تلاش آمریکا برای گسترش روابط با هند

9:57 - 20 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۷۴۷
تلاش آمریکا برای گسترش روابط با هند
هند و آمریکا قرارداد‌هایی را در زمینه نظامی امضا کرده‌اند و این درحالی است که ۲ کشور همچنان در موضوعاتی با یکدیگر اختلاف دارند.

خبرگزاری میزان - هند و آمریکا پیشرفت در قرارداد‌های دفاعی کلیدی را اعلام کرده و می‎گویند که در دیدار روز جمعه دیپلمات‌ها و وزرای ارشد خود، مشارکت خود را در مواجهه با چالش‌های ژئوپلیتیکی گسترش خواهند داد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه و «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا با «سوبرهمانیام جایشانکار»، وزیر خارجه و «راجنات سینگ»، وزیر دفاع هند به‌عنوان بخشی از گفت‌وگوی سالانه ۲+۲ خود با تمرکز بر منطقه هند و اقیانوس آرام در دهلی نو دیدار کردند. 

۲ کشوری که زمانی در ۲ طرف جنگ سرد قرار داشتند، اکنون در حال کار بر روی قرارداد‌های مهمی از جمله برای آمریکا در جهت تامین و ساخت موتور برای جت‌های جنگنده هندی هستند.

وزیر دفاع هند، گفت که توافقی بین واحد هوافضای جنرال الکتریک (GE.N) و شرکت دولتی هوانوردی هند (HIAE.NS) منعقد شده است.

وی پس از مذاکرات به خبرنگاران، گفت: در حال نهایی کردن تمهیدات تجاری هستیم و الزامات قانونی لازم در حال انجام است.

به گفته این مقام هندی، قرارداد بیش از ۳ میلیارد دلاری هند برای خرید ۳۱ پهپاد مسلح ساخت «جنرال اتمیکس» نیز در حال بررسی بوده و هند منتظر است تا این شرکت مجوز‌های دولت آمریکا را برای مراحل بعدی دریافت کند. 

وی بدون اشاره به جزئیات اضافه کرد که واشنگتن چندین سیستم و خودروی جنگی را پیشنهاد داده و دهلی نو نیز ابراز علاقه کرده است. 

وزیر دفاع آمریکا قبل از این گفت‌وگو‌ها، گفت: در مواجهه با چالش‌های فوری جهانی، مهم‌تر از هر زمان دیگری این است که ۲ کشور به تبادل نظر و یافتن اهداف مشترک بپردازند.

به گفته وی، ما در حال ادغام پایگاه‌های صنعتی خود، تقویت قابلیت همکاری و اشتراک‌گذاری فناوری‌های پیشرفته هستیم.

اختلافات میان ۲ کشور در دهه‌های گذشته

روابط هند و آمریکا در ۲ دهه گذشته به طور پیوسته در چندین جبهه قوی‌تر شده است، اما دهلی‌نو همچنین روابط دیرینه با روسیه را با دقت حفظ کرده است. این موضوع باعث ناامیدی غرب در بحبوحه جنگ در اوکراین شده است.

در طول جنگ سرد هم دولت‌های آمریکایی تلاش کردند تا دهلی نو را با این استدلال که هند به‌عنوان یک دموکراسی، دشمن طبیعی اتحاد جماهیر شوروی است، در مقابل مسکو قرار دهند.

زمانی که جورج دبلیو بوش، در سال ۲۰۰۵ به توافق هسته‌ای غیرنظامی با هند دست یافت، اعلام کرد که سیستم دموکراتیک هند به این معناست که ۲ کشور «شریک‌های طبیعی» یکدیگر هستند که با کمک «ارزش‌های عمیق مشترک» با یکدیگر متحد شده‌اند.

اما با وجود این لفاظی‌ها، هند بار‌ها و بار‌ها امید‌های آمریکا را ناامید کرده است. حتی پس از پایان جنگ سرد و آغاز تقویت روابط هند با آمریکا، دهلی‎نو ارتباطات قوی خود با کرملین را حفظ کرد. در این سال‌ها این کشور از همکاری با آمریکا در موضوع ایران نیز امتناع کرد و با حکومت نظامی میانمار روابط خوبی داشت. 

همچنین هندی‌ها اخیرا از محکوم کردن جنگ اوکراین نیز خودداری کردند. 

نگرانی آمریکا از تنش‌ها در روابط هند و کانادا

دولت جو بایدن با نگرانی منازعه بین کانادا و هند را دنبال می‌کند و برخی مقام‌های این کشور نگران هستند که این می‌تواند راهبرد آمریکا در قبال منطقه هند- اقیانوس آرام را که در جهت تقابل با چین است، تضعیف کند.

دولت آمریکا بر این عقیده است که ادعا‌های جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا مبنی بر اینکه دولت هند ممکن است در قتل یک جدایی‎طلب سیک در نزدیکی ونکوور دخالت داشته باشد، مشکل بین ۲ کشور است.

مقام‌های آمریکایی از هند خواسته‌اند تا در تحقیقات در زمینه قتل این شخص همکاری کند. این درخواست‌ها از سوی هند رد شده است.

چند نفر از مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفته‌اند که نگرانی بیشتر در این رابطه است که تنش هند و کانادا پیامد‌های بزرگی برای یکی از اولویت‌های سیاست خارجی اصلی دولت واشنگتن داشته باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *