گفت‌وگو|

ایجاد اشتغال برای ۳۳ درصد از محکومان زندان استان ایلام/۳۶۹ زندانی در سال ۱۴۰۱ با ارفاقات قانونی آزاد شدند

9:27 - 21 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۵۳۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
ایجاد اشتغال برای ۳۳ درصد از محکومان زندان استان ایلام/۳۶۹ زندانی در سال ۱۴۰۱ با ارفاقات قانونی آزاد شدند
رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: در سال ۱۴۰۱ با ارفاقات قانونی تعداد ۳۶۹ زندانی آزاد شدند به طوری که ۱۳۶ مورد آزادی مشروط، ۱۷۲ مورد مرخصی پایان محکومیت، ۵۷ مورد تعلیق و تعویق، ۲۴ مورد اعسار منجر به آزادی، ۲ مورد، تقسیط دیه منجر به آزادی و ۵ مورد عفو صورت گرفته است.

عمران علی محمدی در گفت‌وگو با میزان، درباره خلاصه عملکرد اداره کل زندان‌های ایلام در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: بیش از ۵۰۰ زندانی نیازمند مالی از سال ۹۹ تا پایان دی ماه امسال از زندان آزاد شدند و ۱۵۲ زندانی نیازمند مالی در سال ۱۴۰۱ از زندان آزاد شدند.

وی درخصوص آمار آزادی‌ها در سال‌های گذشته بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۷۷ نفر، درسال ۱۴۰۰ تعداد ۱۹۷ نفر و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۲۶ نفر از زندان آزاد شدند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: در سال ۱۴۰۱ با ارفاقات قانونی تعداد ۳۶۹ زندانی آزاد شدند به طوری که ۱۳۶ مورد آزادی مشروط، ۱۷۲ مورد مرخصی پایان محکومیت، ۵۷ مورد تعلیق و تعویق، ۲۴ مورد اعسار منجر به آزادی، ۲ مورد، تقسیط دیه منجر به آزادی و ۵ مورد عفو صورت گرفته است.

علی محمدی اظهار کرد: ۱۶ تفاهم نامه همکاری با دستگاه‌ها و نهاد‌ها با هدف ایجاد اشتغال برای زندانیان منعقد شده است به طوری که در سال ۱۳۹۹ تعداد ۵ تفاهم نامه، سال ۱۴۰۰ تعداد ۶ تفاهم نامه و سال ۱۴۰۱ تعداد ۵ تفاهم نامه با هدف ایجاد اشتغال منعقد شد.

وی در ادامه بیان کرد: برای ۳۳ درصد از زندانیان شغل ایجاد شده است و نسبت به سال گذشته اشتغال زندانیان ۵ برابر رشد داشته است و شغل‌های ایجاد شده قالی بافی، گیوه بافی، بلوک زنی، جوشکاری، چرم دوزی، خیاطی، بسته بندی مواد غذایی و... است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: با توجه به نامگذاری و شعار سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین؛ اشتغال زندانیان به عنوان اولویت اول سازمان زندان‌های کشور تعیین شد و در استان ایلام با همکاری بنیاد تعاون زندانیان، انجمن حمایت و مرکز امور خدمات اجتماعی و همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط شغل در داخل و خارج از زندان ایجاد شده و ۹۸ درصد از برنامه‌های تدوینی سازمانی در این حوزه تحقق یافته است و در سال جاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان حقوق به زندانیان شاغل پرداخت شده است.

علی محمدی عنوان کرد: ۴۰ درصد از زندانیان در حال یادگیری مهارت و حرفه‌های فنی هستند و ۲۸۷ گواهی مهارت در سال ۱۴۰۱ برای زندانیان صادر شده است در همین راستا تعداد ثبت نام کنندگان حرفه آموزی درسال جدید ۵۳۹ نفر بوده که در ۲۶ دوره فنی و حرفه‌ای در زندان‌های استان در حال آموزش هستند.

وی در ادامه افزود: ۲۶ دوره آموزشی تحت عناوین (برق کاری ساختمان، مکانیک خودرو،معرق کاری،جوشکاری،آرایشگری ، دوره سفت کاری ساختمان،تعمیرلوازم خانگی،گیوه بافی ،پرورش ملکه زنبرورعسل ،کشتکارگلخانه‌ای خیار،پرورش قارچ ، مکاترونیک کار،تعمیرکاردستگاه atm، تعمیرموبایل وتبلت، پرورش زنبورعسل ،پرورش دام ،ایمینی واطفا حریق ، تعمیرکاربرق خودرو ،معرق کاری ،سازندتولیدات چرمی دست دوز، گوهرتراشی ، پرورش دام ، حصربافی، قلاب بافی ، کاشی کاری، بنای سفت کار در زندان با همکاری اداره آموزش فنی و حرفه ای، میراث فرهنگی و جهادکشاورزی در حال برگزاری و آموزش است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: در این دوره‌های آموزشی ۱۳۲ مدرک مهارت توسط فنی و حرفه ای، ۷۰ مدرک مهارت توسط میراث فرهنگی و ۸۵ مدرک مهارت توسط جهاد کشاورزی ارائه شده است.

علی محمدی اظهار کرد: ۱ هزارو ۳۱۴ بسته حمایتی و معیشتی در سال جاری به خانواده‌های زندانیان بی بضاعت اهدا شده است و در دوسال گذشته بیش از ۸ هزار بسته حمایتی و معیشتی به خانواده‌های زندانیان اهدا شده و ۴۲۹ خانواده زندانی تحت پوشش انجمن‌های حمایت از زندانیان هستند هزار کیلوگرم مرغ از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به خانواده‌های زندانیان اهدا شده است.

وی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد از دادرسی‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در سال ۱۴۰۱، ۲ هزارو ۱۹۴ مورد از دادرسی‌ها به صورت الکترونیک انجام شده است.

علی محمدی درباره دفتر خدمات قضایی در استان ایلام گفت: به جهت تسهیل در انجام خدمات قضایی به مددجویان و جلوگیری از اعزام‌های بی رویه به جهت شیوع بیماری کرونا و دیگر بیماری‌های مسری و خطرات ناشی از اعزام‌ها، دفتر خدمات قضایی زندان مرکزی ایلام در مورخ ۵ آبان ۱۳۹۹ افتتاح شد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام درباره مرکز مراقبت الکترونیک اظهارکرد: در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ راه اندازی و در تاریخ ۱۸ آبان ۱۴۰۰ تجهیز و در مکانی مستقل با هدف اجرای مجازات‌های جایگزین حبس و تحکیم بنیان خانواده، قرار گرفت. از زمان شروع فعالیت مرکز مراقبت الکترونیک تا کنون تعداد ۲۳۲ پابند الکترونیکی نصب شده است به همین منظور ۹۳ پابند الکترونیک در سال ۱۴۰۱ نصب شده و ۶۳ زندانی (تا پایان دی ماه) با پابند تحت نظارت است.

وی در ادامه گفت: تفاهم نامه همکاری با ادارت حوزه هنری، حوزه علمیه استان، هیات ورزش‌های همگانی، دانشگاه پیام نور، هیات ورزش‌های زور خانه‌ای و کشتی پهلوانی، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره ورزش و جوانان، اوقاف و امور خیریه به امضا رسیده است.

علی محمدی اظهار کرد: ۶ کتابخانه در زندان‌های استان در حال فعالیت است و ۲ هزارو ۷۰۰ کتاب به زندان‌ها اهدا شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *