دیدار رقبای ژئوپلیتیک در سانفرانسیسکو؛ تحلیلی بر نشست بایدن و شی

10:49 - 27 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۹۵۴
دیدار رقبای ژئوپلیتیک در سانفرانسیسکو؛ تحلیلی بر نشست بایدن و شی
کارشناسان عنوان می‌کنند که با وجود دیدار رئیس‌جمهور‌های آمریکا و چین، اما تنش‌ها بین ۲ کشور باقی خواهد ماند.

خبرگزاری میزان - «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین اقداماتی را برای کاهش تنش در سرتاسر اقیانوس هند و اقیانوس آرام انجام داده و سعی کردند که فصل جدیدی را پس از یک دوره پرتلاطم عدم اطمینان در منطقه باز کنند.

در یک جلسه مهم در روز چهارشنبه، «بایدن» و «شی» ارتباطات نظامی ۲ کشور را بازگشایی کردند؛ این کانال ارتباطی می‌تواند به کشور‌ها کمک کند تا از حوادث ناگوار در دریای چین جنوبی جلوگیری کند. آن‌ها همچنین درباره آینده تایوان گفت‌وگوی صریح داشتند و نشان دادند که جنگ در افق نیست.

با این حال، کارشناسان می‌گویند که نشست «بایدن» و «شی» بسیاری از تنش‌های پایدار بین چین و آمریکا درباره نظم جهانی اقتصادی و سیاسی، موضوع پرتنش حاکمیت تایوان و حضور پکن در سراسر دریای چین جنوبی را برطرف نمی‌کند.

«روری دانیلز»، مدیرعامل موسسه سیاست جامعه آسیا، گفت: این نشست پیشرفتی در حل بی‌اعتمادی راهبردی که مشخصه این رابطه است، به حساب نمی‌آید. اما این یک گام مهم رو به جلو برای قرار دادن رابطه در مسیری قابل مدیریت است.

«بایدن» و «شی» در حاشیه اجلاس اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا، دیدار کردند. این دیدار پس از آن برگزار شد که روابط بین ۲ کشور پس از سرنگونی یک بالون نظارتی چینی از سوی آمریکا در ماه فوریه رو به وخامت رفت.

«هیل» در گزارشی نوشت که سران ۲ کشور این پیام را ارسال کردند که درگیری اجتناب‌ناپذیر نبوده و روابط با ثبات خواهد بود و این در حالی است که ۲ کشور همچنین با تنش‌هایی در روابط خود روبرو هستند.

دیدار بین «بایدن» و «شی» حدود چهار ساعت طول کشید.

«بایدن»، گفت که این دیدار به گام‌های مثبت بین بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان منجر شده و مذاکرات دیپلماتیک بیشتری در پی خواهد داشت. 

کانال‌های نظامی

پس از قطع شدن این کانال‌ها در سال گذشته، بازگشایی ارتباطات به اصطلاح «ارتش با ارتش» بین مقام‎های ارشد یکی از اهداف مورد نظر آمریکا بود. 

چین ارتباطات نظامی خود را پس از سفر «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان وقت آمریکا به تایوان در آگوست ۲۰۲۲ قطع کرد. 

سفر «پلوسی» همچنین موجب برگزاری رزمایش‎های نظامی بی‌سابقه‌ای از سوی ارتش چین شد. پکن همواره درباره ارسال تسلیحات آمریکا به تایوان و نشان دادن حمایت عمومی از این جزیره خودگردان ابراز نگرانی کرده است.

کانال‌های نظامی ابزاری مهم برای جلوگیری از تنش در نقاط حساسی مانند اقیانوس هند و آرام به حساب می‌آیند و این نوع کانال‌ها حتی در زمان جنگ اوکراین برقرار بوده است. 

در همین حال، از سال ۲۰۲۱، آمریکا خلبانان ارتش چین را به انجام ۱۸۰ مانور هوایی خطرناک در نزدیکی هواپیما‌هایی آمریکایی در منطقه دریای جنوبی چین و اطراف آن متهم کرده است. 

«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در سفر خود به اندونزی، گفت که مشخص نیست که آیا چین این اقدامات خود را متوقف خواهد کرد یا خیر.

«دیوید اوچمانک»، محقق ارشد بین‌المللی و دفاعی در شرکت «رند»، معتقد است که از سرگیری کانال‌های نظامی نشانه خوبی است و می‌تواند به حل تنش‌ها کمک کند، اما این مسئله گسترده‌تر را حل نمی‌کند.

تایوان

«بایدن» و «شی» همچنین درباره وضعیت پیچیده تایوان که بدون شک موضوع حساسی برای هر ۲ مقام است، گفت‌وگو کردند. در چند سال گذشته تنش‌ها بر سر این کشور جزیره‌ای شعله‌ور شده است.

«بایدن»، گفت که او بار دیگر تاکید کرد که آمریکا از سیاست چین واحد حمایت می‌کند. سیاست چین واحد اذعان می‌کند تایوان بخشی از چین است، اما اجازه می‌دهد تا روابط غیررسمی آمریکا با تایپه برقرار باشد.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، «شی» در این نشست، گفت که تایوان جدی‌ترین موضوع بوده و او متعهد به پیوستن مجدد این جزیره به چین است.

یک مقام دولتی چین نیز می‎گوید که پیوستن مجدد از طریق صلح ترجیح داده می‌شود، اما مواردی را که در آن از زور استفاده می‌شود نیز بر روی میز خواهد بود.

مقام چینی، گفت: تعجب نکرده که پیشرفت بزرگی در موضوع تایوان حاصل نشده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *