تنش‌ها میان واشنگتن و پکن/سردی روابط ترمیم می‎شود؟

13:38 - 17 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۲۸۵
تنش‌ها میان واشنگتن و پکن/سردی روابط ترمیم می‎شود؟
فهرستی از نقاط اختلافی بین آمریکا و چین از موضوعات تایوان و اوکراین گرفته تا یک مناقشه تجاری همچنان در جریان است.

خبرگزاری میزان - «جانت یلن»، وزیر خزانه‎داری آمریکا به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بازسازی ارتباط بین ۲ اقتصاد بزرگ جهان، به چین سفر کرده بود.

این دومین سفر یک مقام ارشد واشنگتن به پکن در چند ماه اخیر بود و پس از تنش در روابط ۲ کشور در سال جاری انجام شد.

فهرست نقاط مناقشه بین آمریکا و چین از تایوان و اوکراین گرفته تا امنیت ملی و یک مناقشه تجاری، در جریان است.

این سفر همچنین تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که پکن اعلام کرد صادرات ۲ ماده کلیدی مورد استفاده در ساخت تراشه‌های کامپیوتری را محدود می‌کند.

سفر مذکور تنها چند هفته پس از سفر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به پکن انجام شد؛ زمانی که «بلینکن» با «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین و «کین گانگ»، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. 

«بلینکن» عالی‌ترین مقام واشنگتن بود که در نیم دهه اخیر از پایتخت چین بازدید کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا در پایان سفر خود گفته بود که اگرچه هنوز مسائل مهمی بین آمریکا و چین وجود دارد، اما امید و انتظار او این است که در آینده ارتباطات بهتر و تعامل بهتری وجود داشته باشد.

با این حال، روز بعد «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از «شی» به عنوان یک «دیکتاتور» یاد کرد که اعتراضات پکن را برانگیخت.

در حالی که تحلیلگران می‌گویند اظهار نظر «بایدن» بعید است که تأثیر منفی عمده‌ای داشته باشد، اما به نظر می‌رسد که این اظهارات به حل مسائل کمکی نمی‌کند.

تنش در موضوع ریزتراشه‌ها

به گزارش «یاهو نیوز»، در نشانه دیگری مبنی بر اینکه مناقشه تجاری بین ۲ کشور هنوز حل نشده است، چین این هفته اعلام کرد که کنترل خود را بر صادرات ۲ ماده حیاتی برای تولید تراشه‌های رایانه‎ای تشدید می‌کند.

بر این اساس، از ماه آینده مجوز‌های ویژه برای صادرات «گالیم» و «ژرمانیوم» از چین که بزرگترین تولید کننده فلزات در جهان است، مورد نیاز خواهد بود.

این اقدام به دنبال تلاش‌های واشنگتن در سال گذشته برای محدود کردن دسترسی چین به برخی تراشه‌های الکترونیکی پیشرفته صورت می‌گیرد.

در ماه اکتبر، واشنگتن اعلام کرد که شرکت‌هایی که تراشه‌ها را با استفاده از ابزار‌ها یا نرم‌افزار‌های آمریکا صادر می‌کنند، بدون توجه به اینکه در کجای دنیا ساخته شده‌اند، نیاز به دریافت مجوز دارند.

آمریکا و چین با مجموعه‎ای پیچیده‌ از مسائل روبرو هستند

«پریانکا کیشور»، از انجمن تجاری IMA آسیا، معتقد است که آمریکا و چین با مجموعه پیچیده‌ای از مسائل روبرو هستند.

به گفته وی، لفاظی‌های رسمی و دیدار‌های دیپلمات‌های ارشد نشان دهنده تمایل به برقراری روابط سیاسی کاری بین ۲ کشور است؛ اما اقدامات ۲ کشور خلاف این موشوع را نشان می‌دهد.

تجارت بین ۲ کشور در سال ۲۰۲۲ برای سومین سال متوالی رشد کرد و ارقام رسمی نشان می‌دهد که چین در سال گذشته بیش از ۵۳۶ میلیارد دلار (۴۲۲.۳ میلیارد پوند) کالا به آمریکا صادر کرده است، در حالی که ۱۵۴ میلیارد دلار کالا از آمریکا به چین صادر شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *