پایان تحریم موشکی ایران؛ چه محدودیت‌هایی برداشته شد؟

14:29 - 29 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۳۱۷
پایان تحریم موشکی ایران؛ چه محدودیت‌هایی برداشته شد؟
لغو محدودیت‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل بر برنامه موشکی از نگاه کارشناسان پیروزی مهمی برای ایران به حساب می‌آید.

خبرگزاری میزان - به‏‎تازگی تعدادی از محدودیت‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل بر برنامه موشکی ایران به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ لغو شد.

اما در همان روز، آمریکا خود تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه موشکی تهران وضع کرد، در حالی که اتحادیه اروپا ماه گذشته تصمیم گرفت اقدامات محدودکننده‌ای را تحت «رژیم عدم اشاعه اتحادیه اروپا» اعمال کند. 

چه محدودیت‌هایی برداشته شده‌اند؟

این محدودیت‌ها که در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل در توافق هسته‌ای گنجانده شده بود، از ایران می‌خواهد که هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موضوع ادعایی موشک‌های بالستیک از جمله پرتاب‌هایی با استفاده از چنین فناوری موشک‌های بالستیک، انجام ندهد.

هر کشوری که مایل به مشارکت در هرگونه معامله تجاری مرتبط با ایران بود، باید از شورای امنیت سازمان ملل چراغ سبز دریافت می‌کرد و برخی افراد و نهاد‌های ایرانی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند. 

این محدودیت‌ها به دلیل آنچه «نگرانی‌های غرب از اینکه ایران بخواهد از فناوری پیشرفته موشک‌های بالستیک خود استفاده کند» خوانده می‌شد، ایجاد شد. تهران همواره قاطعانه این اتهامات را رد کرده است.

از آنجایی که محدودیت‌ها مربوط به موضوع هسته‌ای ایران بود، در توافق هسته‌ای که ایران با چین، روسیه، آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس امضا کرد، گنجانده شده بود.

در اکتبر ۲۰۲۰، تحریم‌های سازمان ملل بر فروش تسلیحات متعارف به ایران و از سوی ایران به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای لغو شد.

اکنون محدودیت‌های مربوط به برنامه موشکی ایران نیز برداشته شده است. پس از ۱۸ اکتبر از منظر حقوق بین‌الملل و شورای امنیت سازمان ملل محدودیت‌ها از روی ایران برداشته می‌شود، هرچند همچنان تحریم‌های یک‌جانبه از سوی برخی کشور‌های دیگر علیه ایران فعال باقی خواهد ماند، اما دیگر مانند قبل، این تحریم‌ها در قالب شورای امنیت سازمان ملل نخواهد بود.

یک پیروزی برای ایران

«بی‌ان‌ان نیوز» در گزارشی نوشت که برداشته شدن تحریم‌ها در برخی زمینه‌ها به‌عنوان یک پیروزی مهم برای ایران تلقی می‌شود.

این گزارش می‎گوید که ایران اکنون در آستانه همکاری‌های نظامی-فنی جدید با سایر کشور‌ها قرار دارد.

فناوری موشکی ایران که پیشرفته است، اکنون برای صادرات در دسترس خریداران خواهد بود.

حال، سامانه‌های موشکی مانند «فاتح-۱۱۰» و «ذوالفقار» که دارای دقت بالا و برد وسیع هستند، به بازار خواهند رسید.

از طرف دیگر، ایران اکنون می‌تواند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را خریداری کند و فناوری موشکی خود را در اختیار مشتریانش بگذارد.

واکنش کشور‌های غربی

در همین حال انقضای تحریم‌های سازمان ملل نیز واکنش کشور‌های غربی را درباره تبدیل شدن ایران به یک قدرت مالی با فروش فناوری پیشرفته موشکی خود ایجاد کرده است.

از نارضایتی‎های غرب می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آزادی فروش موشک به سایر کشور‌ها و واردات قطعات یدکی برای توسعه و تولید موشک می‌تواند ایران و متحدانش را قوی‌تر کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *