گردهمایی روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور|

اسلامی: چرخه فرآیند سوخت هسته‌ای ایران بومی شده است/کمالوندی: هرگونه تهدید علیه صنعت هسته‌ای ایران کاملا بی مفهوم است

20:42 - 02 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۲۳۳
اسلامی: چرخه فرآیند سوخت هسته‌ای ایران بومی شده است/کمالوندی: هرگونه تهدید علیه صنعت هسته‌ای ایران کاملا بی مفهوم است
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که امروز دیگر توانایی چرخه سوخت هسته‌ای ایران را نمی‌توانند نادیده بگیرند.

خبرگزاری میزان - روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه، وزارت امور خارجه در برنامه گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، میزبان محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و همچنین بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل حقوقی و مجلس این سازمان بود.

اسلامی در این گردهمایی که با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و جمعی از معاونان و کارکنان این وزارتخانه برگزار شد؛ با بیان اینکه فعالیت هسته‌ا‌ی ایران و اتهامات وارده، همه در راستای توسعه علمی و فناوری است و فناوری‌های نوین قدرت‌ساز و اقتدارآفرین هستند از این‌رو حرکت کشورمان در مسیر موفقیت و دستیابی به مولفه‌های پیشرفت است، گفت: اگر مروری بر اظهارات روسای جمهور سابق آمریکا داشته باشید، در مقطعی آقای اوباما به صراحت اعلام کرد که اگر می‌توانستم تمام پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران را باز می‌کردم و اجازه فعالیّت به آن‌ها نمی‌دادم.

معاون رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود با برشمردن پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف هسته‌ای با بیان اینکه امروز آب سنگین از جمله محصولات با فناوری بالاست، تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران از این فناوری ارزش‌آفرین برخوردار است به‌طوری‌که شرکت‌ها و کشور‌های فراوانی در سطح جهان خواهان آب سنگین ایران و مشتقات آن هستند.

وی با تاکید بر این موضوع که فناوری آب سنگین به لحاظ ارزش‌آفرینی در اقتصاد کشور حائز اهمیت است، گفت: مشتقات آب سنگین یک تحول اساسی در صنعت دارویی، بهداشت و درمان ایجاد می‌کند. مولفه‌ای که قدرت‌ساز بوده و دارو‌هایی که بر پایه آن تولید می‌شود در مرز دانش قرار دارند؛ نقطه‌ای که خوشبختانه جمهوری اسلامی امروز در آن مرز قرار گرفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: امروز کل چرخه فرآیند سوخت هسته‌ای از صفر معدن یعنی اکتشاف و شناسایی، استخراج و فرآوری از معادن، تبدیل، غنی‌سازی، تولید سوخت و استفاده از آن در راکتور‌ها به‌صورت کاملا بومی شده و توسط دانشمندان و نیرو‌های جوان و تلاشگر کشورمان انجام می‌شود.

اسلامی با تاکید بر اینکه امروز دیگر توانایی چرخه سوخت هسته‌ای ایران را نمی‌توانند نادیده بگیرند، اظهار کرد: با لطف الهی دیگر این توانایی‌های کشور قابل نفی شدن نیست.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی نشان دهنده این است که در بخش‌های مختلف صنعت هسته‌ای ازجمله رادیودارو، ایران در تراز کشور‌های برتر جهانی قرار دارد و این یک حقیقت بوده و شعار نیست.

اسلامی تصریح کرد: تا پیش از فراگیر شدن ویروس کرونا در کل دنیا و زمانی که شبکه پروازی برقرار بود، به ۹ کشور صادرات رادیودارو داشتیم و با عادی شدن شرایط این روند مجدد از سر گرفته خواهد شد.

وی گفت: اگر چرخه سوخت هسته‌ای را در کشور نمی‌داشتیم و راکتور‌ها فعال نمی‌شدند؛ امکان تولید رادیودارو‌ها وجود نداشت و تامین رادیودارو به واسطه تحریم‌ها ممکن نبود و اگر این حرکت داخلی انجام نمی‌شد و توانایی‌های لازم را در اختیار بسیاری از بیماران ما در معرض خطر جدی قرار می‌گرفتند.

معاون رئیس جمهور در این گردهمایی با تاکید بر نقش سفرای ایران برای انتقال درست و فعّال حقایق فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، تصریح کرد: روایتگری‌هایی که از فعالیت هسته‌ای ایران شده به شکلی بوده است که یک تصویر وارونه از حقایق را نشان می‌دهد؛ بنابراین نمایندگان کشورمان در سراسر جهان باید تلاش کنند تا ملت‌ها و دولت‌های جهان را با حقایق و واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش آشنا سازند.

وی در پایان تأکید کرد: در همین زمینه نقش سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور این است که با روشنگری و همچنین گفتگو؛ جبهه سنگین مبتنی بر قدرت عظیم رسانه‌ای را تا حد امکان مدیریت کنند.

کمالوندی: هرگونه تهدید علیه صنعت کاملا بومی شده هسته‌ای ایران بی مفهوم است

بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در این مراسم با اشاره به این موضوع که توانمندی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در جایی قرار گرفته که دشمنان ایران هم می‌دانند که حذف این توانایی‌ها دیگر ممکن نیست، گفت: با توجه به بومی شدن و ریشه دواندن توانمندی‌های هسته‌ای در ایران، هرگونه تهدید علیه صنعت هسته‌ای کشورمان کاملا بی مفهوم است.

وی با بیان اینکه به طور قطع یکی از شاخصه‌های قدرت برای یک کشور، فناوری به ویژه فن‌آوری هسته‌ای است، گفت: صنعت هسته‌ای همچون محرکه‌ای پیشران در صنایع مختلف عمل کرده و مختص به یک شاخه خاص نیست.

معاون سازمان انرژی اتمی در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، تاکید کرد: باید با قدرت هرچه بیشتر روی این موضوع تمرکز داشته باشیم و با انعکاس درست نشان دهیم که صنعت هسته‌ای تنها به بخش غنی‌سازی خلاصه نشده و دارای بخش‌های دیگری است که ارزش افزوده اقتصادی بالایی دارند. در این مسیر مزیت نسبی اقتصادی در حوزه انرژی شامل ۲ عامل مهم منابع زیرساختی و نیروی انسانی می‌شود که خوشبختانه در این زمینه کشورمان وضعیت خوبی دارد.

وی گفت: به‌طور کلی رشد صنعت در کشور ما به حدی است که در حال حاضر می‌تواند ساخت راکتور‌های متوسط را در برنامه خود قرار دهد. این موضوع در چشم‌انداز سازمان وجود داشته و به حتم بومی‌سازی ساخت نیروگاه در این برنامه قرار دارد که خود کار بزرگی است. شاید هنوز در سطح داخلی و بین‌المللی این باور وجود نداشته باشد، اما خوشبختانه با نگاه صنعت محوری که مهندس اسلامی دنبال می‌کند و نیز با شناختی که از ابعاد مختلف صنعت کشور دارد، این موضوع به‌صورت جدی دنبال می‌شود و شاهد نتایج خوبی در کار با صنایع کشورمان برای پیشبرد این اهداف بوده‌ایم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: در زمینه رادیودارو‌ها ما نیاز یک میلیون بیمار را در کشور تامین می‌کنیم؛ پیش از این اعلام کرده بودند که دارو تحریم نیست، اما واقعیت قضیه چیز دیگری بود. نمونه این اتفاق تحریم کردن شرکت پارس ایزوتوپ است که علیرغم اینکه فعالیت‌های آن صرفا متمرکز بر تامین رادیوداروهاست، آمریکا همچنان این شرکت را در لیست تحریم قرار داده است. ارتباط این شرکت با سازمان انرژی اتمی ایران بهانه‌ای بیش نیست.

کمالوندی، افزود: هر موسسه خصوصی نیز برای تولید رادیودارو سه راه پیش رو دارد که در این مسیر ۷۰ درصد محصولات باید از طریق راکتور تولید شود، در نتیجه به‌طور طبیعی باید سراغ سازمان انرژی اتمی ایران برود. اما آن‌ها با هر بهانه‌ای می‌خواهند به مردم فشار بیاورند.

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در پایان گفت: بدون شک در فضای سیاسی داشتن روایت مناسب از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به حل این موضوعات بسیار کمک خواهد کرد. به‌طوری‌که آن‌ها توانسته‌اند موضوعاتی که اصلا مهم و پیچیده نبوده را با اهداف سیاسی و آن‌را در رسانه‌ها به‌صورت یک موضوع بزرگ جلوه دهند.

گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که از تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه در محل وزارت امور خارجه آغاز شده و تا ۱۰ خردادماه جاری ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/


برچسب ها: انرژی اتمی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *