رئیس کل دادگستری خوزستان: همکاری مستمر بین دادسرا و دادگاه ضروری است

13:13 - 17 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۳۸۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری خوزستان: همکاری مستمر بین دادسرا و دادگاه ضروری است
رئیس کل دادگستری استان خوزستان همکاری مستمر بین دادسرا و دادگاه را ضروری دانست و گفت: قاضی دادگاه و قاضی دادسرا باید باهم مشورت کنند تا نقص سریع‌تر رفع شود.

خبرگزاری میزان- علی دهقانی در نشست صمیمی با قضات دادگاه‌های عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان با بیان اینکه در آموزه‌های دینی و سفارشات ائمه معصومین (ع) ایمان و اعتقاد به خداوند و خدمتگزاری به مردم مکرراً سفارش شده است، گفت: یکی از مهمترین این مفاهیم احسان به مردم و نیکوکاری است و باید از این فرصت بیشترین بهره برداری را در راه خدمتگزاری به مردم داشته باشیم.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان ضمن تقدیر از تلاش‌ها، مجاهدت‌ها و مشقت‌هایی که قضات محاکم مرکز استان متحمل می‌شوند، گفت: در کنار مصائب و مشقت‌هایی که قضات به‌منظور اجرای عدالت و احقاق حق متحمل می‌شوند، منصب قضا و قضاوت، ماهیتا شانی است که کوچک‌ترین خطا در آن، سبب تضییع حقوق اشخاص خواهد شد و دارای پیامد‌های اخروی در نزد پروردگار متعال خواهد بود؛ بر همین اساس، نباید از توسل به اهل بیت (ع) و توکل به خداوند متعال در مقام قضاوت غافل شد و نباید اجازه داد که فشار‌ها و سختی‌های ناشی از کار سبب شود که از حق‌جویی و حق‌طلبی فاصله بگیریم.

وی با اشاره به اصول و چارچوب دادرسی در محاکم، اظهار کرد: کسب رضایت مردم و تولید امید و اعتماد نسبت به قوه قضاییه به عنوان ملجاء و پناهگاه مردم، نیازمند عزم جدی متولیان امر است، لذا اجرای دقیق فرایند دادرسی برای مراجعه کننده یک حق و برای قاضی یک تکلیق قانونی است.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان با بیان اینکه اساس کار قاضی؛ قانون است و همه باید برای ترویج آن در جامعه تلاش کنیم، افزود: قاطعانه با کسانی که قانون شکنی کنند یا مسیر دادرسی را منحرف کنند برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به حجم بالای ورودی پرونده‌های های قضایی به محاکم استان، گفت: سند تحول دستگاه قضایی و تأکید ریاست قوه قضاییه بر کاهش اطاله دادرسی، صدور آراء متقن و کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری و ترویج فرهنگ صلح و سازش است، لذا همه ارکان دادگستری استان باید در تحقق این اهداف مهم، سهیم باشند.

دهقانی سرعت در رسیدگی و همکاری مستمر بین دادسرا و دادگاه را ضروری دانست و تصریح کرد: گاهی تحقیق پرونده‌ای در دادسرا انجام پذیرفته و دادگاه بعد از چند ماه، نقصی گرفته و پرونده مجددا به دادسرا برگشته و دوباره چند ماه زمان می‌برد پرونده از دادسرا به دادگاه برگردد.

وی تاکید کرد: اگر نقصی در پرونده وجود دارد، خود دادگاه تا حد امکان برطرف کند اگر نیاز است به دادسرا برگردد، قاضی دادگاه و قاضی دادسرا باید باهم مشورت کنند تا نقص سریع‌تر رفع شود.

علی دهقانی در این نشست استفاده حداکثری از سامانه‌های الکترویک را خواستار شد و افزود: بهره مندی از این سامانه‌ها علاوه بر تسریع در زمان رسیدگی، کاهش مصرف کاغذ را در سیستم اداری به همراه دارد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به ظرفیت‌ها و تاسیسات در قانون جدید مجازات، گفت: در برخی از جرائم استفاده از ارفاقات و شیوه‌های نوین مجارت بازدارندگی بیشتری نسبت به مجازات سنتی به همراه دارد و در بازپروری مجرم نقش بهتری ایفا می‌کند.

وی ضرورت حساسیت نسبت به پرونده‌های کثیرالشاکی، تضییع حقوق بیت المال و پرونده‌های دارای ابعاد امنیتی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در خصوص این دست از پرونده‌ها ضرورت دارد تا با ورود به موقع تصمیم‌گیری شود و دلایل و مستندات جمع‌آوری گردد و از بروز اطاله در فرایند رسیدگی و ایجاد نارضایتی در میان شهروندان جلوگیری شود.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان بلحاظ علل بزهکاری و عوامل موثر در آن، نسبت به موضوعات دیگر از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: در دادسرا‌ها و دادگاه‌های مرکز استان شعب ویژه برای رسیدگی به جرائم این قشر اختصاص می‌یابد.

دهقانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل و موضوعات مطرح شده از سوی قضات و مدیران مجتمع‌های قضایی در این نشست گفت: مسائل و دغدغه‌هایی که امروز در این نشست مطرح شد، دغدغه دستگاه قضا نیز محسوب می‌شود و بر همین اساس رویکرد مجموعه مدیریتی استان، حل این مسائل و کاهش مستمر مشکلات و چالش‌های حوزه کاری است.

در پایان این نشست از چهار دهه خدمات عبدالعباس زبیدی نیا معاون قضایی دادگستری کل استان تقدیر شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *