نیمی از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا نشده است

11:30 - 23 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۳۶۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نیمی از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا نشده است
رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عدم اجرای نیمی از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: اجرای این قانون باید به جد پیگیری شود.

خبرگزاری میزان - فاطمه محمدبیگی امروز در یک نشست خبری ضمن بررسی عملکرد دو ساله اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کشور گفت: مجلس یازدهم در ۱۲ آبانماه سال ۱۳۹۹ اقدام به آغاز قانونگذاری جمعیت با تشکیل کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده کرد، در ۱۹ آبانماه ۱۴۰۰ این قانون توسط رئیس مجلس پس از تایید شورای نگهبان و اکثریت آرا در صحن علنی برای اجرایی شدن به دولت ابلاغ شد که در ۲۴ آبانماه دولت این قانون را به مجموعه هیات وزیران برای عملیاتی شدن ارجاع داد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت بهداشت و آموزش پزشکی بهترین عملکرد را در اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت داشته است، افزود: حدود ۳۴ ماده از قانون جوانی جمعیت مستقیما با وزارت بهداشت ارتباط دارد، در وزارت کشور قرار گاه جمعیتی تشکیل شده است و در وزارت راه و شهر سازی این قرار گاه با مقداری تاخیر شکل گرفته که بر همین اساس تحویل مسکن رایگان ۳ فزرندی با اندکی تاخیر روبرو بوده است.

رئیس کمیته سلامت الکترونیک مجلس ادامه داد: از ۲۰۰ هزار متقاضی مسکن ۳ فرزندی حدود ۳۲ هزار قطعه زمین تحویل و تا پایان سال حدود ۷۰ هزار قطعه زمین واگذار خواهد شد، در حوزه خوابگاه متاهلی وزارت علوم حدود ۳۲۵ خوابگاه متاهلی اضافه شده است در مجموع خوابگاه متاهلی که حدود یک هزارم خوابگاه‌ها را شامل می‌شد به ۱۶۹۹ هزار خوابگاه افزایش یافته است، اما با عدد مورد نیاز ما ۱۰ درصد کل خوابگاه‌ها است، بسیار فاصله داریم.

رئیس فراکسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مورد جزییات واگذاری خودرو به مادران، یادآور شد: حدود ۲۷۰ هزار مادر خودرو فرزند دوم به بعد را دریافت کرده‌اند، بیش از همین تعداد هم در صف دریافت خودرو هستند؛ در حوزه تسهیلات فزرند آوری ۱۱۰۰ میلیارد تسهیلات بانکی به ۷۳۰ هزار پدر داده شده است.

کاهش روزانه تعداد مادران در سن باروری

اميرحسين بانکی‌پور رئیس کمیسیون حمایت از خانواده مجلس نیز در ادامه این نشست گفت: ۳۳ درصد از آمار موالید در فاصله ۷سال گذشته سقوط کرده و دلیل اصلی آن اين است که عمده باروری در سن ۲۰ تا ۳۵ سل است و جمعيت مادران این سن از سال ۹۴ تاکنون کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون حمایت از خانواده گفت: تعداد مادران در سن باروری ۲۰ تا ۳۵ سال هر روز در حال کاهش است و اگر سياست‌های جمعیتی نبود شاهد کاهش بیشتر تولدها می‌بودیم.

وی با اشاره‌ به نحوه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعيت کشور در دولت گفت: با توجه به مشکلات موجود عملکرد دولت در اجرای این قانون به نسبت مناسب بوده است اما نسبت‌ به‌ فرصتی که داریم تا از آینده هولناک پیری جمعيت رها شویم ارزیابی خوبی نداریم.

بانکی‌پور ادامه‌ داد: امروز در شرايط بحرانی جمعيت هستیم و در بین دستگاه دولتی، وزارت بهداشت و کشور و در سازمان‌ها صدا و سیما و سازمان تبلیغات همراهی خوبی با اجرای قانون داشته‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *