بررسی همکاری‎های استراتژیک و اقتصادی تهران و دمشق/ایران و سوریه در مسیر تعمیق روابط

7:30 - 17 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۲۱۴
بررسی همکاری‎های استراتژیک و اقتصادی تهران و دمشق/ایران و سوریه در مسیر تعمیق روابط
در حالی که متحدان آمریکا در خاورمیانه از واشنگتن فاصله می‌گیرند، پویایی منطقه در حال تغییر است.

خبرگزاری میزان - با جابجایی صفحات تکتونیکی در چشم‌انداز ژئوپلیتیک خاورمیانه، سفر رئیس‌ جمهور ایران به سوریه نیازمند توجه دقیق است، زیرا به نظر می‌رسد ایران در حال کسب نفوذ بیشتر در منطقه است.

به گزارش «فوربس»، این سفر پرمخاطب نشان دهنده مرحله جدیدی از تعمیق روابط تهران و دمشق است. 

با عقب نشینی تدریجی آمریکا از منطقه، چین و روسیه وارد عمل می‌شوند و شبکه پیچیده‌ای از مانور‌های دیپلماتیک ایجاد می‌کنند که ایران از آن استفاده می‌کند.

دیداری نمادین، دیپلماتیک - سیاسی، استراتژیک و اقتصادی

سفر رئیس جمهور ایران اهداف متعددی، از اهداف نمادین تا استراتژیک، را دنبال می‌کند.

نماد در «اعلام پیروزی» ایران و سوریه علیه ائتلاف ضد دمشق، چه در داخل و چه در منطقه نهفته است.

این امر به ویژه با توجه به اینکه ترکیه، حامی اصلی مخالفان، در حال حاضر مذاکراتی را برای عادی سازی روابط با سوریه انجام می‌دهد، اهمیت دارد.

تهران و دمشق بر این باورند که با موفقیت از طوفان تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن دیپلماتیک آن‌ها در منطقه عبور کرده‌اند. این نقطه عطف با خروج سوریه از انزوای دیپلماتیک و عادی‌سازی روابط ایران با کشور‌های عربی مشخص می‌شود. 

این تغییر زمانی اتفاق می‌افتد که بازیگران منطقه‌ای در واکنش به پرکردن خلأ سیاسی ناشی از خروج تدریجی آمریکا از منطقه توسط چین و روسیه، خود را تغییر می‌دهند. 

در حالی که متحدان آمریکا در خاورمیانه از واشنگتن فاصله می‌گیرند، پویایی منطقه در حال تغییر است. 

از نظر اقتصادی، این سفر بر گسترش همکاری بین تهران و دمشق که شامل یادداشت تفاهم در زمینه همکاری در صنعت نفت است، تاکید می‌کند. 

ایران، سوریه را به‌ عنوان عضوی مهم از آنچه «محور مقاومت» می‌خواند، می‌بیند و مصمم است این مشارکت را در تغییر چشم‌انداز ژئوپلیتیکی تقویت کند. 

حمایت تزلزل ناپذیر تهران از دمشق در بحران‌های این کشور، به ویژه در مراحل اولیه جنگ سوریه، حیاتی بوده است. حمایت اقتصادی، سیاسی و نظامی ایران، دمشق را قادر ساخت تا سرزمین‌های از دست رفته را پس گرفته و ایران را به عنوان یک بازیگر کلیدی در تلاش‌های بازسازی سوریه قرار دهد.

سفر رئیس جمهور ایران به دمشق و پویایی منطقه‌ای

این سفر در حالی انجام شد که برخی از کشور‌های عربی، از جمله مصر و عربستان به سمت برقراری روابط با دمشق چرخش کرده‌اند. وزرای خارجه این کشور‌ها به دمشق سفر کردند و وزیر خارجه سوریه در ماه آوریل سفری تاریخی به ریاض داشت.

این تحولات تلاش‌های آمریکا را برای منزوی کردن ایران به ویژه با توافق اخیر ایران و عربستان با میانجیگری چین پیچیده می‌کند. در همین راستا، وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که تعمیق روابط ایران و دولت سوریه باید جهان را نگران کند.

آرمان‌ها و اهداف راهبردی ایران

ایران برنامه‌هایی برای روابط خود با سوریه دارد، مانند اتصال شبکه راه آهن خود از طریق عراق به بندر لاذقیه سوریه در دریای مدیترانه. این حرکت می‌تواند از سوی چین حمایت شود؛ چینی که ابتکار «کمربند و جاده» خود را برای اتصال بازار‌های جهانی ترویج می‌کند.

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و دیدگاه ایران

ایران وضعیت کنونی در سوریه را یک پیروزی در برابر سلطه آمریکا می‌داند که به گفته تهران، در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و دعوت «سلمان بن عبدالعزیز» از «بشار اسد» برای شرکت در نشست سران عرب در ریاض مشهود است. پذیرش فزاینده سوریه در میان کشور‌های عربی نشان دهنده نفوذ دوباره آن در منطقه است.

با تسریع تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای کاهش نفوذ آمریکا، خاورمیانه شاهد تغییر سریع در پویایی قدرت است. عادی‌سازی با میانجی گری چین و ابتکارات روسیه به مهم‌ترین مانور‌های دیپلماتیک در منطقه تبدیل شده است. 

رویکرد دیپلماتیک چابک ایران با نزدیک شدن تهران و ریاض بیشتر جسورتر شده و تهران را برای پیشبرد اهداف منطقه‌ای خود مصمم‌تر کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *