ادعای تعهد به سکولاریسم؛ بهانه فرانسه برای اعمال فشار بر مسلمانان

11:37 - 12 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۵۰۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ادعای تعهد به سکولاریسم؛ بهانه فرانسه برای اعمال فشار بر مسلمانان
قوانینی که از سوی دولت‌های متوالی فرانسه علیه مسلمانان اعمال شده، بخشی از یک رویکرد استعماری گذشته برای کنترل آنها و به‌خصوص زنان مسلمان است.

خبرگزاری میزان - دولت فرانسه مدعی است که می‌خواهد زنان مسلمان را با کنترل آن‌ها «نجات» دهد و ممنوعیت اخیر عبا یکی دیگر از تشدید وسواس‌های فرانسه در کنترل زنان و دختران مسلمان است.

اوایل سپتامبر گذشته، دادگاه عالی فرانسه ممنوعیت رسمی پوشش عبا در مدارس دولتی را تایید کرد؛ دولت فرانسه این تصمیم خود را در ماه آگوست اعلام کرده و مدعی بود که پوشش عبا قوانین سکولاریسم در آموزش را زیر پا می‌گذارد.

پس از تایید این طرح در دادگاه عالی فرانسه و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، نزدیک به ۳۰۰ دختر با پوشش عبا به مدرسه رفتند که از ورود آن‌ها به مدارس جلوگیری شد و بسیاری از آن‌ها مجبور شدند به خانه بازگردند.

بخشی از یک برنامه گسترده‌تر علیه مسلمانان

این ممنوعیت بخشی از مجموعه اقداماتی است که دولت فرانسه در سال‌های اخیر انجام داده و مسلمانان را به بهانه حمایت از سکولاریسم هدف قرار داده است.

در سال ۲۰۰۴، این کشور حجاب را در مدارس دولتی ممنوع کرد، سپس در سال ۲۰۱۰ ممنوعیت حجاب تمام صورت در انظار عمومی را تصویب کرد، از سال ۲۰۱۶، شهرداری‌های مختلف ممنوعیت‌های بیشتری را در خصوص پوشش زنان مسلمان اعمال کردند.

در نوامبر ۲۰۲۲، وزیر آموزش ملی وقت فرانسه، طرحی را معرفی کرد که هدف آن جلوگیری از پوشیدن لباس‌های معمولی- «وابسته به مذهب» - بود و این اقدام در مدارس دولتی فرانسه از طریق «تقویت نظارت انسانی» دانش‌آموزان از سوی پلیس اجرا شد.

این طرح به کارکنان مدارس دستور می‌دهد تا دانش‌آموزان مسلمان را از پوشیدن برخی لباس‌های خاص منع کنند و در صورت امتناع از تغییر، موارد را گزارش کنند.

اقدامات انضباطی شامل توقف تحصیل دانش‌آموزان با «ممنوع کردن دسترسی دانش‌آموزان به مدرسه» اعمال شد تا زمانی که از طریق گفت‌وگو متوجه شوند «رفتارشان به سکولاریسم و ارزش‌های فرانسه آسیب می‌زند».

تعهد فرانسه به سکولاریسم

تعهد فرانسه به سکولاریسم که آن را به عنوان «آزادی از نفوذ مذهبی» تعریف می‌کند، آشکارا به یک سیستم فرقه‌مانند تبدیل شده است.

با این وجود، سکولاریسم برای ایجاد کنترل کامل بر یک اقلیت مذهبی و سوق دادن آن‌ها به حاشیه‌های جامعه که در آن هیچ قدرت اجتماعی یا سیاسی ندارند، به کار گرفته می‌شود؛ هیچ گروه مذهبی دیگری در فرانسه به اندازه جامعه مسلمانان هدف قرار نمی‌گیرد.

مقام‎های دولت فرانسه مرتبا جامعه مسلمان را به آنچه «جدایی‌گرایی اسلامی» می‌خوانند، متهم می‌کنند؛ تلاش دولت فرانسه برای القای این ایده است که «مسلمانان با کل ملت فرانسه دشمنی دارند و نمی‌خواهند به آن تعلق داشته باشند». 

در سال ۲۰۲۱، دولت فرانسه قانونی را با هدف مبارزه با «تجزیه‌طلبی» از طریق تمدید ممنوعیت نماد‌های مذهبی، تسهیل بستن مکان‌های عبادت و تعقیب سازمان‌های مدنی مسلمان رونمایی کرد.

در حالی که مقام‎های فرانسوی حملات مداومی را علیه تمام جامعه مسلمانان انجام داده‌اند، زنان و دختران مسلمان بار سنگین وسواس مقامات فرانسوی را متحمل شده‌اند.

موضوع درباره مسلمانان فرانسه به پوشش‌های مذهبی مربوط نیست و بلکه دولت فرانسه در تلاش است تا به هر وسیله ممکن آن‌ها را تحت فشار قرار دهد و به حاشیه براند.

وسواس استعماری فرانسه علیه مسلمانان

این نخستین بار نیست که فرانسه سعی می‌کند زنان مسلمان را کنترل کند؛ «فرانتس فانون»، متفکر ضداستعماری در کتاب خود در سال ۱۹۵۹ با عنوان «یک استعمار در حال مرگ»، تاکید کرد که کنترل زنان مسلمان برای پروژه استعماری فرانسه در الجزایر بسیار مهم است.

به گفته وی، فرانسوی‌ها با اجبار زنان مسلمان به برداشتن حجاب، متعهد شدند اصالت مسلمانان را از بین ببرند. مقام‎های فرانسوی تحت دستور بودند تا به هر قیمتی، از هم پاشیدگی ایجاد کنند و تلاش خود را بر ممنوعیت و از بین بردن حجاب متمرکز کنند.

مقام‎های فرانسه وسواس استعماری خود را در مورد کنترل افراد استعمار شده در کشور‌هایی مانند الجزایر به جامعه مسلمانان در داخل مرز‌های خود منتقل کرده و برای دختران مسلمان، این تجربه خشونت‌آمیز از نخستین برخورد آن‌ها با حوزه عمومی در مدرسه و کلاس درس شروع می‌شود.

دولت فرانسه با کنترل مسلمانان از سنین جوانی، نه‌تنها تلاش می‌کند تا مخالفان را ساکت کند، بلکه در ذهن کودکان مسلمان برنامه‌ریزی می‌کند که بتواند آزادی‌های آن‌ها را هر طور که می‌خواهد، دریغ کند.

تلاش برای جداسازی مسلمانان

جداسازی و هدف قرار دادن دانش‌آموزان مسلمان در مدارس، آن‌ها را به تفاسیر کنونی سکولاریسم در فرانسه متعهدتر نمی‌کند، اما به آن‌ها آسیب وارد می‌کند و این گروه را بیشتر از بقیه جامعه منزوی و جدا می‌کند.

جای تعجب نیست که سیاست‌ها و لفاظی‌های دولت فرانسه در حمله به جامعه مسلمانان به اسلام‌هراسی در این کشور دامن می‌زند. 

یک نهاد غیردولتی که در زمینه مستندسازی مبارزه با تبعیض و نقض حقوق بشر مسلمانان در اروپا فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۲۲، بیش از ۵۰۰ حادثه ضد مسلمانان را در مقایسه با ۳۸۴ مورد در سال ۲۰۲۱ گزارش داد.

این آمار یک افزایش بیش از ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

این نهاد اروپایی همچنین دریافته که از زمان اجرای ممنوعیت حجاب در سال ۲۰۰۴، ۵۹ درصد از اعمال اسلام‌هراسانه در بخش آموزش و پرورش علیه دانش‌آموزان مسلمان در دبیرستان صورت گرفته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *