بمب‌های خوشه‌ای آمریکا در راه اوکراین/ درباره آثار سلاح‌های ممنوعه چه می‌دانیم

8:30 - 22 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۱۷۱
بمب‌های خوشه‌ای آمریکا در راه اوکراین/ درباره آثار سلاح‌های ممنوعه چه می‌دانیم
در حالی که کاخ سفید متعهد شده بمب خوشه‌ای به کی‌یف تحویل دهد، این نوع مهمات هنوز در برخی نقط جهان، از جمله لائوس قربانی می‌گیرد.

خبرگزاری میزان - بمب‌های خوشه‌ای بیشتر شبیه اسباب‌بازی به نظر می‌رسند تا سلاح‌های مرگ و معلولیت.

زرد روشن، قرمز یا مشکی؛ برخی شبیه به توپ‌های بادی، برخی دیگر شبیه آسیاب‌های بادی مینیاتوری، روبات‌ها و ترانسفورماتور‌ها هستند.

آن‌ها برای هر دختر یا پسری وسوسه انگیزتر هستند و ممکن است آن‌ها را نادیده بگیرند، چه رسد به کودکان روستا‌های دوردست در مناطق دورافتاده کشوری که تقریباً سه چهارم جمعیت آن در فقر شدید زندگی می‌کنند. 

این کشور لائوس است و اسباب بازی‌های توهم آمیز بمب‌های خوشه‌ای هستند.

بمباران لائوس با مهمات خوشه‌ای از سوی آمریکا

به گزارش «ان‌پی‌آر»، در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۷۰، مزدوران سیا و خلبانان نیروی هوایی آمریکا که این بمب‌ها را از آسمان رها کردند، نام‌های گرم و مبهم خود را برای محموله مرگبار خود داشتند: bomblets یا bombies

خلبانان با هواپیما‌های AC-۱۳۰ و B-۵۲ خود، ماموریتی دوگانه داشتند: اول و مهمتر از همه، نیرو‌های ویتنام شمالی و محموله‌هایی را که از مسیر به اصطلاح «هوشی مین» عبور می‌کردند، رهگیری کنند که از میان جنگل‌های انبوه و کوهستانی لائوس به ویتنام جنوبی می‌گذشت.

دوم، نیرو‌های بومی را که بیشتر در اطراف دشت موسوم به «کوزه‌ها» اردو می‌زدند، هدف قرار دهند. 

در سال ۱۹۶۴، «لیندون بی. جانسون»، رئیس جمهور وقت آمریکا دستور داد که بمباران منطقه آغاز شود و نام آن را عملیات «برل رول» گذاشت. 

آمریکا هرگز به لائوس اعلان جنگ نکرد. برای این موضوع، واشنگتن نیز به ویتنام شمالی اعلان جنگ نکرد و ترجیح داد جنگی را که جان ۵۸ هزار و ۲۰۰ آمریکایی و ۳ میلیون ویتنامی شمالی و جنوبی را گرفت به عنوان یک اقدام کم اهمیت جلوه دهد. روابط دیپلماتیک آمریکا با لائوس، اگرچه مطمئناً تیره بود، اما هرگز قطع نشد. 

تعداد کلی بمباران‌های انجام شده در لائوس از سوی آمریکا

بر اساس آمار وزارت دفاع آمریکا، بین سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۷۳، آمریکایی‌ها ۵۸۰ هزار بمباران بر فراز لائوس انجام دادند.

بر این اساس، تقریباً برای یک دهه هر ۸ دقیقه یک بار یک بمباران هوایی از سوی آمریکا انجام می‌شد. 

آمار پنتاگون در آوریل ۱۹۷۳ نشان می‌دهد که در زمان آخرین پرواز، در آوریل ۱۹۷۳، هواپیما‌های آمریکایی ۲ میلیون و ۹۳ هزار و ۱۰۰ تن مهمات را در این کشور محصور در خشکی که تقریباً ۲ برابر ایالت پنسیلوانیا است و جمعیت آن زیر ۳ میلیون نفر است، پرتاب کرده بود. 

لائوس تا به امروز همچنان به شدت بمباران شده‌ترین کشور در تاریخ جهان باقی مانده است، یعنی بیش از ژاپن، آلمان و انگلیس در طول جنگ جهانی دوم. 

آمار بالای مرگ و میر غیرنظامیان در لائوس

یک دهم جمعیت لائوس کشته شده بودند. همچنین ۵۰ هزار نفر از غیرنظامیان قربانی بمب‌های خوشه‌ای شدند.

موضوعی که بمب‌های خوشه‌ای در لائوس را به ویژه مورد توجه قرار می‌دهد این است که تعداد زیادی از بمب‌های رها شده که در ابتدا منفجر نشدند در تمام دهه‌ها بعد برای مردم منطقه مرگبار باقی ماندند.

از آنجایی که بمب‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که درست قبل از برخورد با زمین منفجر شوند، فشار یا حرکت بسیار کمی می‌تواند فوراً به انفجار آن‌ها منجر شود. 

تخمین زده می‌شود که ۸۰ میلیون مورد از این بمب‌ها، یعنی بیش از ۳۰ درصد از آن‌ها که رها شده‌اند، منفجر نشدند. 

ادعای آمریکا در موضوع ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین

تسلیحاتی که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به اوکراین وعده داده است به طور ادعایی نرخ عدم انفجار پایین‌تری دارند. 

به ادعای سخنگوی پنتاگون، نرخ عدم انفجار این بمب‌ها ۲.۳۵ درصد است. 

از زمان پایان جنگ در لائوس، کمتر از یک درصد از بمب‌های خفته پاکسازی شده‌اند اما در همین مدت حدود ۲۰ هزار غیرنظامی کشته شدند.

حتی با کاهش تدریجی تعداد بمب‌های منفجر نشده، هزاران نفر همچنان کشته، فلج و قطع عضو می‌شوند. نیمی از قربانیان کودک هستند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *