برنامه هفتم توسعه رونمایی شد

9:45 - 30 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۴۷۹
دسته بندی: سیاست ، عمومی
برنامه هفتم توسعه رونمایی شد
سند برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه کشور با حضور معاون اول رییس جمهور و نخبگان کشور رونمایی شد.

خبرگزاری میزان - همایش معرفی سند برنامه پنج‌ساله هفتم کشور با سخنرانی محمد مخبر - معاون اول رئیس جمهور - آغاز شد.

این همایش که با حضور بیش از پانصد نفر از نخبگان، اساتید، مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی برگزار می‌شود با رویکرد تبیینی به بررسی محور‌های بیست گانه برنامه هفتم توسعه می‌پردازد.

در این جلسه هم‌اندیشی، معاونین و رؤسای امور سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیأت دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و صاحب‌نظران دستگاه‌های اجرایی در قالب ۱۶ میزگرد تخصصی به بررسی و تبیین ویژگی‌های ممتاز و نوآوری‌های این برنامه پرداخته می‌شود.

مخبر معاون اول رییس جمهور در همایش معرفی سند برنامه پنج ساله هفتم توسعه که در سالن اجلاس سران و با حضور وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با قدردانی از زحمات ده ماهه سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی در تدوین برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: برگزاری این همایش و اخذ نظرات کارشناسی نخبگان کشور پیش از تصویب در دولت و ابلاغ این برنامه به مجلس نشانگر تحولی جدی است که فرصت برای اعمال تغییرات بر اساس آرای متخصصان را بوجود آورده است.

مخبر با اشاره به اینکه در تدوین برنامه هفتم توسعه تشخیص اولویت‌ها و شناسایی درست مسائل به خوبی دیده شده، خاطر نشان کرد: اگر اولویت‌های انتخابی متکی به ظرفیت‌های کشور نباشد قطعاً در اجرای این برنامه نیز دچار مشکل می‌شویم که سازمان برنامه و بودجه در این زمینه جلسات و برنامه ریزی منظمی داشته است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: هدف گیری برای تک رقمی شدن نرخ تورم، بهبود ضریب جینی، چابک سازی دولت، استقرار دولت الکترونیک، بازنگری سیاست‌های جمعیتی، توسعه عدالت اقتصادی، تکیه بر ظرفیت‌های کشور در زمینه‌های اقتصاد دیجیتال، دریا، نفت، معدن و پتروشیمی در این برنامه دیده شده است. وی با اشاره به مشکل ناترازی‌ها در طول سالیان گذشته در کشور ادامه داد: کنترل تورم و معیشت مردم با حل ناترازی‌ها برطرفمی شود و از سوی دیگر با توجه به اینکه پیش از این سرمایه گذاری مناسب و کافی در میادین مشترک نفت و گاز و انرژی که رتبه اول دنیا را دارا هستیم انجام نشده بود، با دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم به دنبال جلب سرمایه گذاری‌ها و تامین مالی در پروژه‌های نفت و گاز هستیم.

مخبر با تاکید بر ضرورت جذب نقدینگی‌های ریالی و ارزی مردم برای توسعه کشور تصریح کرد: برای نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار نقدینگی مردم تضمین و انگیزه لازم برای سرمایه گذاری ایجاد نشده بود که در برنامه هفتم توسعه برای رسیدن به این مهم و توجه به سرمایه گذاری‌های مردم برنامه ریزی شده است.

برنامه هفتم، یک برنامه مسئله محور است/تدبیر برای حل ناترازی‌های کشور 

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه، یک برنامه مسئله محور است، گفت: مسائل کشور احصا شده و برای هر مسئله تدبیر اندیشیده شده است.

وی افزود: تلاش شد لایحه برنامه هفتم را در زمانی که با مجلس توافق شده بود، یعنی تا پایان اردیبهشت ماه امسال برای تقدیم به مجلس آماده کنیم.

منظور بیان داشت: یکی از ناترازی‌های کشور در حوزه بودجه عمومی دولت است که مستلزم اصلاح ساختار بودجه است؛ همچنین ناترازی در بخش پولی و بانکی داریم که نیازمند اصلاح نظام بانکی و افرایش اختیارات بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه ناترازی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی به عنوان یک پدیده مخاطره آمیز است، بیان کرد: می‌بایست هر چه زودتر برای آن تدبیر انجام دهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه به ناترازی در تامین انرژی در کشور اشاره و بیان کرد: با این ناترازی در یک دهه گذشته با آن مواجه هستیم که در بخش برق، گاز و... است و با توجه به رشد مصرف و نیاز‌های به سرمایه گذاری‌های زیاد، در حال تشدید است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *