گفت‌وگو|

طنز فاخر ابرازی در جهت انتقال مفاهیم ارزنده به جامعه

8:03 - 17 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۲۳۴
طنز فاخر ابرازی در جهت انتقال مفاهیم ارزنده به جامعه
نویسنده کتاب «تریلی تئاتر» ضمن اشاره به تاثیر تئاتر طنز بر مخاطبان، بهره‌برداری از طنز فاخر را برای انتقال مفاهیم اثرگذار دانست.

رضا عیوضی، نویسنده کتاب «تریلی تئاتر» در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره مضمون این کتاب گفت: کتاب «تریلی تئاتر» خاطرات ۵۰ سال فعالیت هنری اصغر نوبخت بوده که به صورت تاریخ شفاهی نوشته‌ شده و بیانگر توان تاثیر تئاتر طنز در انتقال مفاهیم است. در این اثر نوبخت با هنر خود، خبر شکست حکومت طاغوت در خیابان‌های شهر قم را به نمایش می‌گذارد.

وی به زندگی اصغر نوبخت اشاره و بیان کرد: نوبخت در خانواده‌ای هنرمند متولد شده بود. او از ۱۳ سالگی با تئاتر آشنا شده و از این طریق مبارزاتی را در زمان پیش از انقلاب شکل داد و پس از انقلاب و با شروع جنگ نیز زبان تئاتر را به داخل جبهه‌ها کشانده و به عبارت دیگر او با کمک استندآپ کمدی و پاکدست‌هایی که می‌ساختند، برای مبارزه با طاغوت تلاش‌های فراوانی کرد و از این ابزار بهینه استفاده کرد.

عیوضی افزود: اصغر نوبخت همراه با ۱۰ نفر دیگر از هنرمندان کارهای بسیار زیادی را روی صحنه بردند تا جایی که نام کتاب هم کنایه‌ای از تعداد آثار او در عرصه تئاتر است. البته یک بخش دیگر نام کتاب نیز به یکی از خاطرات نوبخت اشاره دارد، زمانی که «تریلی تئاتر» را ایجاد کرده و به واسطه آن پیروزی انقلاب را اعلام می‌کند. 

وی شخصیت اصغر نوبخت را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد:  شخصیت نخست کتاب «تریلی تئاتر» بسیار شوخ‌طبع و طناز است. از این رو من برای انتخاب قالب نگارش کتاب به این فکر افتادم که بهترین قالب شیوه گفت‌وگو خواهد بود، بنابراین کتاب را نوشتم.

این نویسنده پیام کتاب «تریلی تئاتر» مورد بررسی قرار داد و یادآوری کرد: امروزه در فضای مجازی شاهد طنزهای بسیاری هستیم، اما این طنزها به نوعی هجو محسوب می‌شوند و ارزش طنز را زیر سوال می‌برند و بسیاری هم از خط قرمزها عبور کرده‌اند، اما با نگاهی به طنز دهه ۵۰ شاهد شکل‌گیری آثاری فاخر هستیم و نیاز است تا به روند فعالیت‌های آن‌ها توجه داشته باشیم.

عیوضی به بخش‌هایی از کتاب «تریلی تئاتر» اشاره کرد و افزود: در بخشی از کتاب اشاره شده است که اصغر نوبخت به همراه سایر دوستانش در زیرزمین خانه اقدام  به ساخت پاکدست می‌کردند. آن‌ها اشعار طنز را با استفاده از صدای قابلمه و استکان به یک موسیقی جذاب تبدیل می‌کردند، آن را ضبط و پخش می‌کردند. مضمون اشعار طنز آن‌ها عموماً برای مبارزه با رژیم طاغوت بود.

وی ادامه داد: این کتاب شامل زندگی‌نامه و خاطرات هنری اصغر نوبخت است و در آن سعی شده بر فعالیت‌های طنزآمیزش تمرکز شود. شخصیت منحصربه‌فرد اصغر نوبخت و خاطرات ناب و دست‌ اولش از دوران مبارزه و انقلاب و پس از آن، در کنار کلام طنزآمیز و خودمانی‌اش، باعث شده که برای انتقال کامل، آنچه هست در قالب گفت‌وگو منتشر شود.

این نویسنده اظهار کرد: اصغر نوبخت عاشقی واقعی با قلبی مهربان است که اگر قرار بود کاری انجام دهد، آن را با نهایت عشق و علاقه به سرانجام می‌رساند و وای از روزی که کار محبوبش را تکلیف دینی خودش هم می‌دانست! اینجا بود که هنر و توانایی خدادادی، به قول خودش «طغیان» می‌کرد و سختی‌ها و مشکلات را به هم می‌پیچاند و به سمت اهداف پیش می‌رفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *