چرخه خشونت در سودان؛ چرا آتش‎بس دوام نمی‎آورد؟ ‎

11:57 - 18 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۴۶۷
چرخه خشونت در سودان؛ چرا آتش‎بس دوام نمی‎آورد؟ ‎
درگیری گسترده میان ارتش سودان و نیرو‌های پشتسیانی سریع تاکنون به کشته شدن بیش از هزار و ۱۰۰ نفر و آوارگی حدود سه میلیون نفر منجر شده است.

خبرگزاری میزان - مقام‎های بهداشتی سودان به تازگی اعلام کردند که در یک حمله هوایی به یکی از شهر‌های این کشور دست‌کم ۲۲ نفر کشته شدند.

به گفته آنها، این حمله تاکنون یکی از مرگبارترین حملات در درگیری‌های چند هفته‌ای بین ارتش سودان و نیروی‌های «پشتیبانی سریع» بوده است.

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت سودان، این حمله روز شنبه در یک منطقه مسکونی در شهر «ام درمان»، شهری همجوار خارطوم، پایتخت سودان انجام شد.

در همین حال نیرو‌های «پشتیبانی سریع» می‎گویند که در حمله مذکور ۳۱ غیرنظامی کشته شدند.

این گروه ارتش سودان را مسئول حمله به مناطق مسکونی در «ام‎درمان» دانست که درگیری بین جناح‌های متخاصم در آن جریان دارد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، ارتش سودان در این حمله تلاش کرد تا یک خط تدارکات مهم را برای نیرو‌های «پشتیبانی سریع» قطع کند. 

این حمله که تعداد نامشخصی را زخمی کرد، محکومیت فوری سازمان ملل را به دنبال داشت. 

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، این حمله را محکوم کرد و از ارتش سودان و نیرو‌های «پشتیبانی سریع» خواست به خصومت‌ها پایان دهند.

این بیانیه می‎گوید: دبیرکل سازمان ملل عمیقاً نگران است که جنگ جاری بین نیرو‌های مسلح، سودان را به آستانه یک جنگ داخلی تمام عیار سوق داده باشد و به طور بالقوه کل منطقه را بی‌ثبات کند.

ماه گذشته، یک حمله هوایی دیگر به کشته شدن دست‌کم ۱۷ نفر از جمله ۵ کودک، در خارطوم منجر شده بود.

تمرکز درگیری‌ها در ام‎درمان

درگیری‌ها در روز‌های اخیر در «ام‎درمان» متمرکز شده است، زیرا بخش غربی شهر یک مسیر کلیدی برای تامین نیروی «پشتیبانی سریع» برای آوردن نیرو‌های کمکی از «دارفور»، پایگاه قدرت خود است. 

حملات همچنین بر مجتمع پخش دولتی این کشور در «ام‎درمان» شرقی متمرکز شده است.

سایر حملات جنوب و شرق خارطوم را هدف قرار می‌دهند.

آمار تلفات و آوارگان از ابتدای آغاز درگیری‌ها 

به گفته وزارت بهداشت سودان، دست‌کم هزار و ۱۳۳ نفر در درگیری‌هایی که از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) آغاز شد، جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین بر اساس آمارها، بیش از ۲.۹ میلیون نفر از جمله نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر که به کشور‌های همسایه گریخته‌اند، در پی این درگیری‌ها از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

این جنگ تهدیدی برای ورود سودان به یک جنگ داخلی گسترده‌تر به حساب می‌آید؛ همچنین تهدیدی برای ورود بازیگران داخلی و خارجی در این کشور آفریقای شرقی که بین شاخ آفریقا، ساحل و دریای سرخ قرار دارد، خواهد بود.

ریشه این درگیری چیست؟

این درگیری پس از ماه‌ها تنش فزاینده بین فرماندهان ارتش سودان و نیرو‌های شبه نظامی موسوم به «نیرو‌های پشتیبانی سریع» آغاز شد. 

انعقاد چندین توافق آتش‌بس با میانجیگری کشور‌هایی از جمله عربستان، بین این رقبای متخاصم نتوانست به خشونت‌ها در این کشور پایان دهد. 

این کشور از سپتامبر ۲۰۲۱، زمانی که ارتش دولت انتقالی «عبدالله حمدوک»، نخست‌وزیر سودان را برکنار و وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد، بدون دولت فعال بوده است.

نیرو‌های سیاسی سودان اقدام ارتش را «کودتا» توصیف کردند. 

دوره دولت انتقالی که در آگوست ۲۰۱۹ پس از برکناری «عمر البشیر»، رئیس جمهور سابق سودان آغاز شد، قرار بود با برگزاری انتخابات در اوایل سال ۲۰۲۴ به پایان برسد. 

انتهای پیام/

حسین سلمانی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *