سود بزرگ شرکت‌های تسلیحاتی اروپای مرکزی از جنگ اوکراین

9:52 - 30 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۲۴۰
سود بزرگ شرکت‌های تسلیحاتی اروپای مرکزی از جنگ اوکراین
با آغاز جنگ اوکراین، شرکت‌های تسلیحاتی کشور‌های اروپای مرکزی شاهد رشد چشمگیر شفارشات خود بوده‌اند و در واقع این جنگ برای آن‌ها به منبعی سودآور تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان - تولیدکنندگان تسلیحات نظامی اروپای مرکزی از ساختن آپارتمان برای کارکنان جدید گرفته تا ارائه غذای رایگان به کارگران بازنشسته برای به اشتراک گذاشتن تخصص خود، به دنبال راه‌های جدیدی برای مقابله با بزرگترین رونق تولید خود پس از پایان جنگ سرد هستند.

به گزارش «رویترز»، سازندگان تسلیحات در لهستان و جمهوری چک که در کیان کشور‌های اروپایی با بیشترین کمبود نیروی کار مواجه هستند، پس از جنگ اوکراین که تقاضا برای تولیدات آن‌ها را افزایش داد، برنامه‌هایی را برای استخدام و آموزش کارکنان جدید راه‌اندازی یا توسعه داده‌اند.

سود بزرگ شرکت‌های تسلیحاتی اروپای مرکزی از جنگ اوکراین

صنعت تسلیحات اروپای مرکزی از زمان فروپاشی دیوار برلین به سرعت در حال تولید اسلحه، گلوله و سایر تجهیزات نظامی بوده است. حال این شرکت‌ها تولید خود را برای تامین نسلیحات برای اوکراین و تامین تقاضای جهانی هم‌زمان با افزایش هزینه‌های نظامی کشور‌ها تسریع کرده‌اند. 

تلاش شرکت‌های تسلیحاتی برای جذب کارکنان جدید
STV Group، شرکت تولید کننده مهمات و گلوله‌های توپخانه جمهوری چک را در نظر بگیرید. «دیوید هاک»، رئیس این شرکت می‌گوید که این شرکت با نزدیک‌ترین شهر به بزرگترین کارخانه خود در منطقه «پولیکا»، در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی پراگ، برای ساخت آپارتمان‌هایی با سرمایه شرکت برای استخدام‌های جدید به توافق رسیده است.

او افزود که این شرکت همچنین شروع به ارائه وعده‌های غذایی برای کارکنان بازنشسته خود کرده است تا آن‌ها بتوانند دانش خطوطی که اخیراً مجدداً راه‌اندازی شده‌اند و برای اوکراین مهمات با تکنولوژی دوران شوروی تولید می‌کنند، به اشتراک بگذارند. 

هاک گفت: این تبادل غیررسمی ایده‌ها تأثیرات عالی و فوری بر کارایی فرآیند‌های تولید دارد، به ویژه زمانی که تولید محصولاتی که برای مدت طولانی از تولید خارج شده‌اند، دوباره آغز می‌شود.

بر اساس داده‌های «یورواستات»، جمهوری چک و لهستان با ۲.۷ درصد در ماه ژوئن در میان کشور‌های با پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری در اتحادیه اروپا بودند که بسیار پایین‌تر از میانگین بیکاری دیگر کشور‌های اتحادیه اروپا، یعنی ۵.۹ درصد برای همین دوره است.

سود بزرگ شرکت‌های تسلیحاتی اروپای مرکزی از جنگ اوکراین

«یری هاینک»، رئیس و مدیر اجرایی انجمن صنایع دفاع و امنیت (DSIA) جمهوری چک گفت که کمبود کارگر می‌تواند تولید را از اروپای مرکزی خارج کند. او برآورد کرد که با نیروی کار و مواد کافی، شرکت‌های تسلیحاتی این کشور می‌توانند تولیدات خود را تا ۲۰ درصد افزایش دهند. 

صادرات گسترده شرکت‌های تسلیحاتی اروپای مرکزی به اوکراین
این انجمن که بیش از ۱۶۰ شرکت را نمایندگی می‌کند، گفت که صادرات حدود ۹۰ درصد از تولید تسلیحات و تجهیزات نظامی این صنعت را تشکیل می‌دهد. 

از این میان، «هاینک» تخمین زد که تامین تجهیزات نظامی به اوکراین ۴۰ درصد از صادرات را تشکیل می‌دهد. 

هاینک افزود، با افزایش تقاضا، نیاز به کارگران جوان با مهارت‌های فنی تنها برای صنعتی تشدید می‌شود که برای ادامه رشد به نوآوری وابسته است. 

به گزارش «اکونومیست»، شرکت Explosia، سازنده مواد منفجره در جمهوری چک، اعلام کرده که حدود ۶۰۰ کارگر را استخدام خواهد کرد و رکورد ۵۵ میلیون دلار (۱.۲ میلیارد کرون) درآمد را در سال گذشته به ثبت رسانده است. این شرکت همچنین گفت که در حال گسترش همکاری با دانشگاه‌های محلی و سرعت بخشیدن به اتوماسیون برای جبران کمبود کارکنان در این شرکت است.

شرکت فناوری نظامی لهستانی WB Group سال گذشته استخدام زنان را در مقیاس بزرگ‌تر در خطوط مونتاژ خود آغاز کرد. پیش از این، اکثراً کارکنان این بخش را مردان تشکیل می‌دادند.

سود بزرگ شرکت‌های تسلیحاتی اروپای مرکزی از جنگ اوکراین

این شرکت که بیش از ۲ هزار پرسنل دارد و سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار (۶۰۲ میلیون زلوتی) درآمد داشته است، پهپاد‌های بدون سرنشین و سامانه‌های موشکی تولید می‌کند. 

سخنگوی این شرکت گفت: با افزایش سفارشات، مجبور شدیم سیستم تولید را تغییر دهیم. 

اروپای مرکزی یکی از کانال‌های ورودی مهم از لحاظ تامین تسلیحات برای ارتش اوکراین است. 

سهم ۲۰ درصدی جمهوری چک از صادرات تسلیحات اروپا به اوکراین
بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، از ۲۹ کشوری که در سال ۲۰۲۲ تسلیحات عمده را برای اوکراین تامین کردند، لهستان و جمهوری چک بیش از ۲۰ درصد از کل این صادرات تسلیحات را برحسب حجم به خود اختصاص دادند.

دولت جمهوری چک می‌گوید که این کشور تدارکات نظامی به ارزش ۱.۸۴ میلیارد دلار (۴۰ میلیارد کرون چک) به اوکراین در ۱۲ ماه اول جنگ ارسال کرده است.

این کشور اعلام کرد که این تدارکات ورودی به اوکراین شامل ۸۹ تانک، ۲۲۶ خودروی زرهی، ۳۸ هویتزر به همراه سامانه‌های پدافند هوایی، بالگرد، مهمات و موشک بوده است.

وزارت دفاع جمهوری چک بدون ارائه جزئیات مشخص گفت که شدیدترین تقاضا از سوی اوکراین در حال حاضر برای مهمات کالیبر بزرگ برای سلاح‌های ساخت دوران شوروی به همراه توپخانه‌های استاندارد غربی، گلوله‌های پیشران راکت و مهمات تانک است. 

سود بزرگ شرکت‌های تسلیحاتی اروپای مرکزی از جنگ اوکراین

وزارت دفاع این کشور گفت که دولت همچنین مذاکراتی را درباره استخدام برخی از صد‌ها هزار پناهنده اوکراینی، که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند، برای کمک به شرکت‌هایی که برای یافتن کارکنان جدید در تلاش هستند، آغاز کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *