رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس مرکز توسعه: تشکیل شورا‌های حل اختلاف تخصصی دسترسی مردم به شورا‌ها را آسان کرد

12:05 - 05 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۹۸۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس مرکز توسعه: تشکیل شورا‌های حل اختلاف تخصصی دسترسی مردم به شورا‌ها را آسان کرد
تدوین برنامه راهبردی، طراحی و یرایش الگوی تعالی وتشکیل شعب اختصاصی و ویژه جهت تسهیل در دسترسی مردم به خدمات شوراها، تنها بخشی از اقدامات شاخص مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در سال گذشته درجهت توسعه صلح وسازش بوده است.

خبرگزاری میزان – تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی و حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملت‌ها و افزایش آمادگی در برقراری عدالت و معنویت در گرو استقرار نظام کارآمد قضایی در سراسر کشور است.

از طرفی نظام قضایی اعم از رسیدگی‌های قضایی و روش‌های جایگزین آن جهت «ارتقای میزان رضایتمندی مردم، افزایش امنیت و تأمین آسایش عمومی، حفظ نظم و اقتدار کشور و...» به گونه‌ای که پاسخگوی نیاز‌های حال و آینده باشند، جزء با رویکرد‌های تحولی در مبانی نظری و اهداف و در ساختارها، روندها، فرآیند‌ها و روش‌ها امکانپذیر نیست.

برهمین اساس مرکز توسعه قوه قضاییه اقدامات و برنامه ریزی‌های قابل توجهی از جمله طراحی و ابلاغ «برنامه راهبردی، الگوی تعالی و...» جهت ایجاد تحول همراه با نتیجه بخشی و دستیابی به اهداف در شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور انجام داده است که در گزارش ذیل به تشریح این اقدامات پرداخته شد ه است:

مرکز توسعه حل اختلاف برنامه راهبردی شامل «مأموریت، چشم‌انداز، شاخص‌های تحقق چشم‌انداز، ارزش‌ها، موضوعات کلان، اساسی و بنیادین، ذینفعان، توصیف و تحلیل وضعیت موجود، اهداف، راهبرد‌های تحقق اهداف» را به‌عنوان ملاک و اساس اقدامات، تمامی واحد‌ها سند پس از تأیید ریاست مرکز به واحد‌های ذیربط ابلاغ کرد.

طراحی و ابلاغ الگوی تعالی دادگستری در حوزه توسعه حل اختلاف

«مدل تعالی دادگستری در حوزه توسعه حل اختلاف»، یکی از مهمترین برنامه‌های زیرساختی مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و تاکید ریاست محترم قوه قضاییه درخصوص لزوم اهتمام به صلح و سازش و توسعه روش‌های حل اختلافات جایگزین رسیدگی قضایی است، که پس از طراحی در مرکز توسعه حل اختلاف قوه برای دادگستری استان‌ها در سراسر کشور ابلاغ شد.

همچنین به منظور تعیین روش‌های اجرای مدل ابلاغ شده، برای هریک از معیار‌ها و انتظارات مدنظر در دستیابی به نتایج مطلوب، در حوزه توانمند سازی، ۵ دستورالعمل شامل نقش و وظایف رهبران، برنامه‌ریزی نظارت و بازرسی، مدیریت کارکنان، مدیریت منابع داخلی و همکاری‌های بیرونی، مدیریت فرایند‌های اصلی و خدمات به همراه کار برگ‌های مربوطه جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ شد.

از طرفی با هدف تبیین ابعاد مدل و نحوه اجرای دستورالعملها، برنامه‌های آموزشی ضبط و بمنظور بهره برداری به استان‌ها ارسال و جلسات مجازی و کارگاه‌های تخصصی با هدف تعامل بیشتر و تسریع در گام‌های اجرایی برگزار شد.

بر همین اساس معاونت برنامه ریزی مرکز توسعه حل اختلاف راه اندازی سامانه مدل تعالی را بمنظور «جمع آوری، پایش، ارزیابی و رتبه بندی اطلاعات مورد نیاز از هر استان» را در دستور کار خود قرار داده است تا ارزیابی معیارها، زیرمعیار‌ها و شاخص‌های مدل تعالی بصورت استانی انجام شود.

در بعد دیگر علاوه بر نیاز به رشد روزافزون آگاهی‌ها، بصیرت انقلابی و انگیزه جهادی در بین تمامی مدیران، اعضا وکارکنان، مستلزم تدوین برنامه‌های عملیاتی است که بتواند اقدامات، تغییرات و نوآور‌ی‌های همکاران را در راستای تحقق راهبرد‌های سند مزبور انسجام بخشد و با تقویت شبکه‌های ارتباطی بین مجموعه ستاد و تمامی واحد‌ها هم‌افزایی ایجاد کرده و با بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری همکاران، بهره‌وری از منابع موجود و اثر بخشی این مرکز را ارتقاء بخشد.

ویرایش الگوی تعالی

از این رو ویرایش الگوی تعالی دادگستری درحوزه توسعه حل اختلاف در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفت و در ابتدای سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد.

الگوی تعالی روشی نظا‌م‌مند جهت سنجش و بهبود عملکرد، افزایش کارایی و اثربخشی برنامه‌های توسعه حل اختلاف و نیز شناسایی و تعیین دادگستری‌های برتر در این حوزه است که براساس الگو‌های استاندارد تعالی سازمانی و بر مبنای اقتضائات مباحث سازمانی در سطح قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، طراحی‌شده است.

این الگو شامل ۲ بخش «معیار‌های توانمندساز» و «معیار‌های نتایج» و معیار‌های (۴۰۰ امتیاز برای توانمندساز‌ها و ۶۰۰ امتیاز برای نتایج) دارند، به‌عبارت‌دیگر، اگر دادگستری یک استان، موفق شود که از حیث توسعه حل اختلاف، اهداف مشخص‌شده در این الگو را بطور کامل در سازمان خود پیاده کند، می‌تواند هزار امتیاز بگیرد.

اطلاعات موردنیاز از هر استان، اعم از «گزارش‌های برنامه‌ای، هزینه‌ای، عملکردی و...» در بستر سامانه نرم‌افزاری مربوطه، جمع‌آوری و پایش شده و سالانه براساس این الگو، دادگستری‌های سراسر کشورارزیابی و رتبه بندی خواهند شد و جایزه تعالی دادگستری در حوزه توسعه حل اختلاف به استان‌های برتر تعلق خواهد گرفت.

در همین راستا اولین دوره اهدای جایزه الگوی تعالی دادگستری‌ها در حوزه توسعه حل‌اختلاف برگزارشد.

تهیه ۶۳۸ دقیقه لوح فشرده آموزشی و ارسال به استان‌ها

همچنین در سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ جهت استقرار، اجرا و ارزیابی الگوی تعالی دادگستری‌ها در حوزه توسعه حل اختلاف اقداماتی از جمله «طراحی وابلاغ الگوی تعالی دادگستری در حوزه توسعه حل اختلاف، ابلاغ دستورالعمل‌ها و کاربرگ‌های مرتبط با الگوی تعالی، اعزام اساتید مرکز توسعه حل اختلاف به استان‌ها بمنظور برگزاری دوره‌های آموزش حضوری، تهیه ۶۳۸ دقیقه لوح فشرده آموزشی و ارسال به استان‌ها برای تبیین الگو و دستورالعمل‌های آن و...» صورت گرفت.

ساماندهی شعب شورا‌های حل اختلاف

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص اهم اقدامات مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در یک سال گذشته، به ساماندهی شعبه‌های شورا‌های حل اختلاف بر اساس دستورالعمل ساماندهی شعب بر پایه آمایش آن‌ها در سالجاری بعنوان اقدام مهم مرکز توسعه در یک سال گذشته اشاره کرد.

ایجاد شعب مورد نیاز

وی افزود: بعضی از شعب حل اختلاف در کشورغیر استاندارد بودند که با رفع مشکلات استاندارد شدند و شعب که مورد نیاز نبود تعطیل و شعبی مورد نیاز بود ایجاد شد تا خلاء‌ها رفع و موارد اضافی حذف شوند.

تسهیل در دسترسی مردم به شورا‌ها

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، بیان کرد: اقدام مهم دیگر مرکز در یک سال گذشته تسهیل در دسترسی مردم به شورا‌ها با تشکیل شورا‌های حل اختلاف تخصصی در حوزه‌های مختلفی مانند «دانش بنیان و صنایع، ورزش و ...» است.

تجلیل و تقدیر از شعب برتر

معاون رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نکته شایان ذکر دیگر اجرای الگوی تعالی سازمانی در سال گذشته است، افزود: اولین دورۀ رتبه بندی دادگستری‌ها بر اساس الگوی تعالی صورت گرفت و در ۱۸ آبان سالگرد تاسیس شورای حل اختلاف نیز با حضور رئیس قوه قضاییه از ۳ استان برتر تجلیل و تقدیر بعمل آمد و لوح‌های چند ستاره به تناسب فعالیت به آن‌ها اهدا شد.

ویرایش الگوی تعالی
حجت الاسلام والمسلمین صادقی عنوان کرد: بر اساس تجربیات سال قبل برای سال ۱۴۰۲ الگوی تعالی ویرایش جدید پیدا کرده و ابلاغ شد و در سالجاری بر اساس آن عمل می‌شود.

تعیین ۲۵۰ شاخص در الگوی تعالی

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، همچنین با بیان اینکه الگو تعالی ویرایش شده بسیار پیشرفته‌تر است افزود: حدود ۲۵۰ شاخص در آن برای سنجش کار، در ۳ سطح «استاندارد، سطح بالا و متعالی» تعیین و در شورا‌های حل اختلاف تثبیت شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *