تعداد بالای نامزد‌های جمهوری‌خواهان؛ به سود یا ضرر ترامپ؟

10:41 - 16 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۳۱۹
تعداد بالای نامزد‌های جمهوری‌خواهان؛ به سود یا ضرر ترامپ؟
یک نظرسنجی انجام شده در میان ۶۶۹ جمهوری‌خواه نشان داد که ترامپ از حمایت ۵۶ درصدی رأی‌دهندگان برخوردار است.

خبرگزاری میزان - برخی کارشناسان معتقدند پیوستن جمهوری‌خواهان بیشتر به انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، شانس «دونالد ترامپ» را برای برنده شدن در نامزدی حزب جمهوری‌خواه افزایش می‎دهد.

به گزارش «نیوزویک»، «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور سابق روز دوشنبه برای راه‌اندازی کمپین ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ خود پرونده‌هایی را ثبت کرد که این موضوع او را به جدیدترین جمهوری‌خواه برجسته تبدیل کرد.

چه کسانی از حزب جمهوری‌خواه کمپین خود را آغاز کرده‌اند؟

«پنس» به چند نامزد جمهوری خواه دیگر، از جمله «ران دیسانتیس»، فرماندار فلوریدا؛ «نیکی هیلی»، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و «تیم اسکات»، سناتور کارولینای جنوبی می‌پیوندد که ترامپ را به چالش می‌کشند.

در همین حال، انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان دیگر از جمله «کریس کریستی»، فرماندار سابق نیوجرسی و «داگ بورگوم»، فرماندار داکوتای شمالی، آغاز کمپین‌های انتخاباتی خود را در روز‌های آینده اعلام کنند. 

این خبر خوبی برای رئیس جمهور سابق آمریکاست. بسیاری از محافظه کاران بر این باورند که حزب جمهوری‌خواه باید از سبک سیاست ترامپ دور شود.

اما از آنجایی که تعداد بیشتری از نامزدها برای کسب آرا در جهت ریاست جدید در حزب‌جمهوری‎خواه رقابت می‌کنند، ترامپ ممکن است کار آسان‌تری برای رسیدن به نامزدی ریاست جمهوری داشته باشد. 

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها

بر اساس نظرسنجی‌ها، ترامپ همچنان پیشتاز نظرسنجی‌های انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه آمریکاست. 

نظرسنجی Quinnipiac که از ۱۸ تا ۲۲ می (۲۸ اردیبهشت تا اول خرداد) در میان ۶۶۹ جمهوری‌خواه انجام شد، نشان داد که ترامپ از حمایت ۵۶ درصدی رأی‌دهندگان برخوردار است.

۲۵ درصد گفتند که قصد دارند از «دسانتیس» حمایت کنند، در حالی که همه نامزد‌های دیگر در این نظرسنجی آرا تک رقمی به دست آوردند.

با این حال، ۱۵ درصد از رای دهندگان مقدماتی جمهوری‌خواه گفتند که قصد دارند نه به ترامپ و نه به «دیسانتیس» رای دهند. 

در همین حال، یک نظرسنجی «سی‌ان‌ان»، که از ۱۷ تا ۲۰ می (۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت) در میان ۴۷۶ جمهوری‌خواه انجام شد، نشان داد که ۲۰ درصد از جمهوری‌خواهان قصد داشتند از یک نامزد غیر از ترامپ یا «دیسانتیس» حمایت کنند که این موضوع این بخش از رای دهندگان را به بخشی کوچک و در عین حال تأثیرگذار تبدیل خواهد کرد.

چرا رقابت شلوغ به نفع ترامپ خواهد بود؟

«کریگ آگرانوف»، تحلیلگر سیاسی به «نیوزویک»، گفت که راه‌های مختلفی وجود دارد که یک میدان شلوغ به نفع ترامپ است.

به گفته او، حضور نامزد‌های بیشتر در این رقابت، توجه و منابع آن‌ها را تقسیم کرده و دستیابی به نتیجه مورد نیاز برای یک نامزد واحد را دشوارتر می‌کند.

یک رقابت تقسیم شده همچنین ممکن است به ترامپ اجازه دهد پایگاه خود را مستحکم کند، زیرا رای دهندگان او را به عنوان پیشتاز می‌دانند.

این کارشناس سیاسی، می‎گوید نامزد‌های ضد ترامپ در حال رقابت هستند، زیرا معتقدند پیام منحصر به فرد آن‌ها در میان رای دهندگان جمهوری‌خواه طنین انداز خواهد شد. 

«آگرانوف»، اظهار کرد: در حالی که خطر تقسیم آرا در میان این نامزد‌ها وجود دارد، آن‌ها ممکن است همچنان ارزشی را در ارائه دیدگاه‌های جایگزین برای حزبشان و ارائه دیدگاه‌های سیاسی متنوع ببینند. علاوه بر این، برخی از نامزد‌ها ممکن است برای تثبیت خود به عنوان رقبای احتمالی برای انتخابات آینده یا برای ارتقای مشخصات سیاسی خود نامزد شوند. 

«گرانت ریهر»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه «سیراکیوز» نیز معتقد است که یک رقابت پرجمعیت مقدماتی در سال ۲۰۱۶ به نفع ترامپ بود، زمانی که تعداد بیشتر نامزد‌ها به ترامپ اجازه داد تنها با حدود ۴۵ درصد آرا در انتخابات مقدماتی پیروز شود.

«کریس سونونو»، فرماندار نیوهمپشایر و منتقد ترامپ که روز دوشنبه اعلام کرد برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد، در مصاحبه‌ای در مورد تقسیم آرا در حوزه انتخابات حزب جمهوری‌خواه هشدار داد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *