گام مهم دستگاه قضا در شفاف سازی و برگزاری دادگاه‌های علنی/ دادگستری خراسان جنوبی پیشرو در برگزاری دادگاه‌های علنی با هدف دسترسی جامعه دانشگاهی و آموزش دانشجویان

9:00 - 15 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۸۷۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
گام مهم دستگاه قضا در شفاف سازی و برگزاری دادگاه‌های علنی/ دادگستری خراسان جنوبی پیشرو در برگزاری دادگاه‌های علنی با هدف دسترسی جامعه دانشگاهی و آموزش دانشجویان
رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی برگزاری دادگاه‌های علنی آنلاین را موجب افزایش دانش حقوقی جامعه دانشجویی و در راستای کاهش هزینه‌های دادرسی نامید و گفت: آمادگی داریم این دادگاه‌ها را حسب موضوع برای اصناف و اقشار مختلف مردم برگزار کنیم.

خبرگزاری میزان-توسعه دادگاه‌های علنی برخط یکی از گام‌های مهم در راستای اجرایی کردن قانون اساسی، سند تحول قضایی و بهره برداری از فناوری‌های نوین در ترویج و گسترش دانش حقوقی است که در بسیاری از دادگستری‌ها فزونی یافته است.

از این رو دستگاه عدلیه در رویکردی جدید و بدیع اقدام به برگزاری دادگاه‌های علنی بر خط برای برخی از اقشار جامعه کرده و به صورت تدریجی در حال توسعه این رویکرد در بخش‌های مختلف قضایی است.

 یکی از مزیت‌های مهم این دادگاه‌ها انتقال تجربیات و آموزش دانش حقوقی به وکلا و حقوقدانان جوان در راستای افزایش زمینه تعامل بیشتر جامعه دانشگاهی و حقوقی کشور با دستگاه قضایی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی موحدی راد در گفت‌وگو با میزان  در مورد یکی از اقدامات مهم دادگستری استان خراسان جنوبی به برگزاری دادگاه‌های علنی با دسترسی جامعه هدف حقوقدانان ،اساتید و دانشجویان حقوق دانشگاه‌ها گفت: برابر اصل ۱۶۵ قانون اساسی و در راستای سند تحول و تعالی قوه قضاییه به منظور بهره برداری از فناوری‌های نوین در ترویج و گسترش حقوق آموزش انتقال تجربیات و همچنین وفق ماده ۳۵۲ قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر برگزاری محاکمات به صورت علنی و با توجه به راهکار سه از راهبرد ۴ و عامل ۲ از چالش یک ماموریت یک سندتحول قوه قضاییه مبنی بر دسترسی برخط دادگاه‌ها برای اولین بار در دستگاه قضایی خراسان جنوبی سال گذشته با ابتکار و به کمک همکاران این معاونت و هماهنگی با دانشگاه‌های استان دولتی پیام نور و آزاد اسلامی پلاست رسیدگی به صورت برخط در بستر پایگاه ابری قوه قضاییه با حضور متداعیان پرونده انجام شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه جلسات رسیدگی به پرونده‌ها با اعلام رضایت و تمایل طرفین مبنی بر برگزاری دادگاه به صورت مجازی (برخط) برگزار می‌شود، گفت: کلیه فرآیند رسیدگی برای اساتید و دانشجویان با امکان رویت برای آنان به صورت برخط پخش و تمامی اظهارات در سامانه سمپ ثبت شده است.

وی ادامه داد: نظر به استقبال صورت گرفته توسط دانشجویان اطلاع رسانی لازم در خصوص برگزاری دادگاه‌های برخط برای کلیه دانشجویان کشور به کلیه روسای دانشگاه‌های استان ابلاغ و این مهم مانند گذشته مورد استفاده دانشجویان دانشگاه‌های کشور نیز قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین علی موحدی راد ادامه داد: با توجه به اجرای موفق برگزاری دادگاه‌های برخط برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پیام نور استان و کشور دادگستری امسال نیز به روند برگزاری دادگاه‌های برخط ادامه داده تعداد دادگاه برخط علنی با دانشجویان حقوق سراسر کشور از ابتدای سال ۵ فقره واز ابتدای اجرای طرح ۱۵ فقره برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد گفت: در این خصوص در گام اول بیشتر پرونده‌های حقوقی در اولویت ماست که بصورت علنی و با رضایت طرفین پرونده برگزار می‌شود.

دپو/خراسان جنوبی پیشرو دربرگزاری دادگاه‌های علنی با هدف دسترسی جامعه دانشگاهی و آموزش دانشجویان

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی افزایش دانش و تجربه همکاران و کارکنان دادگاهها، دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق، حقوق دانان و در مجموع دانش حقوقی مردم و کاهش هزینه‌های دادرسی را از مزایای برگزاری دادگاه‌های علنی آنلاین اعلام کرد و گفت:آمادگی داریم این دادگاه‌ها را حسب موضوع برای اصناف و اقشار مختلف مردم برگزار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد افزود: این دادگاه فعلا در مرکز استان برگزار می‌شود، اما امیدواریم بتوانیم در آینده سایر شهرستان‌ها هم از آن بهره‌مند شودند.

یک وکیل دادگستری: سیستم پایش تصویری موجب ارتقا کیفیت دادرسی در ارائه خدمات قضایی می‌شود

همچنین محمدی در گفت‌وگو با میزان در مورد سیستم پایش تصویری (ضبط و ثبت صوتی و تصویری کلیه فرآیند‌های به وقوع پیوسته در جلسه دادگاه) گفت: این امر محاسن زیادی از جمله شفافیت هر چه بیشتر عملکرد دستگاه قضایی را به دنبال خواهد داشت که این امر هم انتفاع شهروندان و هم ارتقای دستگاه قضایی را د رپی خواهد داشت.

این وکیل دادگستری ادامه داد: با وجود سیستم پایش تصویری اگر حتی قاضی نیز بخواهد از حدود اختیارات قانونی خود خارج شود مستندات تصویری اجازه چنین کاری به او نمی‌دهد و این امر به سلامت نظام قضایی کمک خواهد کرد.

محمدی گفت: سیستم پایش تصویری و مستند سازی رسیدگی منجر می‌شود وکیل و قاضی با مطالعه و تحقیق در جلسه حضور پیدا کنند و قضاوت به بهترین شکل خود انجام گیرد.

وی با بیان اینکه پایش تصویری دادگاه‌ها سبب می‌شود دانشجویان و کارآموزان حوزه قضایی وحتی مددجویان در زندان‌ها که فرآیند دادگاه را ندیده اند با روند رسیدکی آشنا نیستند از این امر مطلع شودند.دادگاه‌ها و محاکم حتی می‌تواند در فضای مجازی باز نشر پیدا کند تا دشمن به سوء استفاده از آن نپردازد و تکه‌های گزیده و بریده شده خارج از محکمه را باز نشر ندهند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه پایش تصویری محاکم قضایی می‌تواند در مقابل شبهه افکنی معاندین قراربگیرد و مردم نیز به حقیقت پی ببرند اگر این روند‌ها شفاف سازی نشود ابهام همیشگی در این موضوعات باقی می‌ماند. زمانی که ما چیزی برای پنهان کردن نداریم باید شفافیت را مد نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: حتی در مواردی که نقصی نیز در ارائه خدمات قضایی وجود دارد پایش تصویری می‌تواند به اصلاح امور و فرآیند‌ها کمک کند؛ و دیگر کشور‌ها نیز می‌توانند از این سیستم بهره برداری کنند و ما را الگوی خود قرار دهند.

محمدی گفت: در کنار این محاسن معایبی را نمی‌توان نام برد که مانع استفاده دستگاه قضایی از سیستم پایش تصویری شود، اما شاید مواردی، چون هزینه بر بودن این امکان و بایگانی کردن آن دشوار باشد که با در نظر گرفتن سایر محاسن باید بگوییم ارزشش را دارد.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *