باب‎المندب؛ کانون نبرد نامتقارن یمنی‎ها با رژیم صهیونیستی

13:03 - 30 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۵۹۸
باب‎المندب؛ کانون نبرد نامتقارن یمنی‎ها با رژیم صهیونیستی
کارشناسان می‎گویند که اقدام نیرو‌های مسلح یمن در توقیف کشتی رژیم صهیونیستی پیامد‌های اقتصادی برای این رژیم در پی خواهد داشت.

خبرگزاری میزان - عملیات نیرو‌های مسلح یمن در دریای سرخ که به توقیف کشتی «گلکسی لیدر» رژیم صهیونیستی منجر شد، تحول بزرگی در مسیر نبرد با رژیم صهیونیستی و مرحله محوری جدیدی به حساب می‌آید.

این عملیات نظامی موفق روند نظارت و پیگیری گسترده‎ای را برای تحرکات کشتی‌های این رژیم در دریای سرخ و تنگه باب المندب ایجاد می‌کند؛ به‌ویژه پس از سکوت کشور‌ها در قبال آنچه در نوار غزه درباره کشتار و از بین بردن همه ضروریات زندگی در حال وقوع است.

پس از آنکه موقعیت کشور‌ها به سطحی رسید که مشخصه آن تسلیم و رضایت از دیکته‌های آمریکا و اروپا بود، موضع یمن استثنایی و برخاسته از تعهدات دینی، ملی و اخلاقی ناشی از مواضع اصولی شناخته شده یمن بود. 

در پی ورود جبهه یمن به درگیری با رژیم صهیونیستی، منابعی در صنعت کشتیرانی از افزایش قیمت بیمه حمل‌ونقل دریایی در هفته‌های اخیر برای کشتی‌های به مقصد اراضی اشغالی خبر داده‌اند.

در همین حال، کشتی‌هایی در هفته‌های اخیر بندر «اشدود» را ترک کرده‌اند، اما به دلیل نگرانی ازحملات موشکی احتمالی، در «حیفا» لنگر انداخته‌اند. 

اکنون موضوع توقیف یا آسیب دیدن این کشتی به مقصد اراضی اشغالی می‌تواند به افزایش نرخ بیمه منجر شود.

باب‌المندب کجاست؟

بیشتر مسیر دریای سرخ عرضی بیش از ۲۰۰ کیلومتر (۱۲۴ مایل) دارد، اما انتهای جنوبی آن، یعنی گذرگاه باب‎المندب، از جزیره «مایون» یمن تا سواحل جیبوتی و اریتره کمتر از ۲۰ کیلومتر (۱۲ مایل) عرض دارد. 

هر ساله بیش از ۱۷ هزار کشتی از این گذرگاه عبور می‌کنند. این بدان معناست که روزانه حدود ۵۰ کشتی از این تنگه عبور می‌کنند.

در میان هزاران کشتی که هر ماه از این تنگه عبور می‌کنند، ممکن است تعداد زیادی از آن‌ها با رژیم صهیونیستی مرتبط باشند و بنابراین این کشتی‌ها در برابر نیرو‌های مسلح یمن آسیب‌پذیر خواهند بود.

تاثیر بر اقتصاد رژیم صهیونیستی

«المیادین» در گزارشی با موضوع پیامد توقیف کشتی رژیم صهیونیستی برای اقتصاد این رژیم، نوشت: توقیف کشتی «گلکسی لیدر»، باوجود اینکه احتمالا خدمه اسرائیلی ندارد، نشان‌دهنده ضربه بزرگی به منافع اسرائیل است.

به نوشته این پایگاه، این حادثه موجی از شوک را در جامعه تجاری رژیم صهیونیستی ایجاد کرده و آسیب‌پذیری‌هایی را که دارایی‌های این رژیم در مناطق مورد مناقشه با آن روبرو هستند، برجسته می‌کند.

این حادثه نه تنها منعکس‌کننده تنش‌های منطقه‌ای جاری است، بلکه بر پیامدهای گسترده درگیری‌های تجاری و سیاسی در چنین محیط‌های ناآرامی و آسیب‌پذیری‌های اقتصاد رژیم صهیونیستی که امروز کانون محور مقاومت تا پایان تجاوز به غزه است، تأکید می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *