گفت‌وگو

عدم همخوانی بودجه‌های اختصاص‌یافته به برنامه‌های پویانمایی با شرایط فعلی اقتصاد 

7:59 - 18 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۳۳۰
عدم همخوانی بودجه‌های اختصاص‌یافته به برنامه‌های پویانمایی با شرایط فعلی اقتصاد 
تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه پویانمایی «آقا معلم و بچه‌ها» تاثیر حمایت مالی برای ساخت آثار فرهنگ‌ساز و با کیفیت را مهم دانست و به روز شدن بودجه‌های برنامه‌های پویانمایی با شرایط فعلی اقتصادی را خواستار شد.

داود حدیثی تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه پویانمایی «آقا معلم و بچه‌ها» در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره مضمون این اثر گفت: مجموعه پویانمایی «آقا معلم و بچه‌ها» در سری جدید خود، با محور اصلی «تقویت و ارتقای مشارکت اجتماعی» و محورهای فرعی «اقتصاد»، «همگرایی ملی و قومی»، «بحران‌ها» و «هنر» نگارش و تولید شده است. این مجموعه در محیطی روستایی و بر اساس فرهنگ و سبک زندگی روستانشینی تعریف‌ شده است و با در نظر گرفتن چنین موضوعاتی توانسته به معرفی ظرفیت‌ها و امکانات این مناطق در حوزه‌های مختلف بپردازد.

وی ادامه داد: حفظ محیط‌زیست و پیشگیری از مخاطرات زیست‌محیطی، ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی به‌خصوص در حوزه دریا از جمله موضوعاتی است که در مجموعه پویانمایی «آقا معلم و بچه‌ها» به‌خوبی به آن پرداخته شده است. ضرورت و اهمیت این موضوعات بسیار زیاد و آثار مرتبط با آن در برنامه‌های تلویزیون کم است و همین موضوع سبب شد که به‌منظور ایجاد آگاهی هر چه بیشتر برای مخاطب گروه کودک از این موضوعات، طراحی و تولید شود.

حدیثی درباره کاراکترهای در نظر گرفته و ویژگی‌هایی آنان در مجموعه پویانمایی «آقا معلم و بچه‌ها» بیان کرد: داستان‌های این مجموعه با تعداد زیادی کاراکتر اصلی و فرعی طراحی می‌شود که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. کاراکتر اصلی در این داستان‌ها «آقا اجازه» است که معلم بچه‌های مدرسه بالاتپه محسوب می‌شود و نقش راهنما و مشاور در مدرسه و روستا را به عهده دارد. او شخصیتی دقیق و آرام دارد و علی‌رغم این‌که همیشه حواسش به کارهای دانش‌آموزانش است، به آن‌ها فرصت تفکر و تجربه می‌دهد و تنها به هدایت آن‌ها به سمت نتیجه بهتر اقدام می‌کند. آقا اجازه، ارتباط بسیار خوبی با اهالی روستا دارد و برای حمایت و راهنمایی آن‌ها تلاش می‌کند.

وی به معرفی سایر کاراکترهای این مجموعه پرداخت و گفت: شخصیت زبل‌زاده پسری شیطان و بازیگوش است و بیشتر به بازی و شیطنت مشغول است تا درس‌ و مشق. روابط عمومی خوبی دارد و خیلی زود با افراد جدید دوست می‌شود. بسیار خیال‌پرداز و درگیر رؤیاهایش است. با حیوانات اهلی ارتباط خوبی دارد. شخصیت کامیان زاده پسری پرجنب‌وجوش و علاقه‌مند به ورزش است و بازی فوتبال را به درس خواندن ترجیح می‌دهد. او هم مانند دوست صمیمی خود، زبل‌زاده شیطان و بازیگوش است و علاقه‌ای به درس‌ومشق ندارد و معمولا نمرات خوبی نمی‌گیرد. رفاقت برایش خیلی مهم است و در این زمینه کم نمی‌گذارد.
این تهیه‌کننده اظهار کرد: شخصیت بزرگ‌زاده پسری محتاط و حتی کمی بدبین است. پختن و خوردن از سرگرمی‌های اوست و در نتیجه آشپز خوبی است. او همواره سعی می‌کند مانع ماجراجویی دوستانش شود.  کجازاده پسری درون‌گرا و کم‌حرف است، علاقه‌مند به نقاشی است و تابلوهای زیبایی می‌کشد.

حدیثی در مورد برخی از کاراکترها بیان کرد: شخصیت‌های مجموعه پویانمایی «آقا معلم و بچه‌ها»  به نوعی نماینده مردم جامعه هستند به‌ عنوان‌ مثال سرسام‌زاده دختری باهوش و زرنگ، کمی شیطان اما در عین‌ حال درس‌خوان است. دائم در حال بازی و جنب‌وجوش است و هیاهو و سروصدا دارد. او توان رهبری جمع دارد و دغدغه‌اش محیط‌زیست است. وقتی اتفاقی می‌افتد به عنوان کارآگاه خوب ظاهر می‌شود و موضوع را از تمام جوانب بررسی می‌کند و در  کشف معما کمک می‌کند. شخصیت کوه‌زده دختری خجالتی، کم‌رو و بی‌سروصداست. در مدرسه بالا تپه، کاراکتر «باباکوه‌زاده» و «ناظم‌زاده» نیز حاضر هستند. اهالی روستا، از جمله مغازه‌دار، رئیس  پاسگاه، دکتر، گزارشگر و بچه‌ها و معلم مدرسه پایین‌تپه نیز به‌عنوان کاراکترهای فرعی در داستان‌ها نقش دارند.

این کارگردان درباره مشکلات ساخت مجموعه پویانمایی «آقا معلم و بچه‌ها»  بیان کرد: اصلی‌ترین مشکل این مجموعه، به روز نشدن برآوردهای مالی بر اساس شرایط اقتصادی فعلی است که پروژه را با مشکلات مالی و در نتیجه مشکلاتی در جذب نیروی کار مواجه می‌کند. در زمینه فیلم‌نامه، کمبود نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس در حوزه انیمیشن اصلی‌ترین چالش پروژه‌های انیمیشن است. شرایط بی‌ثبات کاری باعث شده است که اغلب متخصصین در این حوزه، در آن‌ واحد روی چند پروژه مشغول به کار باشند و این امر تمرکز روی متن فیلم‌نامه را کم می‌کند و زمان اتمام مرحله نگارش را طولانی و روند تولید کار را دچار مشکل می‌کند. این مجموعه نیز، در مرحله نگارش با چنین مشکلاتی مواجه است.

وی  پیام‌های مجموعه پویانمایی «آقا معلم و بچه‌ها» برای مخاطب را بیان و تصریح کرد: هر قسمت از مجموعه پویانمایی «آقا معلم و بچه‌ها» پیامی دارد که در خلال داستان به طور غیرمستقیم به مخاطب کودک عرضه می‌شود. پیام‌های این مجموعه در زمینه «دوستی»، «مسئولیت‌پذیری»، «کار گروهی»، «تلاش و کوشش»، «انعطاف»، «قانون‌گرایی»، «نظم» و بسیاری موضوعات ضروری دیگر برای مخاطب کودک است. در کنار پیام اصلی هر داستان، اطلاعاتی در زمینه چگونگی حفاظت‌ از محیط‌زیست و منابع طبیعی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ظرفیت‌های مناطق روستایی به‌خصوص در زمینه گردشگری در اختیار مخاطب قرار داده می‌شود.

حدیثی به تکنیک به کار رفته در مجموعه پویانمایی «آقا معلم و بچه‌ها» اشاره کرد و افزود: از فن کات‌اوت رایانه‌ای برای ساخت مجموعه پویانمایی «آقا معلم و بچه‌ها» استفاده شده است. ویژگی این مجموعه جذابیت و تنوع بصری آن نسبت به سایر تولیدات است. مجموعه پویانمایی «آقا معلم و بچه‌ها» بنا به داستان فصل‌ها و آب‌وهواهای متنوع تولید شده و این امر به جذابیت بصری و فضاسازی بهتر داستان کمک کرده است. در کنار ویژگی‌های بصری، موسیقی شاد و پرتحرک نیز در جذابیت بیشتر مجموعه برای مخاطب کودک موثر بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا  پویانمایی‌های ساخت ایران قابلیت حضور در عرصه جهانی و رقابت را دارد، گفت: برخی آثار ایرانی فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارند و برخی از تولیدات می‌توانند در عرصه جهانی پخش شوند. برای رقابت با پویانمایی‌های تولیدشده در سایر کشورها، لازم است ابتدا به انتخاب موضوع توجه شود و مفاهیمی در سطح جهانی برای تولیدات داخلی انتخاب شود. در مرحله بعد، برآوردها و حمایت‌های مالی نیز باید در سطح جهانی و بر اساس نرخ‌های منطقی و به روز شده رخ دهد تا آثاری با کیفیت بالا برای عرضه در جهان تولید شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *