامات ممنوع خواهد بود. 

افرادی که این قانون را زیر پا می‌گذارند، با جریمه نقدی یا حداکثر ۲ سال زندان مواجه خواهند شد. این قانون قبل از اجرایی شدن باید از سوی ملکه این کشور به‌طور رسمی امضا شود.

وزارت دادگستری دانمارک گفت که هدف این قانون مقابله با «توهین سیستماتیک» است. 

این لایحه ابتدا در پایان ماه آگوست اعلام شده بود، اما در ادامه اصلاح شد. در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود که این لایحه نماد‌های مهم مذهبی را پوشش دهد.

اعتراضات فزاینده

دانمارک و سوئد در سال ۲۰۲۳ شاهد چندین اقدام هتک حرمت به قرآن بودند که در آن افراد اسلام‌ستیز نسخه‌هایی از قرآن را آتش کشیدند. این اقدامات باعث اعتراض گسترده مسلمانان این کشور‌ها و کشور‌های دیگر شد و درخواست‌هایی را برای ممنوعیت این عمل از سوی دولت‌ها برانگیخت. 

صد‌ها معترض در اواخر ماه جولای پس از فراخوان مقتدی صدر اعتراضات گسترده‌ای را در اطراف سفارت دانمارک در بغداد برگزار کردند.

در واکنش به وخامت اوضاع، این کشور حوزه اسکاندیناوی به‌طور موقت کنترل‌های مرزی را تشدید کرد. 

براساس آمار پلیس دانمارک، از ۲۱ جولای تا ۲۴ اکتبر (۳۰ تیر تا دوم آبان)، ۴۸۳ هتک حرمت به کتاب‌های مقدس یا آتش زدن پرچم در این کشور ثبت شده است.

دانمارک ادعا می‌کند که همواره به دنبال ایجاد تعادلی بین آزادی بیان مورد حمایت قانون اساسی بوده است.

دانمارک در سال ۲۰۰۶، پس از انتشار مطالب توهین‌آمیز از سوی یک روزنامه دانمارکی در مرکز خشم گسترده جهان اسلام قرار گرفت. مسلمانان تصاویر و مطالب منتشر شده را توهین‌آمیز می‌دانستند. انتشار این تصاویر و مطالب به اعتراضات گسترده ضد دانمارک از سوی مسلمانان در سراسر جهان تبدیل شد.

سوئد نیز ادعا می‌کند که در حال بررسی راه‌هایی برای محدود کردن هتک حرمت به قرآن بوده، اما رویکردی متفاوت از دانمارک در پیش گرفته است. این کشور در واقع در حال بررسی این است که آیا پلیس هنگام تصمیم‌گیری درباره اعطای مجوز هتک حرمت به مقدسات اسلامی باید امنیت ملی را در نظر بگیرد یا خیر.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *