رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
تحولات سودان|

تمدید ۵ روزه آتش‌بس در سودان/ بحران انسانی در مناطق درگیری

12:50 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۳۸۴
تمدید ۵ روزه آتش‌بس در سودان/ بحران انسانی در مناطق درگیری
ارتش سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع با تمدید ۵ روزه توافق آتش‌بس موافقت کردند.

خبرگزاری میزان - گروه‌های نظامی رقیب در سودان، پس از آنکه درگیری‌های شدید و حملات هوایی در پایتخت، تردید‌های تازه‌ای را در مورد اثربخشی آتش‌بس طراحی شده برای کاهش بحران انسانی ایجاد کرد، با تمدید ۵ روزه توافق آتش‌بس موافقت کردند.

طرف‌های میانجی یک توافق آتش‌بس اندکی قبل از انقضای آتش‌بس قبلی در عصر دوشنبه اعلام کردند طرف‌ها با تمدید این آتش‌بس موافقت کرده‌اند. 

به گزارش «رویترز»، طرف‌های میانجی در بیانیه‌ای مشترک گفتند اگرچه آتش‌بس به‌طور ناقص رعایت شده بود، اما امکان ارسال کمک‌ها به حدود ۲ میلیون نفر را فراهم کرد. 

این بیانیه می‎گوید: این تمدید زمانی را برای کمک‌های بشردوستانه بیشتر، احیای خدمات ضروری و بحث در مورد تمدید طولانی‌مدت احتمالی فراهم می‌کند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) اعلام کرد که از روز شنبه توانسته است اولین توزیع مواد غذایی خود را در خارطوم از زمان آغاز درگیری تاکنون انجام دهد. 

ساعاتی قبل از تمدید آتش‌بس، ساکنان منطقه درگیری‌ها را در هر ۳ شهر مجاور که پایتخت بزرگ سودان را در اطراف محل تلاقی رود نیل تشکیل می‌دهند، گزارش کردند. آن‌ها گفتند که شدت درگیری بیشتر از ۳ روز گذشته بوده است.

ساکنان گفته‎اند که حملات هوایی که ارتش سودان از آن برای هدف قرار دادن نیرو‌های پشتیبانی مستقر در محله‌های سرتاسر پایتخت استفاده کرده است، در بعدازظهر دوشنبه به گوش می‌رسید.

ریشه درگیری‌ها در سودان چیست؟

ارتش سودان و گروه شبه نظامی موسوم به «نیرو‌های پشتیبانی سریع» درگیر جنگ قدرتی هستند که در ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) به درگیری منجر شد و صد‌ها کشته و نزدیک به ۱.۴ میلیون نفر آواره بر جای گذاشته است.

جنگ قدرت ریشه در سال‌های قبل از سال ۲۰۱۹ دارد که در آن دولت «عمر البشیر» سرنگون شد و طرفین نیرو‌های امنیتی قدرتمندی را عمداً علیه یکدیگر سازمان‌دهی کردند. 

هنگامی که تلاش برای تشکیل یک دولت انتقالی دموکراتیک تحت هدایت غیرنظامیان پس از سقوط البشیر با شکست مواجه شد، یک رویارویی نهایی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید و دیپلمات‌ها در خارطوم در اوایل سال ۲۰۲۲ هشدار دادند که از وقوع چنین خشونتی نگرانی دارند. 

یکی از دلایل اصلی تنش، خواسته غیرنظامیان برای نظارت بر ارتش سودان و ادغام نیرو‌های پشتیبانی سریع در نیرو‌های مسلح عادی است.

غیرنظامیان همچنین خواستار واگذاری دارایی‌های نظامی سودآور در کشاورزی، تجارت و سایر صنایع شده‌اند که منبعی حیاتی برای ارتشی است که اغلب اقدام نظامی را به شبه نظامیان منطقه واگذار کرده است.

یکی دیگر از موضوعات مورد اختلاف، پیگیری عدالت در مورد اتهامات جنایات جنگی از سوی ارتش سودان و متحدانش در درگیری دارفور از سال ۲۰۰۳ است.

تبعات انسانی درگیری‌های سودان

وزارت بهداشت سودان اعلام کرده است که بیش از ۷۰۰ نفر در نتیجه درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند، هرچند که به دلیل مشکلاتی که کارکنان بهداشتی و امدادرسان برای دسترسی به مناطق درگیری با آن مواجه هستند، احتمالاً رقم واقعی بسیار بیشتر است. 

دولت به طور جداگانه بیش از ۵۱۰ مورد مرگ را در «ال جنینا»، یکی از شهر‌های اصلی دارفور، منطقه‌ای غربی که قبلاً از درگیری و آوارگی آسیب دیده است، ثبت کرده است. 

در خارطوم، کارخانه‌ها، ادارات، خانه‌ها و بانک‌ها غارت و یا ویران شده‌اند. برق، آب و خطوط تلفن در مناطق درگیری اغلب قطع می‌شود؛ کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد و ذخایر مواد غذایی رو به اتمام است.

در بزرگترین پرورشگاه سودان، ده‌ها نوزاد از آغاز درگیری جان خود را از دست داده‌اند، که یکی از مقام‎های ایالت خارطوم علت اصلی آن را کمبود کارکنان و قطعی مکرر برق ناشی از درگیری‌ها دانست. 

سازمان ملل و گروه‌های امدادی می‌گویند که با وجود آتش‌بس، آن‌ها برای دریافت مجوز‌های بوروکراتیک و تضمین‌های امنیتی برای انتقال کمک‌ها و کارمندان به خارطوم و سایر مکان‌های مورد نیاز تلاش کرده‌اند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد که پیش‌بینی می‌کند تا ۲.۵ میلیون نفر در سودان در ماه‌های آینده دچار گرسنگی شوند و تعداد افرادی که تحت تأثیر ناامنی غذایی حاد قرار دارند به بیش از ۱۹ میلیون نفر یا ۴۰ درصد از جمعیت این کشور برسد.

رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل هم گفت که پیش‌بینی احتمال فرار یک میلیون نفر از سودان تا اکتبر ممکن است تخمین محافظه‌کارانه‌ای باشد.

بیش از ۳۵۰ هزار نفر از مردم سودان در حال حاضر به کشور‌های همسایه، بیشتر آن‌ها به مصر، چاد و سودان جنوبی گریخته‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *