جنگ اوکراین؛ هدف آمریکا از ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده چیست؟

7:30 - 19 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۴۹۷
جنگ اوکراین؛ هدف آمریکا از ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده چیست؟
آمریکا از انتقال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده در بحبوحه انتقاد مسکو و نگرانی درباره اثرات این نوع مهمات در جنگ اوکراین دفاع می‌کند.

خبرگزاری میزان - آمریکا برنامه‌هایی را برای تحویل مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین اعلام کرده که با محکومیت شدید مسکو مواجه شده است. 

این انتقال برنامه‌ریزی شده که به‌عنوان بخشی از بسته کمکی یک میلیارد دلاری آمریکا برای کی‌یف رونمایی شد، همچنین سوالاتی را درباره تأثیرات احتمالی اورانیوم ضعیف شده بر غیرنظامیان ایجاد کرده است.

دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از تصمیم خود دفاع کرده و سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرد که این مهمات هیچ تهدید رادیواکتیوی ایجاد نمی‌کند.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد: هیچ تهدید سرطان‌زا یا رادیواکتیو ناشی از گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده وجود ندارد. 

آمریکا چه چیزی به اوکراین ارسال می‌کند؟

آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد که قصد دارد مهمات ضد زره‌پوش حاوی اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین ارسال کند.

گلوله‌های ۱۲۰ میلی‌متری برای تسلیح ۳۱ تانک M۱A۱ «آبرامز» که آمریکا قصد دارد در نیمه دوم سال به کی‌یف تحویل دهد، استفاده خواهد شد.

این گلوله‌ها از سوی آمریکا در طول جنگ سرد برای از بین بردن تانک‌های شوروی، از جمله همان تانک‌های T-۷۲ که اوکراین اکنون در ضدحمله خود با آن مواجه است، توسعه داده شد.

اورانیوم ضعیف شده چیست؟

اورانیوم ضعیف شده محصول فرعی فرآیند ایجاد اورانیوم کمیاب‌تر و غنی‌شده مورد استفاده در سوخت و سلاح هسته‌ای است. 

«ادوارد گایست»، کارشناس و محقق سیاست هسته‌ای موسسه «رَند»، معتقد است که این نوع گلوله‌ها برخی از خواص رادیواکتیو را حفظ می‌کنند، اما نمی‌توانند مانند یک سلاح هسته‌ای واکنش هسته‌ای ایجاد کنند. 

اگرچه این نوع اورانیوم ضعیف‌تر از اورانیوم غنی‌شده قوی‌تر و قادر به ایجاد واکنش هسته‌ای نیست، اما اورانیوم ضعیف‌شده بسیار متراکم است، کیفیتی که آن را به عنوان یک پرتابه بسیار کاربردی می‌کند. 

به گفته موزه پرتو و رادیواکتیو دانشگاه‌های «اوک ریج» در شهر تنسی آمریکا، در حالی که گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به هدف برخورد می‌کند، دمای سطح آن به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

هنگامی که اورانیوم ضعیف شده به یک هدف نفوذ می‌کند، تکه‌های بزرگتر تمایل دارند هر چیزی را که در داخل محل اصابت است از بین ببرند.

در همین حال آتش‌سوزی ناشی از انفجار اورانیوم احتمال منفجر شدن سوخت و یا مهمات خودروی زره‌پوش را افزایش می‌دهد.

کدام کشور‌ها مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده دارند؟

به گفته ائتلاف بین‌المللی برای ممنوعیت سلاح‌های اورانیوم، آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و پاکستان سلاح‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده تولید می‌کنند که جزو سلاح‌های هسته‌ای طبقه‌بندی نمی‌شوند. 

گفته می‌شود که ۱۴ کشور دیگر نیز در انبار‌های خود از نوع مهمات در اختیار دارند.

اثرات بهداشتی اورانیوم ضعیف شده موضوع بحث است.

در حالی که برخی از دانشمندان مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده را با بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان مرتبط می‌دانند، برخی مطالعات چنین خطراتی را رد می‌کنند. 

این موضوع در دهه گذشته پس از آن مطرح شد که برخی از محققان اورانیوم ضعیف شده را عامل افزایش نقایص مادرزادی در نزدیکی پایگاه‌های نظامی آمریکا و میدان‌های جنگ در عراق دانستند. 

موضع آمریکا و روسیه

در ماه مارس، آمریکا اعتراضات روسیه را پس از اینکه انگلیس گفت که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین ارسال خواهد کرد، رد کرده و نگرانی‌های مسکو را یک استدلال نادرست خواند.

در ماه آوریل، یک مقام دولت انگلیس تایید کرد که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده قبلاً در اختیار نیرو‌های اوکراینی قرار گرفته است.

«پولیتیکو» به تازگی به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس ادعا کرد که روسیه صرفا نگران تانک‌های خود در اوکراین است. 

روسیه انتقال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین را به شدت محکوم کرده است. 

کرملین، گفته است که ارسال این نوع مهمات به کی‌یف بر روند جنگ تأثیری نخواهد گذاشت.

یک منبع آگاه هم گفت که مسکو درخواست کرده تا در شورای امنیت سازمان ملل درباره ارسال تسلیحات غربی به اوکراین برای ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) تشکیل جلسه دهد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *