بررسی ارسال مهمات آمریکایی حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین

10:53 - 11 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۴۳۴
بررسی ارسال مهمات آمریکایی حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین
واشنگتن در پیروی از اقدامات انگلیس، مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - آمریکا به زودی مهمات ضد زرهی حاوی اورانیوم ضعیف شده را برای کمک به اوکراین ارسال خواهد کرد.

بر اساس این خبر که از سوی «رویترز» فاش شده است، این اولین باری است که آمریکا این نوع مهمات بحث‌برانگیز را به اوکراین ارسال می‌کند. 

اما چه چیزی این مهمات را متمایز می‌کند و چگونه آن‌ها تا این حد بحث برانگیز شده‌اند؟

مهمات ضد زرهی حاوی اورانیوم چیست؟ 

این مهمات از اورانیوم ضعیف شده‌ای(DU) استفاده می‌کنند که محصول جانبی اورانیومی است که برای استفاده در راکتور‌های هسته‌ای یا سلاح‌های هسته‌ای غنی می‌شود. 

DU هنوز حاوی رادیواکتیو بوده، اما سطح ایزوتوپ‌های U-۲۳۵ و U-۲۳۴ آن پایین‌تر از سنگ معدن اورانیوم طبیعی است. این ماده در سلاح‌ها استفاده می‌شود، زیرا بسیار متراکم بوده و می‌تواند در دما و فشار بالا دچار خود اشتعالی شود. 

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، این ماده در دمای بالا برنده‌تر می‌شود؛ پدیده‌ای به نام «برش آدیاباتیک» که به پوشش زرهی مانند آنچه در تانک‌های نظامی وجود دارد نفوذ می‌کند. 

آیا اورانیوم ضعیف شده خطرناک است؟ 

در حالی که اورانیوم ضعیف شده به طور قابل توجهی کمتر از سلاح‌های هسته‌ای حامل رادیواکتیو است، ذرات آن می‌توانند برای مدتی در محیط استفاده باقی بمانند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل می‌گوید: هوا، خاک، آب و پوشش گیاهی به طور بالقوه می‌توانند از سوی بقایای اورانیوم ضعیف شده آلوده و تحت تأثیر قرار گیرند. 

گروه ائتلاف بین‌المللی برای ممنوعیت سلاح‌های اورانیومی می‌گوید که اورانیوم ضعیف شده یک تهدید سلامتی بلندمدت برای غیرنظامیان و نیرو‌های نظامی ایجاد می‌کند.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا می‌کند که هیچ مدرکی وجود ندارد که اورانیوم ضعیف شده با وجود سرطان‌زا بودن آن، خطر قطعی سرطان را به دنبال داشته باشد. 

مطالعات بیشتر ادعا می‌کنند که استفاده از این ماده در یوگسلاوی سابق، کویت، عراق و لبنان نشان می‌دهد که وجود بقایای اورانیوم ضعیف شده پراکنده در محیط، خطر رادیولوژیکی برای جمعیت مناطق آسیب دیده ایجاد نمی‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید به طور کلی قرار گرفتن در معرض اورانیوم در غلظت‌های بالا می‌تواند باعث آسیب به کلیه و احتمالاً نارسایی کلیه شود. 

چرا آمریکا در حال ارسال این نوع مهمات به اوکراین است؟

به نظر می‌رسد دولت بایدن اقدامات انگلیس را برای تأمین این نوع مهمات به اوکراین دنبال می‌کند.

چند ماه قبل، دولت انگلیس از ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین خبر داده بود.

ارسال این مهمات، بخشی از بسته کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین است. 

این مهمات را می‌توان از تانک‌های «آبرامز» آمریکایی شلیک کرد که رویترز به نقل از افراد مطلع گفته که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده به اوکراین تحویل داده شود. 

یک مقام آگاه، گفت که بسته کمکی آمریکا بین ۲۴۰ تا ۳۷۵ میلیون دلار ارزش خواهد داشت.

به گفته مقامات، ارزش و محتویات بسته هنوز در حال نهایی شدن است؛ ارزش و محتویات این بسته کمکی هنوز به طور کامل نهایی نشده است. در همین حال، کاخ سفید نسبت به ارسال مهمات حاوی اورانیوم غنی شده به اوکراین واکنش نشان نداده است. 

ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به دنبال تصمیم قبلی دولت بایدن مبنی بر ارائه مهمات خوشه‌ای به اوکراین، آن هم با وجود نگرانی از خطراتی که چنین سلاح‌هایی برای غیرنظامیان دارد، انجام می‌شود.

کمک امنیتی آمریکا به اوکراین از زمان آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ به بیش از ۴۳ میلیارد دلار رسیده است. 

آیا این مهمات در جا‌های دیگر استفاده شده است؟

به گزارش «پی‌بی‌اس»، جنگ اوکراین اولین جایی نیست که این موع مهمات در آن استفاده می‌شود.

آمریکا در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۳ در طول جنگ‌های خلیج فارس و بمباران ناتو در یوگسلاوی سابق در سال ۱۹۹۹، از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده در مقادیر انبوه استفاده کرد. 

استفاده از این مهمات در درگیری در صربستان و کوزوو ثبت شده است.

آمریکا همچنین تأیید کرد که از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده در حملات سال ۲۰۱۵ به سوریه استفاده کرده است. این در حالی است که در آن زمان آمریکا متعهد شده بود که از این نوع مهمات استفاده نکند.

این نوع مهمات در ابتدا از سوی آمریکا در طول جنگ سرد برای نابودی تانک‌های متعلق به شوروی توسعه یافتند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *