اعتصاب‌ها در آمریکا؛ کارکنان صنعت خودرو دست از کار کشیدند

15:20 - 03 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۰۱۳
اعتصاب‌ها در آمریکا؛ کارکنان صنعت خودرو دست از کار کشیدند
آمریکا در سال ۲۰۲۳ در بخش‌های مختلف شاهد افزایش اعتصاب کارگران بوده و این موضوع نگرانی‌هایی را برای مقام‎های آمریکایی به وجود آورده است.

خبرگزاری میزان - «تابستان اعتصاب‎ها» در آمریکا به نام جدیدی نیاز دارد، چرا که هیچ نشانه‌ای از کاهش کارگرانی که ترک کار کرده‌اند، وجود ندارد.

براساس داده‌های به اشتراک گذاشته‌ شده از سوی «جانی کالاس»، کارشناس دانشکده روابط صنعتی و کار دانشگاه «کرنل» و مدیر پروژه ردیابی اعتصاب کارگران، حدود ۳۶۲ هزار کارگر تاکنون در سال ۲۰۲۳ دست به اعتصاب زده‌اند؛ در حالی که این رقم در مدت زمان مشابه ۲ سال قبل ۳۶ هزار و ۶۰۰ کارگر بوده است.

«کالاس»، می‎گوید: ما دریافتیم که بسیاری از کارگران به طور فزاینده‌ای از افزایش نابرابری درآمدی چندین دهه‌ای در آمریکا ناامید هستند.

وی گفته است اگر اعتصاب‎های کارگران صنعت خودروسازی گسترش و بیشتر یا همه ۱۵۰ هزار کارگری که ممکن است اعتصاب کنند را شامل شود، آنگاه سال ۲۰۲۳ می‌تواند بالاترین میزان اعتصاب‌ها از سال ۱۹۸۶ تاکنون را شاهد باشد.

 

اعتصاب‌ها در آمریکا و نگرانی‌ها از تاثیر بر صنعت خودروی این کشور

 

به گفته کارشناسان، کارگرانی که کار خود را متوقف می‌کنند، ممکن است با عواقب متعددی از جمله از دست دادن شغل و بیمه سلامت مواجه شوند.

«شارون بلاک»، کارشناس دانشکده حقوق هاروارد و مدیر اجرایی مرکز کار و اقتصاد عادلانه آمریکا، می‌گوید: اعتصاب ابزاری قدرتمندی برای بیان خواسته‌هاست، اما از آنجایی که قانون کار آمریکا بسیار ضعیف است، خطرات زیادی برای کارگران به همراه دارد.

امنیت شغلی برای اعتصاب‌کنندگان در خطر است

براساس قانون ملی کار آمریکا، کارگران را نمی‌توان به دلیل شرکت در اعتصاب اخراج یا مورد تبعیض قرار داد.

در همین حال «کنت داو اشمیت»، کارشناس حقوق در دانشگاه بلومینگتون ایندیانا، می‎گوید: اعتصاب‌کنندگان در اعتراض به وضعیت اقتصادی ممکن است به طور دائم اگر کارفرمای آن‌ها شخص دیگری را برای انجام کار آن‌ها استخدام کند، جایگزین شوند.

به گفته وی، اعتصاب‌کنندگان فقط باید یک پیشنهاد بدون قید و شرط برای بازگشت به شغل خود ارائه دهند و منتظر شرایط سخت‌تری باشند.

اتحادیه «یونایتد آتو» چیست؟

اتحادیه «یونایتد آتو» در سال ۱۹۳۵ برای نمایندگی کارگران صنعت خودروسازی آمریکا، یعنی فورد، جنرال موتورز و کرایسلر تأسیس شد. 

این اتحادیه یک نیروی بسیار قدرتمند در سیاست آمریکا پس از جنگ جهانی دوم بود؛ در زمانی که آن شرکت‌ها غول‌های خودروسازی برجسته جهان بودند و مشاغل صنعت خودروسازی به‌عنوان ظرفیتی برای طبقه متوسط تلقی می‌شدند.

تعداد اعضای این اتحادیه در سال ۱۹۷۹ با تقریبا ۱.۵ میلیون نفر به اوج خود رسید. 

 

 

این اتحادیه امروزه، بیش از ۴۰۰ هزار کارگر فعال در طیف وسیعی از بخش‌ها، از جمله بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها و همچنین بیش از ۱۴۰ هزار عضو که در فورد، جنرال موتورز و کرایسلر کار می‌کنند، را نمایندگی می‌کند.

این اولین اعتصاب در تاریخ ۸۸ ساله این اتحادیه است که هر سه شرکت خودروسازی معروف به Detroit Three را هم‌زمان هدف قرار می‌دهد. 

اعتصاب‌ها در کجا جریان دارد؟

توقف کار کارگران در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) در سه کارخانه خودروسازی آغاز شد که مجموعاً حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ کارگر در آن کار می‌کنند.

یک هفته بعد، اتحادیه «یونایتد آتو» اعتصاب‌ها را به ۳۸ مرکز توزیع قطعات در جنرال موتورز و کرایسلر گسترش داد و از حدود ۵ هزار و ۶۰۰ کارگر دیگر خواست تا در اعتصاب‌ها شرکت کنند. 

این سه شرکت تقریباً ۴۰ درصد از فروش خودرو در آمریکا را تشکیل می‌دهند. این اعتصاب‌ها بر بخشی از تولید این شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد.

اما با توجه به پایین بودن سطح موجودی در انبار‌های خودروسازان، تحلیلگران هشدار داده‌اند که اعتصاب‌های طولانی مدت همچنان می‌تواند به افزایش قیمت برای خریداران منجر شود.

خواسته اعتصاب‌کنندگان

این اعتصاب‌ها پس از انقضای قرارداد‌های کاری سال ۲۰۱۹ بین اتحادیه و سه شرکت در ۱۴ سپتامبر آغاز شد. 

طرفین در حال مذاکره بر سر موضوعاتی مانند حقوق، تعداد روز‌های مرخصی و تعدیل هزینه‌های زندگی هستند.

«شان فاین»، رئیس اتحادیه «یونایتد آتو»، این اعتصاب‌ها را بخشی از نبرد گسترده‌تر بر سر عدالت اقتصادی و طبقه میلیاردر دانسته است. 

این اتحادیه مذاکراتی را برای افزایش ۴۰ درصدی دستمزد طی چهار سال قرارداد آغاز کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *