گفت‌وگو|

شفافیت آرای قضایی به مبارزه با فساد کمک خواهد کرد/ رئیس دستگاه قضا به‌دنبال تحول است

7:50 - 24 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۱۰۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
شفافیت آرای قضایی به مبارزه با فساد کمک خواهد کرد/ رئیس دستگاه قضا به‌دنبال تحول است
یک نماینده مجلس شاه‌بیت تحول قضایی در کشور را بحث اطاله دادرسی، شفافیت در آرا و مقابله با فساد دانست که باید در بروزرسانی سند تحول قضایی مدنظر قرار بگیرد و گفت: این موضوع سیستم قضایی را عادلانه‌تر کرده و از فساد جلوگیری می‌کند.

علی اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با میزان، درباره بروزرسانی سند تحول قضایی بیان کرد: قبل از این اقدام لازم است آسیب‌شناسی و ارزیابی از نحوه اجرای آن در گذشته انجام شود.

عضو هیئت رئیسیه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: شاه‌بیت تحول قضایی در کشور ما بحث اطاله دادرسی، شفافیت آرا و مقابله با فساد است که متعاقب با شفافیت پیش می‌رود و باید در بروزرسانی این سند مدنظر قرار بگیرد. این موضوع به استناد و صدور آرای محکم و متقن کمک می‌کند و سیستم قضایی را عادلانه‌تر کرده از فساد جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه روند زمانی رسیدگی به پرونده‌ها طولانی است اظهار کرد: فساد داخل سیستم قضایی با شفافیت رای کاهش می‌یابد، اگر یک قاضی بداند رای صادر شده در معرض دید عموم، دکترین حقوق و کارشناسان قرار می‌گیرد حتما تلاش بیشتری برای صادر کردن رای مستدل و مستند خواهد کرد و به همین دلیل از اعمال نفوذ‌های ممکن و فساد احتمالی جلوگیری می‌شود.

عنابستانی ادامه داد: شایسته است قوه قضاییه به سمتی برود تا ساختاری درست کند که آرا در عین حفظ حقوق محرمانگی دو طرف شاکی و متشاکی، به صورت شفاف در معرض نظر دکترین حقوقی و مردم قرار بگیرد، این موضوع به مبارزه با فساد بسیار کمک خواهد کرد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: طی سال‌های گذشته حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای نشان داده است به دنبال تحول در ساختار قضایی است و مدل تحولی را به جد پیگیر می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضاییه گفت: لوایحی که درباره ورودی پرونده به قوه قضاییه است تا جرم‌زدایی کند هنوز به مجلس نیامده و این بخش در قوه قضاییه دیده نشده است از سویی تغییر فرایند رسیدگی می‌تواند در سرعت دادن به زمان رسیدگی کمک کند.

عنابستانی اظهار کرد: تغییر آیین دادرسی کیفری و مدنی با ارائه لایحه از سوی قوه قضاییه به مجلس ممکن است که تاکنون اتفاق نیفتاده است. اراده‌ای برای تحول در قوه قضاییه وجود دارد، اما این اراده پیش‌زمینه دارد که در سند تحول آمده و هنوز اتفاق نیفتاده و در بازنگری و بروزرسانی باید به این مهم توجه شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *