کمک‌های ناتو به کی‌یف/ چرا این ائتلاف عضویت اوکراین را نمی‌پذیرد؟

9:30 - 19 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۶۲۸
کمک‌های ناتو به کی‌یف/ چرا این ائتلاف عضویت اوکراین را نمی‌پذیرد؟
از زمان آغاز جنگ اوکراین تاکنون دولت کی‌یف ده‌ها میلیارد دلار از سوی کشور‌های عضو ناتو به عنوان بسته‌های کمکی دریافت کرده است.

خبرگزاری میزان - ناتو به تازگی یک بسته کمک امنیتی ۵۰۰ میلیون یورویی (۵۴۶ میلیون دلاری) به اوکراین را اعلام کرد که قرار است برای تامین آنچه «تجهیزات پشتیبانی» خوانده شده، استفاده شود. 

به گزارش «الجزیره»، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل، گفت: اعضا قبلا متعهد به تامین ۵۰۰ میلیون یورو [به اوکراین] برای نیاز‌های حیاتی، از جمله سوخت، تجهیزات پزشکی، تجهیزات مین‌زدایی و پل‌های پانتونی، شده‌اند.

وی افزود: ما همچنین به ساخت بخش امنیتی و دفاعی اوکراین از جمله بیمارستان‌های نظامی و به انتقال اوکراین از دوران شوروی به تجهیزات و استاندارد‌های ناتو کمک خواهیم کرد. 

مقامات آمریکایی نیز بسته کمک نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری خود را برای کی‌یف اعلام کردند که شامل بمب‌های خوشه‌ای با توپخانه‌های هویتزر، خودرو‌های زرهی برادلی و استرایکر، سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت، موشک‌های هوا به هوای AIM-۷ و موشک‌های ضد هوایی قابل حمل استینگر است.

اعضای ناتو چقدر به اوکراین کمک کرده‌اند؟

تنها در ماه گذشته، آمریکا و متحدانش متعهد شدند ۶.۷۲۵ میلیارد دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین ارائه کنند.

این شامل افزایش ۳.۸ میلیارد دلاری در هفته گذشته در به اصطلاح «تاسیسات صلح اروپا» اتحادیه اروپا برای خرید تجهیزات نظامی، تدارکات و مهمات است. 

واشنگتن یک بسته کمک امنیتی ۲.۱ میلیارد دلاری شامل دفاع هوایی و مهمات در ۹ ژوئن (۱۹ خرداد)، بسته ۳۲۵ میلیون دلاری شامل سیستم‌های ضد هوایی، HIMARS، گلوله‌های توپخانه ۱۰۵ و ۱۵۵ میلی متری، خودرو‌های زرهی بردلی، استرایکر، موشک‌های جاولین، موشک‌های TOW و ۲۲ میلیون گلوله و مهمات سلاح‌های سبک را در ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) و ۵۰۰ میلیون دلار تجهیزات برای حمایت از عملیات ضدحمله اوکراین را در ۲۸ ژوئن (هفتم تیر) اعلام کرد.

بر اساس آخرین ارقام ردیاب حمایت اوکراین از موسسه «کیل برای اقتصاد جهانی»، بین ژانویه ۲۰۲۲ تا ۳۱ می ۲۰۲۳، ناتو و اتحادیه اروپا در مجموع بیش از ۸۵.۷ میلیارد دلار (۷۸.۱۵ میلیارد یورو) به اوکراین متعهد شدند. با اضافه کردن ارقام ماه ژوئن، به علاوه حمایت نظامی سوئد و استرالیا از سوی قدرت‌های غیر ناتو (در مجموع حدود ۲ میلیارد دلار)، غرب در ۱۸ ماه گذشته در مجموع بیش از ۹۴.۵ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین متعهد شده است. 

برای مقایسه، روسیه در سال ۲۰۲۳ پنج تریلیون روبل، معادل حدود ۵۶.۶ میلیارد دلار، برای هزینه‌های دفاعی در سال ۲۰۲۳ متعهد شد. 

بزرگترین کمک کننده ناتو به اوکراین کیست؟

به گزارش «اسپوتنیک»، آمریکا بزرگترین تامین کننده بسته‌های کمکی به کی‌یف در زمینه نظامی بوده است و حدود ۵۰ میلیارد دلار از مجموع ۹۴.۵ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. با توجه به مزایایی که سران سیاسی در واشنگتن و مجتمع صنعتی نظامی آمریکا از بحران اوکراین به دست می‌آورند، این موضوع قابل درک است. 

در همین حال، متحدان خارجی آمریکا باید با پیامد‌های یک بحران امنیتی در قلب اروپا از جمله رکود اقتصادی، تکه تکه شدن احتمالی پایگاه صنعتی اروپا و خطرات گسترش درگیری مواجه شوند.

انگلیس، فرانسه و آلمان چقدر به اوکراین کمک ارسال کرده‌اند؟ 

آلمان، انگلیس، لهستان و هلند به ترتیب با ۸.۲ میلیارد دلار، ۷.۲ میلیارد دلار، ۳.۳ میلیارد دلار و ۲.۷ میلیارد دلار، چهار کشور بزرگ ارائه کننده کمک‌های نظامی به اوکراین، پس از آمریکا، به حساب می‌آیند.

فرانسه که بیش از ۳.۸ میلیارد دلار از طریق تاسیسات صلح اروپا به اوکراین متعهد شده، نیز دعده داده که حدود ۴۹۳.۶ میلیارد دلار به صورت مستقیم برای حمایت از اوکراین اختصاص دهد.

چرا اوکراین نمی‌تواند به ناتو بپیوندد؟

در هفته‌های اخیر، موضوع عضویت احتمالی اوکراین در ناتو در کانون گمانه‌زنی‌ها پیش از نشست آتی ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی در هفته آینده بوده است. برخی از مقامات ناتو به طور ناشناس به رسانه‌ها گفته‌اند که مذاکرات در مورد ارائه ضمانت‌های امنیتی مبهم برای کی‌یف توسط ائتلاف در حال انجام است. 

در همین حال، دولت زلنسکی برای تعهد قاطعانه در مورد عضویت قطعی نهایی لابی کرده است. 

البته کاخ سفید روز جمعه جاه طلبی‌های کی‌یف را درهم شکست و اشاره کرد که اوکراین در میانه درگیری با روسیه است و هنوز باید الزامات خاصی را برای عضویت در ناتو برآورده کند. 

به‌علاوه، قوانین عضویت ناتو بیان می‌کند که نامزد‌ها نباید درگیری‌های قومی یا مذهبی داخلی حل‌نشده و اختلافات بین‌المللی یا سرزمینی برجسته با همسایگان داشته باشند. 

اوکراین معاصر هیچ یک از این الزامات را برآورده نمی‌کند، و لازم به یادآوری است که درگیری کنونی در واقع با حملات دولت کی‌یف پس از کودتا در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *