حضور نظامی غیرقانونی آمریکا در سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم

12:37 - 04 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۲۴۱
حضور نظامی غیرقانونی آمریکا در سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم
در حالی که ارتش سوریه به همراه نیرو‌های مقاومت در سال‌های گذشته توانستند گروه‌های تروریستی، از جمله داعش را در سوریه شکست دهند، اما آمریکا به بهانه ادامه مبارزه با داعش به حضور غیرقانونی خود در سوریه ادامه داده است.

خبرگزاری میزان - آمریکا از سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با داعش، حضور غیرقانونی و نیرو‌های خود را در سوریه حفظ کرده است. 

محور مقاومت نقش مهمی در شکست داعش در اواخر سال ۲۰۱۹ داشت، چیزی که آمریکا به آن اذعان ندارد. 

به گزارش «المیادین»، ماه گذشته، منابع فاش کردند که آمریکا در حال تقویت پایگاه‌های اشغالی این کشور در اطراف میادین گازی و نفتی «کونوکو» و «العمر» به ترتیب با استفاده از تقویت کننده‌های گسترده نیرو‌های نیابتی شبه نظامی خود به عنوان بخشی از عملیات سرقت مداوم منابع سوریه در شمال است.

افزایش آمادگی نیرو‌های اشغالگر آمریکا در حالی است که نیرو‌های مسلح سوریه، متحدان آن و گروه‌های مقاومت محلی در چند ماه گذشته عملیاتی را علیه ارتش آمریکا آغاز کرده‌اند. علاوه بر این، محور مقاومت به تدریج بخش‌های از اراضی سوریه را بازپس‌گیری کرده است.

به گزارش «پیپلز ورلد»، جنایات آمریکا سیستماتیک، مستمر و شرورانه بوده است، اما افراد بسیار کمی در مورد آن‌ها صحبت کرده‌اند.

«ادوارد ژو»، یک خبرنگار از «فاران حاک»، از معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه مارس سؤال کرد: آیا به نظر شما حضور ارتش آمریکا در سوریه غیرقانونی است؟ 

این مقام سازمان ملل در پاسخ گفت: هیچ نیروی مسلحی از آمریکا در داخل سوریه وجود ندارد؛ من معتقدم که فعالیت نظامی وجود دارد، اما از نظر حضور زمینی در سوریه، من از آن بی‌اطلاع هستم.

اما در دنیای واقعی، نیرو‌های آمریکایی از سال ۲۰۱۵ در سوریه حضور دارند. 

تعداد نظامیان و پایگاه‌های آمریکایی مستقر در سوریه

«جیمز بی. جراد»، از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا که در آن زمان رئیس گروه ویژه عملیات ویژه تحت سرکردگی آمریکا در سوریه و عراق بود، در یک جلسه توجیهی در سال ۲۰۱۷ با خبرنگاران گفته بود که مجوز حضور ۴ هزار نیروی آمریکایی در سوریه را صادر کرده است.

امروزه، بیشتر گزارش‌ها تعداد نیرو‌های آمریکایی حاضر در سوریه را حدود ۹۰۰ نفر تخمین می‌زنند. البته این در حالی است که «آسوشیتدپرس» در ماه مارس اشاره کرده بود که تعداد نامشخصی از پیمانکاران و نیرو‌های ویژه آمریکا نیز در شمارش رسمی نظامیان آمریکایی حاضر در سوریه در نظر گرفته نشده‌اند.

«جیمز جفری»، نماینده ویژه سایق آمریکا در امور سوریه در مصاحبه‌ای با «دیفنس وان» در سال ۲۰۲۰ پس از کناره‌گیری وی از سمت خود توضیح داد: ما همیشه به شکلی عمل می‌کردیم تا مشخص نشود که چه تعداد نیرو در آنجا (سوریه) داریم.

آمار واقعی هر چه که باشد، مجله «نیویورکر» در سال ۲۰۱۸ گزارش داد که آمریکا ۱۲ پایگاه نظامی در سوریه، از جمله چهار فرودگاه در اختیار دارد که همه در شرق این کشور واقع شده‌اند. 

دلایل ادامه حضور نظامیان آمریکایی در سوریه

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در ماه آوریل توجیه اولیه دولت آمریکا را تکرار کرده و ادعا کرد: نیرو‌های آمریکایی در سوریه به عنوان بخشی از یک ائتلاف به فرماندهی آمریکا برای مبارزه با بقایای داعش، که همچنان در سوریه و عراق فعال است، باقی خواهند ماند. 

با این حال، با تکمیل عملیات نظامی علیه داعش، در سپتامبر ۲۰۱۸، «واشنگتن پست» اشاره کرد که دولت آمریکا اهداف خود را در سوریه بازتعریف کرده است.

این اهداف برای آمریکا اکنون شامل خروج تمام نیرو‌های نظامی مقاومت از سوریه و ایجاد یک دولت قابل قبول برای واشنگتن و متحدانش است. 

«دونالد ترامپ» هم دلیل دیگری برای اشغال سوریه توسط آمریکا مطرح کرده و گفت: ما نظامیان را در سوریه مستقر می‌کنیم تا امنیت نفت این کشور را تامین کنند؛ ممکن است مجبور شویم برای حفظ نفت بجنگیم؛ اگر کسی دیگر این نفت را بخواهد باید با ما بجنگد.

بر اساس گزارش «نیویورک تایمز» در مارس ۲۰۱۸، نیرو‌های آمریکایی بیشتر ثروت نفتی سوریه را کنترل می‌کنند.

در همین حال، گزارش‌های رسانه‌های غربی به ندرت به غیرقانونی بودن اشغالگری آمریکا توجه می‌کنند، حتی اگر حضور آن‌ها با مخالفت دولت سوریه و عدم مجوز سازمان ملل باشد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *