انتخابات ریاست‌جمهوری مصر؛ آنچه از نامزد‌ها می‌دانیم

10:55 - 19 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۵۷۲
انتخابات ریاست‌جمهوری مصر؛ آنچه از نامزد‌ها می‌دانیم
مردم مصر روز یکشنبه برای انتخاب رئیس‌جمهور بعدی کشورشان از میان چهار نامزد به پای صندوق‌های رای می‌روند.

خبرگزاری میزان - رسانه‌های مصری از آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور خبر دادند. انتخابات در این کشور تا سه روز دیگر، یعنی ۱۲ دسامبر (۲۱ آذرماه) ادامه خواهد داشت. 

به گفته کمیسیون ملی انتخابات مصر، نتایج در ۱۸ دسامبر (۲۷ آذرماه) اعلام خواهد شد. اگر هیچ‌کدام از نامزد‌ها موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد آرا نشوند، دور دوم انتخابات از هشتم تا ۱۰ ژانویه (۱۸ تا ۲۰ دی‌ماه) برگزار خواهد شد.

این کمیسیون گفته است که حدود ۶۷ میلیون شهروند واجد شرایط می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. 

رای‌گیری از ساعت ۹:۰۰ صبح (به وقت محلی) آغاز شده است.

این انتخابات از سوی ۱۵ هزار ناظر در تمام سطوح نظارت می‌شود که به مدت سه روز در کمیسیون‌ها و کمیته‌های انتخاباتی حضور خواهند داشت. وظیفه اصلی آن‌ها نظارت بر شمارش آرا خواهد بود که در پایان سومین روز رای‌گیری عمومی، یعنی عصر روز ۱۲ دسامبر آغاز می‌شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری فعلی مصر از اول دسامبر برای مصری‌هایی که به‌طور دائم یا موقت در خارج از کشور زندگی می‌کنند، آغاز شده بود. شهروندان مصری ساکن نیوزلند اولین مصری‌های ساکن خارج بودند که پای صندوق‌های رای رفتند.

انتخابات ریاست جمهوری در خارج از مصر از اول تا سوم دسامبر (۱۰ تا ۱۲ آذرماه) برگزار شد. براساس گزارش کمیسیون ملی انتخابات، در مجموع ۱۳۷ کمیسیون انتخاباتی در ۱۲۱ کشور در سراسر جهان تشکیل شده بود.

نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مصر

سه سیاستمدار، به غیر از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور فعلی واجد شرایط نامزدی برای ریاست‌جمهوری تشخیص داده شدند.

فرید زهران، یک چهره ۶۶ ساله مخالف دولت، ریاست حزب سوسیال دموکرات مصر را برعهده دارد. طرح سیاسی او محدود کردن مالکیت دولتی بر دارایی‌های اقتصادی در پروژه‌ها و شرکت‌های بزرگ، از جمله کانال سوئز را در اولویت قرار می‌دهد. 

نامزد دیگر عبدالسند الیمامه ۷۱ ساله از حزب «وفد نو» است. او که یک حقوقدان و کارشناس حقوق بین‌الملل است، از اصلاح قانون اساسی کشور، از جمله محدود کردن دوره ریاست‌جمهوری به ۲ دوره چهار ساله، حمایت می‌کند. او همچنین می‌گوید که طرفدار اصلاحاتی است که به ایجاد یک اقتصاد آزاد کمک می‌کند.

سومین نامزد، حازم عمر ۵۹ ساله است که ریاست حزب جمهوری‌خلق را برعهده دارد. او می‌گوید که قصد دارد ریاست‌جمهوری خود را بر اصلاح سیستم‌های بهداشتی و آموزشی و توسعه کشاورزی، انرژی و تجارت متمرکز کند. 

کارشناسان معتقدند که احتمال پیروزی السیسی در این انتخابات در مقایسه با سایر نامزد‌ها بالاتر است.

این چهار نامزد در طول مبارزات انتخاباتی نماد‌هایی را برای خود مشخص کردند؛ السیسی یک ستاره، زهران یک خورشید، الیمامه یک درخت نخل و عمر یک نردبان را به‌عنوان نماد‌های انتخاباتی خود انتخاب کردند.

عبدالفتاح السیسی برای سومین بار و بر‌اساس قانون اساسی که به پیشنهاد او در سال ۲۰۱۹ تغییر یافت، برای آخرین بار در انتخابات شرکت می‌کند. تغییرات قانون اساسی به رئیس‌جمهور فعلی اجازه داد تا برای سومین دوره نامزد شود و مدت آن را از چهار به شش سال افزایش داد.

السیسی در دوم اکتبر (۱۰ مهر) مدعی شد که به درخواست مردم نامزد انتخابات شده و آماده است تا در دوره بعدی ریاست‌جمهوری خود، تمام اصلاحات و تحولات برای آنچه «ساختن یک جمهوری جدید» خواند را تکمیل کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *