جنگ اوکراین و عوامل تاثیرگذار بر افزایش تقاضای نفت در جهان

11:11 - 29 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۰۵۲
جنگ اوکراین و عوامل تاثیرگذار بر افزایش تقاضای نفت در جهان
موضوعات مختلفی از جمله جنگ اوکراین و کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس به افزایش تقاضا و همچنین قیمت نفت منجر شده است.

خبرگزاری میزان - قیمت جهانی نفت از اواخر ماه ژوئن بیش از ۱۶ درصد افزایش یافته است و به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد.

این موضوع طولانی‌ترین صعود قیمت‌ها از زمان قبل از جنگ اوکراین که بازار‌های انرژی را متحول کرد، به حساب می‌آید.

اکنون این سوال برای بسیاری پیش آمده که دلیل افزایش قیمت نفت در ماه‌های گذشته و ادامه‌دار بودن این موضوع چیست.

تاثیر جنگ اوکراین در قیمت و تقاضای نفت

جنگ در اوکراین پیامد‌هایی فراتر از میدان جنگ از جمله در حوزه انرژی داشته است.

جریان صادرات نفت، گاز طبیعی و محصولات پالایش شده مانند گازوییل دچار مشکل شده است که به یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در بازار جهانی انرژی در دهه‌های اخیر منجر شده است. 

به گفته برخی کارشناسان، جنگ روسیه و اوکراین مسیر جریان صادرات گاز طبیعی، نفت خام و محصولات پالایش شده را برای همیشه تغییر داده است.

کاهش تولید نفت

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در سال جاری با ۲.۲ میلیون بشکه افزایش به رکورد ۱۰۲ میلیون بشکه در روز برسد. 

این آژانس در گزارشی در ماه گذشته این موضوع را اعلام کرد، اما پیش‌بینی می‌شود تولید جهانی نفت تنها ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به ۱۰۱.۵ میلیون بشکه برسد.

این شکاف عرضه با کاهش تولید از سوی «اوپک پلاس» تشدید شده است؛ اوپک پلاس، به اتحاد تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان اشاره دارد.

این گروه شامل سازمان کشور‌های صادرکننده نفت(اوپک)، روسیه و سایر تولیدکنندگان کوچکتر، در واکنش به کاهش تقریباً ۳۸ درصدی قیمت نفت در مقایسه با اوج سال گذشته، در ماه آوریل متعهد شده بود که تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۱.۶ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

«جیووانی استانوو»، استراتژیست بانک سرمایه گذاری UBS، می‎گوید: افزایش قیمت اخیر عمدتاً ناشی از کاهش اعلام شده تولید داوطلبانه «اوپک پلاس» در آوریل بوده است.

نگرانی در بازار‌های نفتی جهان

«استانوو»، معتقد است که کاهش داوطلبانه تولید اضافی اعلام شده از سوی عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان، در اوایل ماه جولای باعث تشدید نگرانی در بازار‌های نفت خواهد شد.

ریاض اعلام کرده بود که کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای در روز را حداقل تا پایان ماه آگوست تمدید خواهد کرد. 

در ابتدا قرار بود این کاهش تا ماه جولای ادامه یابد؛ این کشور همچنین کاهش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز را که اولین بار در آوریل اعلام شد، تا پایان سال آینده تمدید خواهد کرد. 

این کاهش در مجموع تولید نفت عربستان را به ۹ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. 

بازار‌ها همچنین در حال ارزیابی مجدد پیش‌بینی‌های تیره و تار خود برای تقاضای نفت هستند.

برخی از بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان با وجود تورم همچنان بالا و افزایش دردناک نرخ بهره، هشدار‌های مربوطه را نادیده می‌گیرند.

«ادوارد گاردنر»، کارشناس اقتصادی حوزه کالا‌ها در موسسه «کپیتال اکونومیکس» به سی‌ان‌ان گفته که کاهش تولید «اوپک پلاس» عامل اصلی افزایش قیمت نفت بود.

«گاردنر»، می‎گوید که او انتظار دارد بازار جهانی نفت از مازاد عرضه ۸۰۰ هزار بشکه در روز در نیمه اول سال به کسری ۱.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ برسد. 

«فاننشیال تایمز» هم در گزارشی درباره وضعیت بازار‌های جهانی نفت نوشت که تقاضای جهانی نفت به رکورد بالایی رسیده و ممکن است در ماه آگوست افزایش بیشتری پیدا کند و این موضوع تهدیدی برای طولانی‌تر کردن افزایش اخیر قیمت‌های نفت خام باشد.

داده‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار کربن هنوز به طور کامل افزایش تقاضای نفت را متوقف نکرده است، حتی در شرایطی که دمای بی‌سابقه و آتش‌سوزی‌های اراضی جنگلی، همزمان با سیل شدید، جهان را درنوردیده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *