رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تلاش کشور‌های اروپایی برای کنترل بیشتر بر فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی

12:30 - 04 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۱۵۵
تلاش کشور‌های اروپایی برای کنترل بیشتر بر فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی
افزایش نشر محتوا‌های نامناسب و مخرب در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی باعث شده است که کشور‌ها تلاش کنند قوانینی را برای کنترل این موضوع تصویب کنند.

خبرگزاری میزان - فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی که امروزه به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند، با وجود اینکه داشتن فواید، اما در عین حال می‌توانند مضر بوده و تاثیرات منفی گسترده‌ای به همراه داشته باشند.

در پی آشکارتر شدن این موضوع، برخی کشور‌ها از مدتی قبل به این موضوع فکر می‌کنند که چگونه می‌توان از اثرات مخرب فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی جلوگیری و یا دست‌کم این اثرات را به حداقل رساند.

در همین راستا، برخی کشور‌های اروپایی تصمیم گرفتند که قوانینی را در موضوع فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی تنظیم و شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات را ملزم به اجرا و رعایت آن‌ها کنند.

یکی از قوانین تصویب شده از سوی اتحادیه اروپا «قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا» است. 

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا 

در ۲۵ آگوست ۲۰۲۳ (سوم شهریور)، قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) اجرایی شد.

براساس این قانون، شرکت‌های فناوری مانند «گوگل» و «فیس‌بوک» مسئول محتوای ارسال شده در پلتفرم‌هایشان هستند.

با وجود اینکه این قانون فقط اتحادیه اروپا را دربر‌می‌گیرد، نمی‌توان گفت که هیچ اثر گسترده‌ای از DSA وجود ندارد؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها باید از اجرای DSA پیروی کرده و خط مشی محتوای فعلی خود را تنظیم کنند.

از آنجایی که هدف اصلی قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا تقویت محیط آنلاین امن‌تر عنوان شده، این بدان معناست که شرکت‌ها از نظر قانونی در قبال ایمنی پلتفرم‌های خود پاسخگو بوده و باید از عرضه «کالاها، خدمات یا محتوای غیرقانونی» در بستر‌های خود جلوگیری کنند. آن‌ها در عین حال باید به کاربران امکان گزارش چنین مواردی را نیز ارائه دهند.

نهاد‌های ناظر این توانایی را دارند که شرکت‌های متخلف در زمینه مدیریت محتوا را جریمه کنند.

براساس این قانون، این نهاد‌ها می‌توانند شرکت‌های متخلف را تا میزان شش درصد از مجموع درآمد جهانی سالیانه‌شان جریمه کنند.

این قانون بی‌سابقه در زمینه مدیریت فضای اینترنت برای هر پلتفرم آنلاینی که قصد حضور در اتحادیه اروپا را دارد، اعمال می‌شود. بر این اساس، پلتفرم‌ها از نظر قانونی در قبال همه چیز‌هایی که در پلتفرم خود، مانند اطلاعات نادرست، تبلیغات فعالیت‌های مجرمانه، منتشر می‌شود مسئول هستند. 

اتحادیه اروپا «خدمات دیجیتال» را به عنوان «دسته بزرگی از خدمات آنلاین، از وب‌سایت‌های ساده گرفته تا خدمات زیرساخت‌های اینترنتی و پلتفرم‌های آنلاین» تعریف می‌کند که بیشتر بر «واسطه‌ها و پلت‌فرم‌های آنلاین» مانند تجارت الکترونیک، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های نرم‌افزاری تمرکز دارد. 

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا برای همه پلتفرم‌ها و نه فقط بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها، تبلیغات هدفمند مبتنی بر داده‌ها را با هدف گرفتن کودکان و همچنین تبلیغات هدفمند را برای همه کاربران اینترنتی بر اساس ویژگی‌های محافظت‌شده مانند وابستگی سیاسی ممنوع می‌کند.

این محدودیت‌ها برای انواع تبلیغات آنلاین از جمله تبلیغات تجاری، تبلیغات سیاسی و تبلیغات موضوعی اعمال می‌شود.

البته باید اشاره شود که تنها اتحادیه اروپا نیست که قوانینی را در زمینه مدیریت فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی تنظیم کرده است. کشور‌های دیگری از جمله انگلیس هم قوانینی را در این رابطه تنظیم و حتی تصویب کرده‌اند. 

قانون جدید در انگلیس برای کنترل فضای مجازی

قانونگذاران انگلیسی به تازگی قانون جدید امنیت اینترنتی را با اختیارات گسترده برای اعمال قدرت بر شرکت‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی مانند «تیک‌تاک»، «گوگل» و «متا» تصویب کردند. 

دولت انگلیس می‌گوید که لایحه ایمنی آنلاین که هفته گذشته تصویب شد، این کشور را به امن‌ترین مکان در جهان برای آنلاین شدن تبدیل می‌کند.

قانون جدید انگلیس در راستای تلاش‌ها در اروپا و برخی کشور‌های دیگر برای اعمال نظارت بر صنعت فناوری آزاد تحت سلطه شرکت‌های آمریکایی است. 

قانون جدید تصویب شده از سوی انگلیس، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را ملزم می‌کند تا محتوای غیرقانونی، از جمله سوءاستفاده جنسی از کودکان، سخنان مشوق نفرت‌انگیز و تروریسم، باج‌گیری جنسی و پست‌های ترویج آزار را حذف کنند.

دولت انگلیس می‌گوید این قانون رویکرد «تحمل صفر» را برای محافظت از کودکان با مسئولیت قانونی پلتفرم‌ها در قبال امنیت آنلاین آن‌ها اتخاذ می‌کند. 

همچنین پلتفرم‌ها باید از دسترسی کودکان به محتوایی جلوگیری کنند که اگرچه غیرقانونی نیست، اما می‌تواند مضر یا برای سن آن‌ها مناسب نباشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *