گفت‌وگو

کتاب «نورچشمی» روایت تلخی‌ها به زبان طنز

13:29 - 14 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۸۴۰
کتاب «نورچشمی» روایت تلخی‌ها به زبان طنز
نویسنده کتاب «نورچشمی» بیان ابعاد هشت سال دفاع مقدس را نکته‌ای مهم و استفاده از زبان طنز را عاملی در جهت جذابیت کتاب‌ها دانست.

مهدیه جلالی نویسنده کتاب «نورچشمی» در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون این کتاب گفت: کتاب «نورچشمی» کتابی داستانی است که روایت هشت سال دفاع مقدس را از زاویه‌ای دیگر بیان می‌کند. این کتاب داستان یک نوجوان را همراه با دوربین عکاسی و قصه مبارزات و مقاومت مردم خرمشهر و آبادان را حکایت می‌کند.

وی ادامه داد: داستان در خرمشهر می‌گذرد. شخصیت اصلی داستان، نوجوانی به نام ماجد است که قبل از آغاز جنگ تحمیلی در خرمشهر تصمیم می‌گیرد با دوربین عکاسی کند. او با شروع جنگ و پس از مشاهده ویرانی‌ها و مشکلات مردم، باز هم اقدام به عکاسی می‌کند. ماجد برای حفظ هویت شهدا و زخمی‌ها به خصوص مادرها و فرزندانشان از چهره‌ها عکس می‌گیرد و این آثار مهم و گویا از رخدادها و تاثیرات ویرانگر جنگ برای سال‌های بعد باقی می‌ماند و خود سندی ماندگار محسوب می‌شود.

جلالی شیوه نگارش کتاب «نورچشمی» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: فضای داستان یک فضای جنگی آغشته به طنز است تا خشونت موجود در جنگ که مثل استخوان تیزی گلوی مخاطب را خراش می دهد، جذاب‌تر مطرح شود و زمانی که با روایت‌های ناگواری از جنگ روبه‌رو می‌شویم، طعم شیرین زندگی را که در بعضی از مواقع فقط مختص جنگ است هم بچشیم؛ به عبارت دیگر چیزی شبیه به طنز تلخ را روایت می‌کند.

وی بیان کرد: کتاب «نورچشمی» به همت کارگاه قصه و رمان مرکز ‌آفرینش‌های ادبی منتشر شده است و تلاش دارد ابعادی دیگر از هشت سال دفاع مقدس را برای مخاطبان مطرح کند. بخش‌هایی از کتاب برگرفته از خاطرات افرادی است که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشته و در تلاش برای آزادسازی خرمشهر نقش داشتند. بخش‌های دیگر کتاب نیز تخیل است و فراز و نشیب جنگ و ویرانی‌های آن را مطرح می‌کند.

وی جذاب‌ترین بخش‌های کتاب «نورچشمی» را مطرح و تصریح کرد: همه بخش‌های کتاب جذاب است اما فصل سوم و چهارم آن جذابیت بیشتری دارد، زیرا گویای بخشی از تاریخ و رویدادهای شهر خرمشهر آن‌هم با زبان طنز است، از سوی دیگر عکاسی از جنگ کمتر در ادبیات انعکاس داشته زیرا این اثر خود حاشیه‌های ابعادی از ویرانگرترین کنش‌های انسانی را ثبت و ضبط کرده و می‌کند.

وی در مورد اهمیت تولید کتاب و مطالعه تاکید کرد: مطالعه خصوصا برای نسل کودک و نوجوان بسیار مهم است، زیرا تجربیات ارزشمندی را در اختیار آنان گذاشته و اطلاعاتی را که می‌تواند در مسیر زندگی راه‌گشا باشد، به آنان ارائه می‌کند، اگرچه متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما پایین است و فضای مجازی بیشترین زمان افراد را به خود اختصاص داده است اما تولید کتاب و محتوا مقوله‌ای فرهنگ‌سازمحسوب شده و باید از فضای مجازی در جهت توسعه مطالعه استفاده کرد. 

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *