رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

راهبرد‌های دستگاه قضا برای توسعه صلح و سازش/با همت دادستانی استان قزوین ایجاد سازش در بیش از ۱۰ هزار پرونده ممکن شد

7:06 - 03 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۳۷۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
راهبرد‌های دستگاه قضا برای توسعه صلح و سازش/با همت دادستانی استان قزوین ایجاد سازش در بیش از ۱۰ هزار پرونده ممکن شد
دادستانی استانی قزوین در یک سال گذشته با مدیریت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و تلاش شبانه روزی کارکنان دادسرا‌های استان قزوین، با «ایجاد واحد مشاوره در کلانتری‌های استان، تشکیل واحد اعتذار در دادسرا و...» و ایجاد سازش در بیش از ۱۰ هزار پرونده تاثیر قابل توجهی در افزایش ایجاد سازش در پرونده‌ها در مراحل ابتدایی و حتی پیش از ورود به محاکم استان قزوین داشته است.

خبرگزاری میزان – در سال‌های اخیر و بخصوص در دوره تعالی با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضاییه، ایجاد صلح وسازش بین مردم که ارتباط مستقیمی با قضازدایی و کاهش اطاله دادرسی دارد در دستگاه قضایی مورد توجه ویژه قرار گرفت.

با همین دیدگاه علاوه بر شورا‌های حل اختلاف که در توسعه صلح و سازش وظیفه ذاتی دارند تمامی مراجع حقوقی و قضایی برای مصالحه بین طرفین دعوی و جلوگیری از تشکیل و یا مختومه شدن پرونده‌ها با سازش در تمامی فرآیند دادرسی اهتمام ویژ‌های داشته اند.

بر همین اساس دادستانی استانی قزوین نیز در یک سال گذشته با همکاری و تلاش شبانه روزی کارکنان و مدیریت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، اقدامات موثر و برنامه‌های در نوع خود جدید و مبتکرانه ایی از جمله «ایجاد واحد مشاوره در کلانتری‌های استان، تشکیل واحد اعتذار در دادسرا و...» صورت پذیرفته که تاثیر قابل توجهی در افزایش ایجاد سازش در پرونده‌ها در مراحل ابتدایی وحتی پیش از ورود به محاکم داشته است گزارش زیر نگاهی اجمالی بر برخی از این اقدامات صورت گرفته در یک سال گذشته است.

افزایش ۲۱۸ درصدی سازش در پرونده‌های کیفری با ایجاد واحد مشاوره در کلانتری‌ها

تشکیل و ایجاد واحد مشاوره در کلانتری‌ها به منظور اصلاح ذات البین: در این طرح در ابتدا نسبت به آموزش مدیران مشاوره کلانتری ها، اقدام، سپس پرونده‌ها پس از انجام تحقیقات به واحد مذکور ارجاع، تا همکاران شاغل در این واحد با تلاش شبانه روزی و با دعوت از طرفین نسبت به اصلاح ذات البین اقدام کنند.

در نتیجه اقدامات مذکور در یک سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در ۲۱۸ درصد پرونده کیفری سازش صورت گرفته است.

رشد ۵۱ درصدی سازش در پرونده‌های تصادفات حوادث ناشی از کار و پزشکان

 تشکیل شورای حل اختلاف تصادفات حوادث ناشی از کار و پزشکان و همچنین شورای حل اختلاف اجرای احکام کیفری، در این بخش نیز پرونده‌های تصافات ناشی از کار و پزشکان، با ایجاد ساز و کاری مناسب به شورا‌های مذکور ارجاع، در یک سال گذشته تعداد ۶ هزار و ۷۲۶ پرونده در این شورا‌ها منتهی به سازش شده که به نسبت سال قبل با ۵۱ درصد افزایش رشد چشم گیری در این خصوص داشته است.

سازش در ۴ هزار و ۴۶۹ فقره پرونده با تشکیل کارگروه سازش و اصلاح ذات البین در شعب تحقیق دادسرا

تشکیل کارگروه سازش و اصلاح ذات البین در شعب تحقیق دادسرا: در این بخش نیز اعضا و کارکنان دادسرا‌های استان قزوین با تلاش شبانه روزی، نسبت به ۴ هزار و ۴۶۹ فقره پرونده اصلاح ذات البین اقدام کرده اند.

ایجاد واحد اعتذار جهت سازش در پرونده‌ها

واحد اعتذار اواخر سال ۱۴۰۱ در دادسرای استان قزوین راه اندازی شد و کارکنان این واحد با دعوت از طرفین و مجاب کردن برای عذرخواهی از شاکی موجبات اعلام گذشت شاکی و یا درخواست ترک تعقیب کیفری را فراهم می‌کنند.

راهبردهای دستگاه قضا برای توشعه صلح و سازش/با همت دادستانی استان قزوین ایجاد سازش در بیش از 10 هزار پرونده و رشد ۵۱ درصدی سازش در پرونده‌های تصادفات حوادث ناشی از کار و پزشکان ممکن شد

بیش از ۵ هزار پرونده در مراجع قضایی و انتظامی قزوین منجر به مصالحه شد

حسین رجبی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص لزوم ایجاد صلح وسازش در دادسرا‌ها با بیان اینکه کاهش جمعیت کیفری زندان هم از حیث کاهش ورودی و هم آزادی زندانیان در دادستانی قزوین هدف گذاری شده است، اضافه کرد: یکی از عوامل دستیابی به اهداف مورد نظر، ایجاد صلح و سازش و اصلاح ذات البین میان اصحاب دعوا است و این موضوع در مراجع قضایی و انتظامی با جدیت دنبال می‌شود و تنها در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بیش از ۵ هزار پرونده در این مراجع به مصالحه ختم شده است.

اجرای طرح اصلاح ذات البین در مساجد

وی با بیان اینکه در سال گذشته طرح اصلاح ذات البین در مساجد برنامه ریزی و به صورت پایلوت چند مسجد اجرایی شد و انتظار داریم مومنان، معتمدان و ریش سفیدان در جهت کاهش منازعات و پرونده‌های قضایی جدیت و اهتمام ویژه داشته باشند و یقیناً این به صلاح مردم استان خواهد بود.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین همچنین تاکید کرد: در مساجد پایلوت، صورت طرح دعوا از سوی مردم یک نسخه از شکواییه در اختیار واحد صلح و سازش کلانتری قرار می‌گیرد و با هماهنگی امام جماعت مساجد محل، اصحاب دعوا در یک زمان مشخص به مسجد دعوت شده و با حضور عوامل واحد صلح و سازش کلانتری، امام جماعت و معتمدان محلی در جهت مصالحه میان آن‌ها تلاش می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادستانی اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *