آیت‌الله خاتمی: «مقاومت» و «تقوا» ۲ عنصر ناکام کننده دشمن است/ تحرکات دیپلماسی دولت قابل تحسین است

14:09 - 12 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۹۰۱
آیت‌الله خاتمی: «مقاومت» و «تقوا» ۲ عنصر ناکام کننده دشمن است/ تحرکات دیپلماسی دولت قابل تحسین است
خطیب نماز جمعه تهران ضمن اشاره به اینکه «مقاومت» و «تقوا» دو عنصر ناکام کننده دشمن است، گفت: تحرکات دیپلماسی دولت قابل تحسین و نشان دهنده تحرک جدید در عرصه سیاسی است.

خبرگزاری میزان - آیت الله احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران (دوازدهم خرداد) با اشاره به مباحث توحیدی، با دعوت همه به تقوای الهی، گفت: ازجمله صفاتی که قرآن برای ذات مقدس ربوبی، بیان کرده این است که خداوند به عهدش وفادار است و خداوند وعده‌هایی داده و پای وعده‌هایش ایستاده است. از جمله وعده‌های مشروط خداوند این است که اگر صبر و تقوا داشته باشید توطئه‌ها اثر نخواهد داشت.

خطیب جمعه تهران، افزود: در آیات قرآن آمده است که دشمنان دست بردار از سرتان نیستند و تا شما بر دین استقامت دارید، توطئه می‌کنند و این زهر دشمن است.

آیت‌الله خاتمی، گفت: «مقاومت» و «تقوا» دو عنصر ناکام کننده دشمن است. در قران واژه «صبر» که بیش از ۱۰۰ بار در قرآن و واژه «ثبات» ۱۱ بار در قرآن آمده است.

وی با اشاره به جنگ بدر، افزود: در جنگ بدر تعداد نیرو‌های دشمن سه برابر مسلمانان بود، اما مسلمانان در جنگ پیروز شدند.

خطیب جمعه تهران، گفت: حضرت علی (ع) فرمودند از رنگ به رنگ شدن در دین خدا بپرهیزید. پایبندی به دین خجالتی ندارد بلکه پایبند بودن به دین و حجاب باعث افتخار است.

خطیب نماز جمعه تهران، تاکید کرد: ۴۴ سال از انقلاب گذشته است و راز موفقیت‌های این ۴۴ ساله ما، ۸ سال مقاومت بود که دشمن دست تسلیم بلند کرد.

وی افزود: نماز جمعه جلوه تقواست. بی‌تقوایی گسترده نیست. شما برغم همه مشکلات در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته آمدید.

خطیب جمعه تهران با اشاره به میلاد امام رضا (ع)، افزود: امام خمینی (ره) فرمودند که آستان قدس مرکز ایران است.

آیت‌الله خاتمی، گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، تحرک دیپلماسی که در ماه‌های اخیر دیده می‌شود شایسته تحسین است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به ۱۴ خرداد، افزود: افرادی که آن روز‌ها را دیده‎اند می‌دانند که چه خبر بود. مردم به مدت ۳ روز با پیکر امام (ره) وداع کردند.

وی ادامه داد: تحرک دیپلماسی که در ماه‌های اخیر دیده می‌شود شایسته تحسین است و در این دولت شاهد تحرکات سیاسی بودیم. در ماه‌های اخیر آمد و رفت‌های سیاسی نشاندهنده یک تحرک جدید در عرصه سیاسی است.

آیت الله خاتمی با اشاره به فرارسیدن روز ۱۴ خرداد، گفت: در این ۴۴ سال شاید نتوان داغی به سنگینی داغ ارتحال امام (ره) یافت. امام راحل ما هر آن‌چه عالمان گذشته و علمداران دین داشتند، داشت. ایشان اخلاص و تقوا و علم و... داشت.

خطیب جمعه تهران، افزود: امام راحل ما چند خصوصیت منحصر به فرد داشت؛ مسئله ولایت فقیه، مسئله‌ای نیست که امام آورده باشد و بعد از انقلاب مطرح شده باشد. دو جلد کتاب قطور پژوهشگاه آستان قدس منتشر کرده و همه کلمات بزرگان را آورده است و ۱۲۰۰ بار فق‌ها از ولایت فقیه گفته‌اند؛ لذا ولایت فقیه مسئله‌ای جاافتاده در فقه است. امام دو کار منحصر به فرد انجام دادند؛ ولایت فقیه را برنامه حکومت اسلامی دید و دیگر این‌که امام راحل ۱۰ سال معمار ولایت فقیه شد.

وی ادامه داد: ارمغان امام و حاصل عمر ایشان، نظام اسلامی است و حفاظت از این یادگار حفاظت از خط امام است. نمی‌توان امام را باور داشت و ولایت فقیه را نپذیرفت و این دروغ است. امروز تجلی ارادت به امام (ره)، حمایت عملی از، ولی فقیه است.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: دیگر ویژگی منحصر به فرد امام در بین فقها، باورکردن مردم و اعتماد به مردم بود. امام مردم را باور داشت و همین مردم جای حکومت فاسد، حکومت اسلامی را گذاشتند. مردم حکومت اسلام را می‌خواستند. 

وی گفت: امام (ره) در طول مبارزه با طاغوت از مبارزه مسلحانه دم نزد و فقط روی جهاد تبیین تاکید داشت. امروز نگاه رهبری همین است و شما مردم همه کاره‌اید؛ حامی نظام بوده‌اید و به فضل خدا حامی خواهید بود. امام (ره) از صمیم جان از شما تجلیل کرد و شما هم خوب استقبال کردید و ۹ میلیون نفر در تهران به استقبال امام رفتید و ۱۱ میلیون بدرقه‌اش کردید.

خطیب جمعه تهران افزود: روز ۱۴ خرداد، روز انتخاب شایسته مقام معظم رهبری است. انتخاب آن روز انتخابی واقع بینانه و همراه با بصیرت بود و بحمدالله انتخابی کاملا بجاست. پرچمی که امام راحل در این کشور برافراشت، جانشین به حق امام همچنان این پرچم را برافراشته و نگهداشته است.

وی گفت: بزرگی را به جانشینی امام برگزیدند که همانند امام هوای ریاست نداشت و ندارد و همانند امام تکلیف مدار و وظیفه مدار است. دشمنان ایشان هم مقام معظم رهبری را دوراندیش‌ترین رهبر جهانی نامیدند و با تدبیر الهی‌اش در طول این ۴۴ سال توطئه‌های دشمن خنثی شده است و به فضل خدا خنثی خواهد شد. ایشان مفسر عملی خط امام (ره) است و سخنرانی ایشان درمرقد امام، منشور امام شناسی است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به واقعه تاریخی ۱۵ خرداد نیز افزود:روز ۱۵ خرداد مناسبت مهمی است و قیام ۱۵ خرداد ۶۰ سال پیش، قیامی صددرصد اسلامی و با انگیزه‌های خالص اسلامی و شعار‌های اسلامی بود. در دفاع از حریم ولایت امام این قیام بزرگ شکل گرفت و نظام و انقلاب ما مدیون حمایت از ولایت است. تنها قیامی که جواب داد و شاه را سرنگون وحکومتش را نابود کرد؛ این قیام بود.

آیت الله خاتمی گفت: نسل‌های بعد از انقلاب بدانند که قیام ۱۵ خرداد، انقلاب را بوجود آورد و نگهداشته است و راه آن انقلاب را ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *